וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט שלמה? מה הולך לקרות עכשיו בעקבות מחדל ההפריה

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 14:29

מלבד סיפור אנושי קשה ומזעזע, הטעות בהחזרת העוברים מספקת הרבה מאוד שאלות אתיות, משפטיות ואפילו דתיות. למרות שמעולם לא התרחש מקרה כזה בישראל (וטוב שכך) ביקשנו לבדוק עם מומחי נזיקין - מה הולך לקרות עכשיו?

הפריה חוץ גופית/שאטרסטוק

אתמול (חמישי) פורסם סיפור יוצא דופן שמדיר שינה מעיניהם של המון הורים והורים לעתיד בישראל. בבדיקה גנטית שנעשתה לאישה בחודש השביעי להריונה, שעברה החזרת עוברים כחלק מטיפולי פוריות, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה. כלומר, חלה טעות בתהליך החזרת העוברים, ולרחמה של האישה הוחזר עובר של זוג אחר.

מחדל ההפריה הזה התרחש בבית החולים אסותא בראשון לציון, שם אותרו במהלך בירור 40 מטופלות אפשריות נוספות שקשורות לאירוע. "לאחר מיפוי איתרנו מטופלות שקיימת לגביהן אפשרות (הגם שמדובר בסבירות נמוכה) שהן קשורות לאירוע. עצרנו את כל הפעילות סביב העוברים האלה, וככל שיהיה צורך, נפנה לאותן מטופלות באופן מידי", נמסר מבית החולים. כעת עורכים מיפוי לכל הזוגות שנמצאים בטיפול הפריה באסותא, כדי לבחון של מי העוברים שנמצאים בבטן האישה ההרה, והיכן נמצאים העוברים שלה.

"יש כאן מחדל היסטרי"

"הדבר הבסיסי הוא שברור לי במאה אחוז שיש כאן מחדל היסטרי. אם יש חלום בלהות משותף לכל יולדת זה שמישהו החליף לה את הילדים, ולכן בוודאי שיש עילה לתביעה משפטית", אמר לוואלה! בריאות עו"ד עמיקם חרל"פ מומחה לתביעות נזיקין, רשלנות רפואית וביטוח, והוסיף: "מעולם לא נתקלתי בבעיה כזו במשך 50 השנים שאני במקצוע".

בתסריט הקשה הזה יש שתי אפשרויות: אם יש חילופי תינוקות, זה סיפור אחד, ואם העובר של האישה לא יימצא - יש כאן כבר מורכבות אחרת, וסיכון ל"משפט שלמה" מודרני. "יש מצב שהעוברים שלה מגודלים על ידי מישהי אחרת. זה החלק הכי דרמטי בכל העסק", אמר עורך הדין. אם במקרה הטוב, "הלידה של כל העוברים תהיה לידה טובה, ואז האמהות הן למעשה כמו פונדקאיות - אז ניתן להגיש תביעה אבל היא לא תהיה גדולה כי התוצאה בסופו של דבר טובה, ואז אמות המידה הן אחרות לגמרי".

אבל, בתרחיש הרע ביותר, המצב הוא אחר לגמרי. "אם לא יודעים איפה העובר שלה. זאת סיטואציה שאני לא יודע לענות עליה - אבל זו ללא ספק תביעה חד פעמית. איך אתה בונה את הערכת הנזיקין? יש שאלות שאנחנו לא יודעים לענות עליהם", אמר חרל"פ, "אם היא תלד ילד שהוא שלה, וההורים שלו יבואו לבקש אותו - זה משפט שלמה. זה בעצם הגנטיקה מול הרגש. אם ההחלפה בין הילדים שלה לילדים אחרים לא תבוצע - אני לא מקנא בשופט שיתעסק בזה".

עוד בוואלה!

התופעה המטרידה שקורית שוב ושוב בטיפולי פוריות

לכתבה המלאה

"רשלנות רפואית שזועקת לשמיים"

"נושא איסור ההפלה עלול לייצר שאלות של דת והלכה, שזה יכול לזרוק את כל הנושא לתסבוכת יותר גדולה". אמרה גליה ליפשיץ-זלצר, עורכת דין מובילה בתחום הנזיקין, והוסיפה כי "זו שערורייה רצינית. פעם ראשונה ואני מקווה שגם אחרונה, שזה קורה בישראל".

"מבחינה משפטית יש פה, על פניו, בהנחה שהדברים שפורסמו נכונים, את אחד המקרים המובהקים ביותר של רשלנות רפואית שזועקת לשמים", הוסיפה עו"ד ליפשיץ-זלצר, "גם ככה מדובר באוכלוסיה שנכנסת להליך ברגישות מסוימות, כזו שצריכה עזרה ועוברת הליך מלחיץ, ומעבר ללחץ הזה תמיד מקנן החשש מה יהיה".

אישה בהיריון. ShutterStock
מדובר בזוגות שגם ככה עוברים הליך מורכב ומלחיץ. אישה הרה/ShutterStock

"יש פה כל כך הרבה משתנים ותתי נזקים שצריך לבחון", אמרה עורכת הדין, "זו פרשה סבוכה ואני מאמינה שככל שיעבור הזמן הממדים העצומים שלה עוד ילכו ויגדלו. הייתי מעיזה להגיד שזה מסוג המקרים יוצאי הדופן שמעבר לכאב ולסבל, זה מקום לפיצויים עונשיים בפן האזרחי ואפילו בפלילי. בדרך כלל בתי המשפט נמנעים מלפסוק פיצויים עונשיים בפן האזרחי מכל מיני סיבות, אולי רק במקרי טרור. אבל על פניו זה נשמע כמו סוג המקרים הקיצוניים".

איך מבוצעת הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית (IVF) היא אחד הטיפולים השכיחים ביותר בקרב טיפולי הפוריות, ובו למעשה מפגישים בין ביצית לתא זרע בתנאי מעבדה. לשם כך שואבים ביציות מגוף האישה, ומפרים אותן עם תאי הזרע בתנאי מעבדה. עוברים שתהליך החלוקה וההתפתחות שלהם תקין, מועברים לרחם כעבור יומיים עד שישה ימים מההפריה. ההמלצה על מספר העוברים להעברה מתבססת על איכות העוברים, גיל האישה, עברה הרפואי, מספר הטיפולים שעברה ועוד.

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
אחד הטיפולים השכיחים ביותר בקרב טיפולי הפוריות. הפריה חוץ גופית/ShutterStock

תהליך ההחדרה אמור להתרחש בקפדנות, תוך תהליך זיהוי ארוך וודאי של האב והאם. בדרך כלל, יש זיהוי של שני עובדי מעבדה על הביצית והזרע של הבעל והאישה. כאשר מגיעה שעת ההחזרה, האישה נמצאת בחדר החזרה בצמוד למעבדה. מוציאים מתוך האינקובטור את הצלוחית עם העוברים של האישה, ושני עובדי מעבדה מזהים שוב שהשם על הצלוחית מתאים לאישה. לפני תהליך ההחזרה, מזהים פעם נוספת את האישה באופן אקטיבי על ידי זיהוי שמי.

"אני מניחה שהיו חייבים לשאול, לפי נהלים מאוד מאוד ברורים של זיהוי, והנהלים האלה חייבים להיות בכמה שלבים - של השאיבה, בשמירה, בהפריה ובהחזרה", אמרה עו"ד ליפשיץ-זלצר, "צריכה להיות הפרדה מוחלטת. זה לא בית חרושת עם פס יצור. הטעות פה היא רשלנות פושעת". היא הוסיפה כי "גילוי המקרים הנוספים עלול ליצור פאניקה, לא רק למקרים בהווה ואלה העתידיים, אלא גם למקרי עבר. אנחנו לא יודעים איפה זה מתחיל ואיפה זה נגמר. אני חוששת שהפחד הזה יהיה רלוונטי לכל מי שאי פעם עבר הליך כזה, לא רק לזוגות הנוכחיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully