וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לילדים יש תולעים בטוסיק - ואיך אפשר למנוע את זה?

עודכן לאחרונה: 2.9.2022 / 7:32

החזרה לשגרה מביאה איתה הרבה נחת ושקט, אבל היא גם מחזירה לחיינו כמה דברים שהיינו מעדיפים לשכוח, ובראשם - תולעים בישבן. למה הילדים שלנו נדבקים בדבר הדוחה הזה - ומה עושים עם זה? מדריך

תולעי סיכה. ShutterStock
מתישהו הן כנראה יבואו לבקר אצלכם. תולעי סיכה/ShutterStock

יש לא מעט הורים שמרגישים שתולעים הם חלק בלתי נפרד מחייהם. הנוהל מוכר - הילד מתעורר בוכה בלילה או מתלונן על גירוד בטוסיק, ואז להורה יש בחילה קשה, הוא רץ להשיג ורמוקס, וזה נעלם. עד הפעם הבאה.

תולעים לרוב נפוצות במדינות מתפתחות, אבל יש סוג אחד עקשן במיוחד שמצליח להתגבר על תנאי הנקיון וההיגיינה שלנו, כמדינה מפותחת, ונמצא כמעט בכל בית בישראל - או לפחות הגיע לבקר פעם או פעמיים. הסוג הנפוץ ביותר של תולעי מעיים נקרא תולעי סיכה (pinworms), או בשם המדעי enterobiasis או oxyuriasis.

מדובר בתולעים דקיקות כסיכה (מכאן שמם), בצבע לבן, אורכן כ-2-13 מ"מ. הזכרים כנראה קטנים יותר מהנקבות בכמחצית. אלה תולעים עתיקות ביותר, והן נמצאו כבר בשאריות צואה של בני אדם מלפני כ-10,000 שנה.

חשוב לציין כי הילדים לרוב לא סובלים מנוכחות התולעים עצמן, אלא בעיקר מהביצים. בעוד שהתולעים הבוגרות שוכנות עמוק בחיבור שבין המעי הדק לגס (אזור שאנחנו מרגישים פחות), כאשר התולעת מגיעה לבגרות היא נודדת לאזור פי הטבעת ושם מטילה את הביצים. את התולעים עצמן ניתן לראות ללא קושי, אך הביצים בגודל מיקרוסקופי.

איך נדבקים בתולעים?

זיהום בתולעים נפוץ בעיקר אצל ילדים בגילאי גן או בית ספר יסודי. תולעים עלולות להופיע גם אצל מבוגרים, אבל עם הרבה פחות תסמינים.

עוד בוואלה!

הסיפור המוזר על בני הזוג שמצאו את תמונות הישבן שלהם בכתב עת רפואי

לכתבה המלאה
גיף שטיפת ידיים עם סבון. Giphy
הדרך היחידה למנוע משאריות צואה להגיע לפה. שטיפת ידיים/Giphy

ההדבקה מתרחשת מאדם לאדם באופן אורו-פקלי, זאת אומרת שאריות צואה שחודרות לפה, ובעיקר במקומות הומי אדם כגון בתי ספר, שכונות צפופות וכדומה. לכן, שמירה על היגיינה אישית היא הדרך הטובה ביותר למנוע את הבעיה. יש להקפיד על רחצת ידיים מצוינת, כולל מתחת לציפורניים, לאחר יציאה מהשירותים ולפני האוכל.

איך יודעים שהילד נדבק בתולעים?

כאשר הילד סובל מתולעים לרוב נבחין בשינוי פתאומי בהרגלי השינה של הילד, התעוררויות, תלונות על כאבים צריבה וגרד בישבן, ילדים גמולים שהחלו לסבול מבריחת שתן בלילה, צריבה בפות בבנות ועוד תלונות מקומיות בדרך כלל.

ילדה מגרדת בישבן. ShutterStock
אם יש חשד - לכו לרופא הילדים. ילדה מגרדת בטוסיק/ShutterStock

איך מטפלים?

בכל חשד כזה יש לפנות לרופא ילדים לצורך ביצוע תרבית צואה, בכדי לצפות בביצי התולעים תחת המיקרוסקופ, או שהרופא יחליט אם טיפול לפי תסמינים בלבד מספיק. לעיתים יהיה צורך בתרבית בכדי לבדוק שאכן מדובר בתולעי סיכה ולא בטפיל מסוג אחר, הן הכי נפוצות אבל לא היחידות. הטיפול הוא על ידי תרופה שנקראת מבנדזול, שרובנו מכירים בשם המסחרי ורמוקס.

איך שומרים ששאר בני הבית לא ידבקו?

כאשר יש בבית ילד שסובל תולעים, חשוב לשטוף ידיים היטב ולהקפיד על נקיון. לעיתים הרופא ימליץ על טיפול למשפחה כולה, היות וזהו טפיל מדבק מאוד. כדאי לכבס בהרתחה את כל הפיג'מות, הסדינים והמגבות בבית, שהרי הביצים לא נראות ונוטות להדבק בקלות למשטחים שונים שהילד בא עימם במגע.

האם יש סיבוכים לתולעים?

הסיבוכים הרפואיים כתוצאה מנוכחות תולעים הם נדירים, אבל בכל זאת נמצאו מקושרים לדלקת בתוספתן (האזור בו שוכנות התולעים) או בחלל הבטן, ירידה במשקל וזיהומים בדרכי השתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully