וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 משחקים שיעזרו לילדים שלכם לתפקד טוב יותר בבית הספר

שושי טאו

עודכן לאחרונה: 23.9.2022 / 7:12

איך לומדים להעתיק מהלוח, לסדר את הקלמר או להחזיק עיפרון? אם הילד שלכם התחיל כיתה א' השנה, תקופת החגים היא בדיוק הזמן לעבוד איתו על כישורי "התלמידאות" שלו. כך תעשו זאת בקלות

המעבר מהגן לבית הספר לווה בחששות רבים (בואו נודה על האמת - בעיקר של ההורים), וכנראה שחלק גדול מכם התלבטו איך כדאי להכין את הילד לשינוי המשמעותי הזה, בדגש על התחום הרגשי וההכנה המנטלית של התלמידים הצעירים. אבל אחד האספקטים החשובים בתחילת שנת הלימודים בכיתה א' היא יכולת התלמידאות של הילד: תפקודים ניהוליים, תפקודים גרפו-מוטוריים וכמובן יכולת למידה. או במילים פשוטות יותר: איך לומדים להעתיק מהלוח, לסדר את הקלמר או להחזיק עיפרון?

עכשיו, רגע אחרי פתיחת שנת הלימודים ולאחר שההלם הראשוני קצת ירד, ולקראת החגים שיביאו הפוגה קלה בשגרה, זה בדיוק הזמן לחזק את כישורי התלמידאות לקראת המשך השנה.

המיומנויות הבסיסיות האלה, שהופכות להיות כל כך חשובות עם תחילתו של מסע בן 12 שנים בין כתלי בית הספר, הן תשתית חשובה ביותר שאסור להזניח. כל עיכוב ברכישת המיומנויות האלה עלול לפגוע בכישורי הלמידה, ואף לגרום לתסכול בשל הפער בין הדרישות החדשות שהם נתקלים בהן במעבר לבית הספר לבין היכולות הקיימות.

באמצעות כמה משחקים שאני בטוחה שיש גם לכם בבית, אפשר לתרגל עם הילדים את המיומנויות ההכרחיות שיעזרו להם להרגיש תחושת הצלחה ומסוגלות, ויסייעו למיומנויות הנדרשות בבית הספר.

פאזלים: ככה לומדים להעתיק מהלוח

המשחק בפאזלים מאפשר לפתח תפיסה חזותית, הבחנה בפרטים, תפיסת עומק, תיאום עין-יד ויכולות מוטוריות של התאמה והרכבה. בנוסף, משחק בפאזלים יעזור לתלמידים הצעירים בשני אופנים: האופן הראשון מאפשר הרחבה של הדרך בה הילד חושב, בעזרת התייחסות כל פעם לחלק אחר בהרכבת הפאזל - פעם להתייחס לצורת החלק, לצבע שלו, לפרטים שמופיעים עליו. ההתייחסות למרכיבים שונים מאפשר הגמשת החשיבה ומניפולציה של הדרך שבה הילד מסתכל על דברים.

סבתא וילדה עושות פאזל. ShutterStock
מיומנויות קריטיות להעתקה מהלוח וללימוד הקריאה. ילדה וסבתא מרכיבות פאזל/ShutterStock

בנוסף, בזמן הרכבת הפאזל מומלץ לבחור פאזלים שיש בהם תמונה שלמה, כך שהתמונה מהווה את הדגם שאותו צריך להרכיב. הפעולה הפשוטה של להביט בתמונה על האריזה ולנסות להרכיב אותה באמצעות חלקי הפאזל, משפיעה באופן ישיר על איכות פעולת ההעתקה מהלוח - פעולה בסיסית שכל תלמיד חייב להתמחות בה במשך 12 שנות לימוד (כן, גם בדור הדיגיטלי עדיין מעתיקים מהלוח. בעיקר בכיתות הנמוכות). הילד נדרש למקד את המבט, לחפש פריט ורמזים מתאימים בתמונה הכללית על מנת לאתר את מיקומו במרחב ולהתאים אותו לפאזל. מיומנויות אלה הן חלק חשוב בהעתקה מהלוח וגם בלימוד הקריאה.

זה לא משנה אם יש לכם בבית פאזל של 30 חלקים או של 300 - העיקר שתוכלו להרכיב אותו ולתרגל את מיומנות ההעתקה מהלוח. כמות החלקים אינה בהכרח מייצגת את איכות הביצוע - לפעמים עדיף לבחור פאזל עם פחות חלקים, אך לוודא שתהליך ההרכבה מבוצע באמצעות תהליך חשיבה סדור - מיון על פי צבעים/דמויות, שימוש בהעתקה של התמונה, עבודה ברצף וכו'.

טאקי: ללמוד איך לסדר את הקלמר

מיומנות חשובה נוספת לתלמידי כיתות א', היא סידור וארגון הקלמר, המחברות ושאר הציוד. יש משחקים רבים שיכולים לפתח את יכולת הארגון והסידור, אבל אני אוהבת להשתמש בטיפולים שלי בטאקי. משחק המספרים הצבעוני יעזור לילדים להבין את החשיבות של ארגון ושמירה על סדר: למדו את הילדים לסדר את הקלפים שבידיהם על פי צבע ועל פי מספר, כאסטרטגיה להצלחה במשחק (וכמובן שאפשר להשתמש בכל משחק קלפים אחר שבו יש אסטרטגיה דומה לניצחון). את יכולות הסידור האלה הם יעבירו בהמשך לסידור הקלמר, המחברות והספרים, ובהמשך יחזקו את המיומנות לסידור הילקוט לבד בערב.

טאקי. יניב גרנות, מערכת וואלה!
גם מהנה וגם יעיל. טאקי/מערכת וואלה!, יניב גרנות

בנוסף, כאשר הילד מחזיק את הקלפים בידו, נדרשת ממנו מיומנות כפולה של ויסות כוח - להחזיק את הקלפים מספיק חזק כדי שלא ייפלו, אך בו בזמן לשחרר כאשר רוצים להוציא קלף אחד. בכך הוא משפר את הלחץ שהוא מפעיל על חפצים, כפי שנדרש בזמן כתיבה או ציור. ילדים שיחזיקו חזק מדי את הקלפים, עלולים להפעיל לחץ חזק מדי גם בזמן כתיבה או צביעה ולרוב יתעייפו וימהרו לסיים בלי להקפיד על איכות הביצוע.

דוקים: ללמוד איך להחזיק את העיפרון

ילדים רבים מתקשים לסגל אחיזת עיפרון נכונה, כזו שתהיה נוחה ותפקודית גם לשעות רבות של כתיבה בהמשך. משחק בדוקים מסייע לתרגול אחיזת "פינץ'" (פינצטה) שבה האצבע והאגודל צמודות ומאפשר להקנות הרגלים נכונים יותר לאחיזת עיפרון. השילוב בין האחיזה לדיוק בתנועה ושליפת הדוק בעדינות מסייעים לתרגול של מיומנויות מוטוריקה עדינה, שכל כך חשובות לתלמידים צעירים בשלב ראשוני של רכישת הכתיבה.

ילד מחזיק עיפרון. ShutterStock
יכולה חשובה מאוד. אחיזת עיפרון נכונה/ShutterStock

בנוסף, במשחק הדוקים אפשר לשלב ערכים חשיבתיים של חשיבה חשבונית - לדוגמה הצמדת ניקוד לכל צבע ולחשב נקודות, משחק שכזה מאפשר גם התמודדות עם תסכול סביב ניצחון והפסד. כמו כן, במשחק זה נדרשות מיומנויות חברתיות ראשוניות, כמו המתנה לתורי ושמירה על סבב תורות.

לסיכום, המעבר מהגן לבית הספר הוא מעבר משמעותי, מלווה בתחושות מעורבות של חשש וציפייה. על מנת לסייע לילדים להסתגל בצורה מיטבית יותר לדרישות בית הספר, ניתן לעשות זאת בעזרת משחקים, פעילויות יצירה וזמן משותף ביחד - שיתרום גם לגיבוש משפחתי וזמן איכות. גם הטיפול בריפוי בעיסוק בגיל צעיר מבוצע בעזרת משחקים שונים, כאשר המשחקים מהווים אמצעי להשגת מטרות תפקודיות שונות המשפרות השתתפות בחיי היום-יום של הילד.

שושי טאו, מרפאה בעיסוק התפתחותית M.Sc ומומחית בהתפתחות הילד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully