וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעת כבר כאן, ויש רק דבר אחד לעשות כדי לא לחלות בה

אחוזי המתחסנים נגד שפעת השנה אינם גבוהים, והמחלה כבר פוגעת ברבים. בעקבות אשפוז של תינוק כבן שנה עקב מחלת השפעת, מסבירה הרופאה שלנו, ד"ר ליאורה ברזג פרו, למה חיסון לשפעת הוא כל כך חשוב

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

עונת השפעת כאן, ובכל זאת רבים בוחרים שלא להתחסן ולא לחסן את ילדיהם, שנחשבים כאוכלוסיה פגיעה במיוחד לנגיף. רק השבוע הגיע למרכז רפואי מאיר תינוק בן 11 חודשים, בריא בדרך כלל, כשהוא סובל מפרכוסים מרובים ובלתי נשלטים וממחלה נשימתית קלה. התינוק הועבר לטיפול נמרץ ילדים שם אובחן כי הוא סובל משפעת מזן A וקיבל טיפול תמיכתי.

חשוב לזכור כי שפעת היא מחלה ויראלית מדבקת מאוד שמופיעה ללא סימנים מוקדמים. הגורם לה הוא וירוס האינפלואנזה שעובר בטיפות נוזלי גופינו מאדם לאדם, במהלך מגע ישיר, על ידי שיעול או התעטשות. הווירוס תוקף את דרכי הנשימה. הוא גורם לחום גבוה, כאבי ראש ושרירים, כאב גרון, צינון, שיעול, חולשה קשה. סיבוך ידוע נוסף של שפעת הוא דלקת ריאות שעלולה להיות חמורה עד כדי אשפוז, במיוחד בקשישים וילדים קטנים, נשים בהיריון ואנשים בעלי דיכוי מערכת החיסון. המחלה עלולה להיות במקרים קיצוניים אף קטלנית. הווירוס גורם לאחוזי תחלואה גבוהים, עד כ-30 אחוזים בילדים.

משרד הבריאות ממליץ מדי שנה על חיסון כנגד וירוס השפעת. קיים טיפול אנטי ויראלי בשם טמיפלו אך הוא יעיל בעיקר באוכלוסיות בסיכון טרם הופעת תסמינים. היות ואין טיפול מאוד יעיל כנגד הווירוס, הדרך הטובה ביותר להתגונן היא על ידי מניעת התחלואה, או לפחות הפחתתה. כלומר, על ידי חיסון.

מניעת התחלואה כוללת גם שמירה על הגיינה אישית וסביבתית, ולכן חשוב מאוד ליטול ידיים, להשליך מטפחות אף לפח, ולהישאר בבית אם מופיעים תסמיני מחלה, כדי לא להדביק אחרים.

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
אין טיפול מאוד יעיל כנגד הווירוס. וירוס שפעת/ShutterStock

ההמלצה לחיסון היא לא רק בישראל. מנהל השליטה במחלות ומניעתן (CDC) האמריקאי ממליץ גם הוא על חיסוני שפעת וכך גם משרד הבריאות הבריטי (NHS). מחקר שנערך ב-2018 מצא שהחיסון מפחית מספר ימי האשפוז בשל שפעת ב-4 ימים בממוצע ואת הסיכון להגיע לאשפוז בטיפול נמרץ ב-59 אחוזים.

לפי הערכות, בחורף 2019-2020 (מיד טרם פרוץ מגיפת הקורונה), החיסון מנע תחלואת שפעת ב-7.5 מליון אנשים, נחסכו מספר הביקורים הרפואיים בשל שפעת ב-3.7 מליון מקרים, 105,000 פחות אשפוזים בעקבות שפעת ונחסך אפילו מוות ב-6,300 אנשים כתוצאה מהמחלה.

סוגי חיסונים

ישנם שני סוגי חיסונים:

חיסון מומת/ לא פעיל - ניתן להזריק לאוכלוסיה כולה, החל מגיל 6 חודשים.

חיסון מוחלש - ניתן לתת אותו בתרסיס אף במקום בזריקה אך אינו מומלץ בפעוטות עד גיל שנתיים, נשים בהיריון, חולי אסתמה, מדוכאי חיסון ובאנשים מעל גיל 49.

תופעות לוואי

חיסון השפעת כאמור מכיל נגיפים מומתים או מוחלשים ואינו יכול לגרום לשפעת. הופעת זיהום נשימתי סמוך לקבלת החיסון פירושו שהתרכיב ניתן בתקופת הדגירה של השפעת, או שהמחלה נגרמה על ידי גורם זיהומי אחר. עם זאת, במקרים נדירים יחסית, ניתן לסבול מתגובה לחיסון שעלולה לגרום בעיקר תופעות מקומיות כגון אודם, נפיחות ורגישות במשך 1-2 ימים מופיעות בפחות משליש ממקבלי החיסון. תופעות כלליות כגון חום, כאבי שרירים ותופעות כלליות אחרות מופיעות 12-6 שעות לאחר הזרקת התרכיב ונמשכות יום או יומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully