וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים ממליצים לנשים בהיריון לאכול את המאכל הזה פעמיים בשבוע

עודכן לאחרונה: 11.9.2022 / 11:30

צריכת דגים נחשבת לבריאה, אבל פעמים רבות אנשים נרתעים מהם בגלל שהם מכילים כספית. מחקר חדש מציע הסתכלת חדשה על המזון הבריא, כן, גם לנשים בהיריון ואולי בעיקר

אישה בהיריון. ShutterStock
מה מותר ומה אסור? אישה בהיריון/ShutterStock

כל מי שהייתה בהיריון זוכרת את ההוראות המבלבלות בנוגע לתזונה המומלצת ולזו שאסורה בהיריון. כעת, מחקר בריטי מאוניברסיטת בריסטול מצא כי נשים בהיריון צריכות לאכול לפחות שתי מנות דגים בשבוע, ולא ממש משנה איזה דג.

אזהרות בנוגע להגבלת צריכת דגים עתירי כספית גורמות לבלבול ומובילות אימהות לעתיד להימנע מדגים לחלוטין "ליתר ביטחון", מזהירים החוקרים.חוסר בחומרים מזינים מרכזיים, כגון חומצות שומן ארוכות שרשרת, יוד, ויטמין D וסלניום, שנמצאים בשפע בדגים, עלול לפגוע בהתפתחות התינוק.

מדענים מאוניברסיטת בריסטול בחנו נתונים על 4,131 נשים בבריטניה וצאצאיהן במהלך הילדות. רמות הכספית נמדדו בדם האם וברקמת חבל הטבור. הניתוח לא מצא קשר שלילי בין רמות גבוהות יותר של כספית והתפתחות קוגניטיבית אצל תינוקות שאמם אכלה דגים, כאשר מומחים מאמינים שהחומרים התזונתיים במזון מגנים מפני המתכת. בנוסף, תינוקות שנולדו לאימהות שאכלו דגים היו בדרך כלל בעלי מנת משכל גבוהה יותר וביצועים טובים יותר במבחני מתמטיקה ומדעים.

נשים רבות צורכות יחסית מעט דגים מפני שארגוני בריאות כמו מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) והסוכנות להגנת הסביבה האמריקאיות ממליצים לנשים שעומדות להיכנס להיריון, לנשים הרות ומיניקות ולילדים קטנים להימנע מדגים שמכילים כמות גבוהה של כספית ולהגביל את הצריכה של דגים ושל פירות ים לעד 340 גרם בשבוע.

פילה דג בחמאת מיסו. אלון מסיקה
מותר וחשוב לאכול. דגים/אלון מסיקה

באתר משרד הבריאות למשל כתוב בהנחיות תזונה לנשים בהיריון כי "מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים, כגון כריש, דג החרב, מקרל גדול, סטייק טונה וטונה לבנה, טונה אלבקור. זאת בשל האפשרות של הימצאות תכולה של כספית גבוהה בגופם. לעומת זאת ניתן ורצוי לאכול ממבחר הדגים האחרים המצויים בארץ לרבות דגי בריכות וטונה בהירה מקופסאות שימורים. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט". החוקרים במחקר הנוכחי, שמים את ההנחיות האלה תחת ביקורת.

החוקרים גילו שלא נראה שזה משנה אילו סוגי דגים נאכלים מכיוון שרכיבי התזונה החיוניים בדגים יכולים להגן מפני תכולת הכספית של הדגים. הגורם החשוב יותר היה האם האישה אכלה דגים או לא.
כותבת שותפה למחקר, ד"ר קרוליין טיילור, כתבה בכתב העת NeuroToxicology: "מצאנו שלרמת הכספית של האם במהלך ההיריון לא תהיה השפעה שלילית על התפתחות הילד, בתנאי שהאם אוכלת דגים. אם היא לא אכלה דגים, אז היו כמה עדויות לרמת הכספית שלה יכולה להיות השפעה מזיקה על הילד."

בשנת 2018 מחקר מאוניברסיטת הרווארד מצא כי אכילה לא מספקת של דגים המכילים אומגה 3 בתחילת ההיריון, יכולה להוביל לסיכון מוגבר ללידה מוקדמת. החוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד שבבוסטון מסצ'וסטס שמחקרם התפרסם בכתב העת EBioMedicine, מצאו כי נשים הרות שנמצאו בדמן רמות נמוכות של אומגה 3 במהלך הטרימסטר הראשון והשני להיריון היו בסיכון של פי 10 ללדת מוקדם בהשוואה לאלה שנמצאו בדמן רמות גבוהות של חומצות השומן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully