וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכילת אוכמניות משפרת את בריאות המוח בגיל מבוגר

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 10:01

הן קטנות, יפות וטעימות, אבל אלו לגמרי לא כל התכונות של אוכמניות. כבר שנים שפירות יער ידועים כמאכל בריא במיוחד למוח, ללב ואפילו נגד השמנה. כעת מחקר נוסף חושף יתרון מדהים

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

זו אומנם כבר סוף העונה וקשה למצוא אותן בסופרים, אבל ללא ספק אוכמניות הן מהפירות המצטיינים שיש. כעת, במחקר בו השתתפו מתנדבים עם בעיות קוגניטיביות שצרכו אוכמניות מדי יום במשך ששה חודשים, נמצא כי היכולת של המשתתפים לעבד מידע השתפרה. הממצאים פורסמו ב-Nutritional Neuroscience, כתב עת בינלאומי בנושא תזונה, תזונה ומערכת העצבים.

לדברי עורכת המחקר פרופסור קרול ל. צ'את'ם, מהמכון לחקר התזונה באוניברסיטת צפון קרוליינה המחקר היה רלוונטי במיוחד בחברה מזדקנת שבה ירידה קוגניטיבית ודמנציה הופכות לנושא משמעותי בבריאות הציבור. "אנחנו צריכים התערבויות כדי לשפר את בריאות המוח, ובכך, את איכות החיים של מבוגרים, במיוחד עכשיו כשדור 'הבומרים' מגיעים לגיל שבו בריאות המוח הופכת לנושא מדאיג", אמרה.

המחקר כלל 86 מבוגרים (גילאי 65-80) שחוו לפי דיווח עצמי כמה בעיות קוגניטיביות. עוד 43 מבוגרים מבוגרים שלא חוו בעיות כלשהן נכללו כקבוצת השוואה. כל המשתתפים עברו בדיקות כדי לאשר את מצבם הקוגניטיבי. לאחר מכן הם הוקצו באופן אקראי לצרוך אבקת אוכמניות בר או אבקת פלצבו והונחו לכלול את האבקה מדי יום בתזונה שלהם.

אוכמניות. ShutterStock
קטנות ועוצמתיות. אוכמניות/ShutterStock

המשתתפים היו במעקב שבדק את היכולות הקוגניטיביות שלהם מדי חודש ובתום המחקר הם נבדקו שוב. הבדיקות כללו מערכת אבחון ממוחשבת לאבחון מוחי-נפשי (CANTAB) וטכניקת הדמיית מוח.

התוצאות הראו כי יכולת קוגניטיבית בסיסית - מהירות עיבוד - השתפרה בקבוצת אוכמניות הבר. למעשה, מהירות העיבוד הוחזרה לרמה של אלו בקבוצת הייחוס שלא חוו ירידה קוגניטיבית כלשהי. מהירות העיבוד היא המהירות שבה המוח מעביר מידע, והיא עומדת בבסיס כל היכולות הקוגניטיביות. כמה מהר אדם יכול לזכור מילה, לקבל החלטה, להעלות זיכרון, או אפילו, לזכור מספר טלפון, תלוי במהירות העיבוד. צריכה יומית של אוכמניות בר במשך ששה חודשים, אם כן, משפרת את בריאות המוח.

עוצרות דמנציה?

אוכמניות ופירות יער ידועים כפירות מזינים במיוחד ועמוסים בנוגדי חמצון הקרויים אנתוציאנינים. כך למשל במחקר שנערך באוניברסיטת קונקוק בדרום קוריאה גילה ששתיית ואכילת חומץ אוכמניות עשויה למנוע ואף להפוך נזקים של דמנציה. במסגרת המחקר בוצע ניסוי בעכברים שסבלו מאמנזיה והחוקרים גילו שזיכרונם של העכברים שניזונו מחומץ אוכמניות שמיוצר בתהליך של התססת הפירות, שב אליהם בעקבות צריכת החומץ. העובדה שאוכמניות מכילות כימיקלים ותרכובות שמחזקות את המוח ומגנות עליו ידועה מזה זמן מה, והחוקרים הקוריאנים טוענים שבצורתן המותססת כחומץ הן אפילו יעילות יותר.

החוקרים גילו שלאחר צריכת החומץ לעכברים היו רמות גבוהות יותר של חלבון שמשמש כמעין "דלק" לתאי העצב וכן רמות גבוהות יותר של תרכובת אחרת שמצבי דמנציה גורמים להשמדתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully