וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שלא ידעת שאסור לך לאכול בהריון

26.3.2017 / 7:29

את אולי ישר חושבת על 9 חודשים בלי סושי וביצת עין, אבל ברשימת המאכלים שיש להמנע או להפחית בצריכתם בהריון יש עוד כמה סעיפים שלא בטוח שהכרת, כמו מיצים סחוטים ונבטים

אישה בהריון נוהגת במכונית. ShutterStock
כשאת בהריון, הרעלת מזון פוגעת לא רק בך/ShutterStock

כולם יודעים שנשים בהריון צריכות להמנע מסושי ומאלכוהול, אבל יש עוד כמה מאכלים שכדאי להתרחק מהם או לפחות להמעיט מאוד באכילתם בזמן ההריון. לפני שנתחיל למנות אותם, כדאי קודם כל להבין למה קיימים כל האיסורים והמגבלות הללו בנוגע לתזונת האם בהריון. הרכב התזונה של האישה ההרה הוא הבסיס גם לתזונת התינוק. אמנם לא כל מה שנכנס לך לפה מגיע ישירות לעובר, וישנם חומרים שאינם חודרים את השיליה, אבל רוב החומרים שאת צורכת מתפרקים בגוף ומגיעים בדרך זו או אחרת לעובר. זו הסיבה שיש להמנע מאלכוהול ולהמעיט בצריכת קפאין, למשל. משום שאלה מזונות שמכילים חומרים שעלולים להיות רעילים עבור העובר, שמערכות גופו עדיין לא מפותחות מספיק כדי לסלק את הרעלים באותה יעילות שבה גוף של מבוגר יכול לעשות זאת.

סיבה נוספת להמנע ממאכלים מסויימים היא האופן שהם משפיעים על גוף האם. אם בעבר כאשר היית מקבלת הרעלת מזון היחידה שהיתה סובלת מזה זו את עצמך, הרי שכעת כשיש תינוק קטן שגדל בתוכך – גם הוא יושפע ממחלות או זיהומים שיפגעו בך. במהלך ההריון יש גם ירידה בתפקוד של מערכת החיסון. המנגנון הזה אחראי למנוע מגוף האם לדחות את העובר שגדל בתוכו, אבל הוא גם מגביר את הסיכון לזיהומים שונים, בין היתר ממזון. וזו הסיבה שנשים בהריון מונחות להמנע מאכילת בשר ודגים נאים או ביצים לא מבושלות, משום שמזון מן החי שלא עבר בישול יסודי בטמפרטורה מספיק גבוהה הוא סביבת גידול ידידותית לחיידקים שונים כמו ליסטריה, סלמונלה ועוד.

עוד בנושא:
מה אוכלים היום? 3 תפריטים בריאים להריון
האם כדאי לספור קלוריות בהריון?

מזונות מונבטים. ShutterStock
עדיף שלא. סלט עם נבטים/ShutterStock

ציינו כאן כמה מהדוגמאות היותר מוכרות למאכלים מוקצים בזמן ההריון, הנה עוד 5 שאולי לא ידעת שיש להמנע מהם במהלך ההריון:

עוד באותו נושא

נכנסים לך לצלחת: מה לאכול בהריון וממה להפרד

לכתבה המלאה

נבטים

בנבטים טריים (לא מבושלים) יש סבירות גבוהה יותר לנוכחות של חיידקי סלמונלה או אי קולי (חיידקים צואתיים). בנוסף, הנבטים הם ירק שקשה לשטוף ולנקות ביסודיות, ביחס לירקות אחרים. בעבר היו מספר מקרים של הרעלות מזון חמורות שאירעו בעקבות אכילת נבטים. ולכן, על מנת שלא לקחת סיכונים מיותרים, מומלץ להמנע מאכילתם בהריון.

מיצי פירות

לא רבים יודעים זאת, אך פירות וירקות מהווים מצע גידול יעיל לחיידקים כמו ליסטריה, לא פחות מאשר בשר ודגים נאים. פירות וירקות שנחתכו מבעוד מועד וממתינים חשופים ללקוח הבא שיזמין אותם, או שתהליך ההכנה שלהם נעשה על משטחי עבודה מזוהמים – כפי שעשוי לקרות בדוכני מיצים, גלידות או שייקים, מצויים בסיכון גבוה יותר להכיל גם חיידקים. גם בבית מומלץ להקפיד הקפדה יתרה על שטיפת ירקות ופירות ויש להעדיף פירות שנחתכו לאחרונה על פני פירות שעמדו חתוכים במקרר.

מיצי פירות בדוכן מיצים בשוק הבוקריה בברצלונה. ShutterStock
חיידקי ליסטריה ואי קולי יכולים להסתתר גם בתוך אחד מאלה/ShutterStock

פטרוזיליה, נענע מרווה לואיזה וזוטא לבנה

נשים הריוניות צריכות לצרוך תבלינים ועשבי תיבול, אבל עליהן לעשות את זה במידה. כדאי להימנע או לצמצם את השימוש בנענע ומרווה כיוון שעדיין לא ידוע בוודאות מהי השפעתם. גם לגבי פטרוזיליה קיימות המלצות להפחית בשימוש. צמח וזרעי הפטרוזיליה מכיל חומר הקרוי אפיול, אשר בריכוזים גבוהים גורם לאיבוד נוזלים ולכן עלול לגרום לרחם להתכווץ (באופן המדמה צירים). יחד עם זאת, אין מניעה לצרוך את העלים הללו מדי פעם בכמות קטנה כתיבול במזון או בתה, אך מומלץ לשים לב למינונים ולא לצרוך אותם בכמות גדולה או לעתים קרובות.

סלטים קנויים

גם סלטים קנויים הם מועדים לפורענות כשמדובר בסיכון לזיהומים חיידקיים. במהלך השנה האחרונה שמענו על יותר ממקרה אחד שבו סלטים קנויים הוסרו מהמדפים או שצרכנים נקראו להחזיר אותם ליצרן, בשל זיהום שהתגלה בפס הייצור. גם במהלך ההובלה והאחסנה שלהם עלולות להתרחש תקלות, ובשל העובדה שהם מכילים רכיבים שעמידותם שברירית יותר (ירקות, מיונז וכדומה) הם טומנים בחובם סיכון גדול יותר להרעלת מזון. אפשר להחליף אותם בסלטים תוצרת בית שאותם ניתן לשמור בקירור למשך יום-יומיים.

חומוס. ShutterStock
תעברו לחומוס תוצרת בית/ShutterStock

כבד

כבד מכיל כמות גדולה יחסית של ברזל, אך גם של ויטמין A. אם נצרך בכמות גדולה, ויטמין A עלול להזיק לעובר ולגרום לו למומים. עם זאת, משרד הבריאות אינו אוסר באופן גורף על אכילת כבד בהריון. מומלץ להפעיל שיקול דעת ולצרוך בכמויות קטנות ולעתים רחוקות.

בהקשר זה יש לציין כי משרד הבריאות ממליץ להימנע בתקופת ההריון מפאטה כבד שנשמר בקירור בשל החשש לזיהום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully