וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דם זהוב": רק ל-43 אנשים בכל העולם יש את סוג הדם הנדיר הזה

אם יש לכם סוג דם AB ואתם רגילים לשמוע כמה הוא נדיר, תתפלאו לשמוע שיש סוג אחד הרבה הרבה יותר מזה. אז על מה אנחנו מדברים?

מנות דם בבנק דם. ShutterStock
עד כמה נדיר סוג הדם שלכם? מנות דם/ShutterStock

יש סוג דם כל כך נדיר שרק 43 אנשים בעולם מחזיקים בו, ומתוכם תשעה בלבד תורמים דם. הדם, הידוע בשם Rhnull (או Rhesus null), מכונה לעתים קרובות "דם זהוב" בשל נדירותו וערכו הרב לאחרים. כדי להבין מדוע סוג זה הוא כל כך נדיר ויקר, צריך להבין קצת בסוגי דם.

ישנם ארבעה סוגי דם עיקריים. סוג דם A הוא העתיק ביותר, והיה קיים עוד לפני שהמין האנושי התפתח מאבותינו הקדמונים. סוג B התפתח לפני כ-3.5 מיליון שנה ממוטציה גנטית שונה שנוצרה באחד הסוכרים שעל פני תאי הדם האדומים. רק לפני כ-2.5 מיליון שנה, מוטציה שגרמה לגן שאחראי לסוג הסוכר שעל תאי הדם להפוך לבלתי פעיל הובילה להיווצרות סוג הדם O, שעל תאיו אין את הסוכר שגורם להיווצרות סוג דם A או B. מתישהו לאורך השנים התפתח סוג נוסף - סוג דם שעל גבי תאיו יש ביטוי של שני הסוכרים גם יחד ומכונה AB.

סוגי הדם מתאפיינים באנטיגנים שנמצאים על גבי קרום התא ומעוררים תגובה חיסונית במגע עם סביבה שאינה תואמת אותם. פירוש המילה אנטיגן היא קיצור של Antibody (אנטיבודי) - נוגדן, גן או Generator (ג'נרטור) - מייצר. כלומר, החלבון הגורם לייצור נוגדנים.

ארבעת סוגי תאי דם מסווגים לפי האנטיגנים A ו-B: סוג הדם A נושא את אנטיגן A , סוג הדם B נושא את אנטיגן B, ו-AB נושא את שניהם. סוג הדם O לא נושא אף אחד מהם. בנוסף תאי הדם האדומים מסווגים לפי הימצאות או חסר בחלבון הנקרא Rhesus. אם הוא נוכח יתקבל הסימון + ליד סוג הדם, ואם איננו יתקבל הסימון - ליד סוג הדם.

אדם יכול לתת דם רק לאדם אחר עם אנטיגנים תואמים לדמו. לכן, אנשים עם דם Rh- יכולים לתת דם ל-Rh חיובי או שלילי מכיוון שבדם המתקבל אין את האנטיגן ה'בעייתי', ולכן לא תתעורר תגובה חיסונית. עם זאת, בעלי Rh+ יכולים לתת רק לבעלי האנטיגן מכיוון שאחרת תתעורר תגובה חיסונית כנגד הדם המתקבל. בבעלי סוג דם O- אין אף אחד מהאנטיגנים האלה, כך שלא תתעורר תגובה חיסונית והוא נחשב לסוג דם אוניברסלי.

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
אדם יכול לתת דם רק למישהו עם אנטיגנים תואמים לדם. מבחנות עם דם/ShutterStock

המקרה הראשון של "דם זהוב" זוהה בשנת 1961 אצל אישה ילידת אוסטרליה. מאז אותרו עשרות מקרים מוזרים נוספים, ומדענים מעריכים שלסביב 1 מתוך 6 מיליון אנשים ברחבי העולם יש את סוג הדם הזה. אף אחד לא יודע בוודאות, אבל כאמור היו רק 43 מקרים מאושרים.

כאמור, דם זה נחשב לדם "אוניברסלי" עבור כל מי שיש לו סוגי דם נדירים במערכת ה-Rh מכיוון שהוא חסר כל אחד מהאנטיגנים שעלולים לעורר התנגדות של מערכת החיסון. זה אומר שלסוג דם זה יש פוטנציאל עצום לעירויי דם. הוא שימש גם במחקר ביו-רפואי, כמו בפיתוח תרופות מבוססות אימונוגלובולינים המשמשות למניעת מחלת רזוס, מצב שבו נוגדנים בדם של אישה בהריון תוקפים את תאי הדם של תינוקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully