וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלים ארוחת בוקר גדולה? זה לא בהכרח טוב לדיאטה שלכם

עודכן לאחרונה: 12.9.2022 / 7:34

מחקר שנערך באנגליה מצא כי הסברה לפיה מי שאוכל ארוחת בוקר גדולה אוכל פחות קלוריות במהלך היום לא בהכרח נכונה. וגם - מתי המדע יהיה עקבי והחלטי לגבי הארוחה הכי חשובה ביום?

שולחן ארוחת בוקר/shutterstock

התפיסה המקובלת שאכילת ארוחת בוקר גדולה וארוחת ערב קלה עוזרת לאנשים לשרוף יותר קלוריות עשויה להיות מוטעית. מחקר חדש שפורסם ביום שישי בכתב העת Cell Metabolism מצא שאכילת מרבית הקלוריות בבוקר לא עוזרת לאנשים לרדת במשקל יותר מאשר לאכול את הקלוריות האלה במהלך שעות הערב.

הממצאים התבססו על ניסוי מבוקר שכלל 30 מבוגרים בבריטניה שסבלו מהשמנת יתר או עודף משקל. במשך ארבעה שבועות, המשתתפים הקפידו על אחת משתי דיאטות: כמחצית מהם צרכו 45 אחוזים מהקלוריות היומיות שלהם בארוחת הבוקר, לאחר מכן 35 אחוזים בארוחת הצהריים ו-20 אחוזים בארוחת הערב. המחצית השנייה צרכה 20 אחוזים מהקלוריות היומיות בארוחת הבוקר, ואחריה 35 אחוזים בצהריים ו-45 אחוזים בארוחת הערב.

לאחר מכן החליפו הקבוצות לתזונה ההפוכה למשך ארבעה שבועות נוספים.

שתי הקבוצות צרכו מעט יותר מ-1,700 קלוריות ביום. ארוחות בוקר גדולות כללו מזונות כמו דגני בוקר, טוסט, ביצים, נקניקיות, שייקים ויוגורט. ארוחות ערב גדולות כללו מזונות כמו בשר בקר ופטריות עם אורז, פסטה בולונז או צלעות חזיר עם תפוחי אדמה ואפונה. ברוב מחקרי התזונה החוקרים לא מספקים ארוחות למשתתפי המחקר, לכן המחקר הנוכחי מציע מבט נדיר כיצד גורם אחד - העיתוי של הארוחה היומית הגדולה ביותר של אדם ולא המזון - משפיע על חילוף החומרים וירידה במשקל.

ארוחת בוקר. ShutterStock
ארוחת בוקר גדולה זה טוב או רע? ארוחת בוקר ממש גדולה/ShutterStock

בסופו של דבר, החוקרים בחנו כמה משקל ירד משתתף כל קבוצה לאחר ארבעה שבועות של דיאטת ארוחת הבוקר הגדולה ודיאטת ארוחת הערב הגדולה. התוצאות יצאו זהות: בסביבות 3 קילוגרמים. זו עדות ברורה לכך שאנשים לא שרפו יותר קלוריות מאכילת ארוחת בוקר גדולה, לדברי פרופסור קורטני פיטרסון, מומחית למדעי התזונה באוניברסיטת אלבמה בברמינגהם שלא הייתה מעורבת במחקר. התוצאות מראות ש"אין אפקט קסום של שריפת שומן מתזמון הארוחות שלך", אמרה פיטרסון.

עם זאת, אנשים במחקר אמרו שהם חשו פחות רעבים במהלך היום כאשר צרכו את עיקר הקלוריות שלהם בארוחת הבוקר. אז יתכן שארוחות בוקר גדולות יכולות לעזור לירידה במשקל לאורך תקופות זמן ארוכות יותר על ידי הפחתת התיאבון, אמרה פיטרסון. "ישנן שתי דרכים לרדת במשקל: אתה יכול לשרוף יותר קלוריות או שאתה יכול לאכול פחות", אמרה, "בעולם האמיתי, אם אנשים פחות רעבים, הם אוכלים פחות, כך שבדרך כלל זה מתורגם לירידה במשקל".

אבל מלבד ירידה במשקל, עשויות להיות סיבות טובות אחרות לאכול ארוחת בוקר גדולה. הראשונה היא שארוחת הבוקר שוברת את הצום מהלילה ועוזרת לנו להיות ערניים, מרוכזים ורגועים יותר. סיבה נוספת היא שאנשים רגישים יותר לאינסולין בבוקר, כך שארוחה מוקדמת עשויה לסייע בוויסות רמות הסוכר בדם. מצד שני, אכילה מאוחר מדי בלילה - מסביבות השעה 20:00 והלאה, עלולה להעלות את רמות הסוכר בדם ולגרום לאנשים לאגור יותר אנרגיה כשומן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully