וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטן של אודליה חזר, והיא לא מתכוונת לוותר

בשיתוף אסטרהזניקה

31.8.2022 / 13:54

אודליה טופל דיין, סבתא ל-7 נכדים אובחנה עם סרטן שד מסוג 2HER לפני כעשור, וחשבה שניצחה את המחלה. אולם לאחר מספר שנים, לאחר שחזרה מחופשה בתאילנד, גילתה שהגידול חזר בשנית ושלח גרורות לאגן. בזכות טיפול חדש, אודליה מצליחה להילחם במחלה ולא מאבדת תקווה

בדיקת הדמיה לחולת סרטן השד. חן לאופולד, פלאש 90
בדיקת הדמיה לחולת סרטן השד/פלאש 90, חן לאופולד

סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל ובעולם. בכל שנה מאובחנות כ-5,000 נשים עם המחלה - רובן בשלב מוקדם. הסיכון המצטבר לנשים בישראל לחלות בסרטן השד במהלך חייהן הוא כ-12.8 אחוז בקרב יהודיות וכ-7 אחוזים בקרב ערביות.

לסרטן שד מאפיינים ביולוגיים שונים שבאים לידי ביטוי בתאי הגידול עצמו ולפיכך ניתן לחלק את הגידולים לשלוש קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה - גידול הורמונלי עם קולטנים להורמוני המין אסטרוגן ופרוגסטרון שתורמים להתחלקות ולהתפשטות של התאים הסרטניים. הקבוצה השנייה - גידול חיובי ל- HER2. בגידול זה יש ביטוי מוגבר של חלבון HER2, שגורם להתחלקותם והתפשטותם של התאים והקבוצה השלישית - טריפל נגטיב - מצב בו התאים הסרטניים של הגידול אינם מבטאים קולטנים לאסטרוגן ולפרוגסטרון וכן אינם מבטאים כמות מוגברת של החלבון HER2. מלבד החלוקה הבסיסית הזו קיימים גם תתי סוגים שונים של מחלה, בעלי מאפיינים שונים נוספים.

כרבע מהחולות בסרטן השד שייכות לקבוצה השנייה והן חולות עם גידולים בעלי ביטוי יתר בחלבון HER2. HER2 הוא חלבון שנמצא על קרום התא ובביטוי יתר שלו הוא הופך את סרטן השד להרבה יותר ממאיר. מנגנון הטיפול בשנים האחרונות מבוסס על שילוב של תרופות ביולוגיות עם כימותרפיה. התרופות הביולוגיות מבוססות על נוגדנים הנקשרים עם חלבון HER2, באופן שמונע מהחלבון להיקשר עם חלבונים אחרים על מנת לעשות את פעולתו.

בשנים האחרונות פותחה קבוצת טיפולים מסוג "נוגדן מצומד לכימותרפיה". אלו תרופות שפועלת במנגנון מיוחד בדומה ל"טיל מונחה מטרה". תרופות אלו מורכבת מנוגדן אליו קשורה הכימותרפיה: הנוגדן נצמד לחלבון HER2 ומכניס את הכימותרפיה ישירות אל תוך התא הגידולי בצורה ספציפית וכך מקבלים יעילות גבוהה ביחס לטיפול של כימותרפיה בלבד.

אודליה טופל דיין. יחצ, באדיבות המצולמים
הכימותרפיה הייתה קשה לה מדי. אודליה טופל דיין/באדיבות המצולמים, יחצ

"ניצחתי את הסרטן, אבל הוא חזר"

אחת מהמטופלות בטיפול החדש היא אודליה טופל דיין, בת 65 מתל אביב, אמא ל-3 וסבתא ל-7 נכדים שאובחנה לפני עשר שנים כחולה עם סרטן שד גרורתי מסוג 2HER חיובי. היא קיבלה טיפול בכימותרפיה, עברה כריתת שד חלקית וביצעה הקרנות לשד, אבל הסרטן חזר שוב לפני כמה שנים.

"בעצם כבר ניצחתי את הסרטן והוא נעלם לכמה שנים", היא מספרת, "אולם למרבה הצער אחרי שש שנים הוא חזר עם גרורות". אודליה מתארת את הרגע בו הבינה שמחלתה חזרה בשנית: "זה התחיל בשנת 2018 כשהרגשתי כאבי גב והלכתי לאורתופד ששלח אותי לצילום MRI גב, והצילום יצא נקי", היא נזכרת, "נסענו לחופשה בתאילנד עם המשפחה וחשבנו שנעשה הרבה מסאג'ים שיעלימו את הכאבים", היא מוסיפה, "אבל הכאבים לא חלפו, וכשחזרנו המשכנו את בירור ולמרה הצער גילו שהסרטן חזר עם גרורות בעצמות ובאגן".

"אחרי הגילוי התחלתי פרוטוקול קשוח של כימותרפיה שיחסית נחשבת לקלה, אבל אצלי היא כללה את כל תופעות הלוואי האפשריות. הטיפולים היו קשים עבורי וזה הסתיים לצערי בדלקת ריאות". למרות שהכימותרפיה עבדה, אודליה לא יכלה להמשיך בטיפולים. "זה היה קשה מידיי. היה חשש שאני לא אצליח לעמוד בזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

התוצאות היו מדהימות

אודליה פנתה לקבל חוות דעת שניה, והרופא המומחה המליץ לה על טיפול שמיועד לחולות סרטן שד גרורתי מסוג HER2. במשך שנתיים טופלה אודליה בטיפול ביולוגי שגרם לה להרגיש טוב, אך המחלה התקדמה ולא היה שיפור במצבה הרפואי. "הרגשתי במשך השנתיים האלה מעולה, אבל הסרטן התקדם ולמרבה הצער בבדיקות הדמיה שעשיתי המצב לא היה נראה טוב בכלל".

לאחר התייעצות גם עם האונקולוגית וגם עם רופא מומחה נוסף, השנים המליצו לאודליה על תרופה חדשה המבוססת על "נוגדן מצומד לכימותרפיה". סוג הטיפול הזה חדש יחסית ולא היה כשהמחלה של אודליה התגלתה בפעם השנייה.

"בפניה הראשונה שהגשתי את הבקשה, לא קיבלתי את התרופה כי היא ניתנה לחולות עם התוויה טיפולית אחרת", היא נזכרת, "למרבה השמחה, לאחר פניה נוספת קיבלתי לי את התרופה". עוד מוסיפה אודליה: "אני כבר חמישה חודשים לאחר תחילת הטיפול. הטיפולים הראשונים היו קשים מאוד עבורי כי אני סובלת מהרבה תופעות לוואי, אבל אחרי שאני והרופאים ראינו את בדיקת ה-PET-CT אחרי ארבעת הטיפולים הראשונים - היינו בהלם. התוצאות היו פנומנליות. הרופאים התלהבו אפילו יותר מאיתנו, המרקרים ירדו והמחלה, לא רק נעצרה, אלא עשתה רמסיה".

כיום אודליה ממשיכה בטיפולים והרופאים המטפלים בה מנסים למצוא את האיזון שיאפשר לה לחיות טוב וגם יעלים את המחלה. "הטיפול נתן לי אנרגיה נפשית ורוחנית, עוד חודשיים תהיה בדיקת PET-CT נוספת ואנחנו סקרנים לראות את התוצאות".

אודליה שצפויה לשוב לטייל בתאילנד עם בני משפחתה בחודשים הקרובים מספרת כי יש בה תקווה קטנה שמפני שמדובר בטיפול חדש, המחלה שלה תיעצר ולא תתקדם. "אני ריאלית ויודעת בדיוק מה המשמעות של המחלה שלי, יחד עם זאת אני מאמינה שהמדע והטכנולוגיה מתפתחים תמיד ובעתיד הקרוב סרטן השד גרורתי יהפוך למחלה כרונית".

אודליה טופל דיין לוקחת חלק בפעילות של עמותת "גמאני" שמקיימת מפגשים חברתיים, הרצאות, ימי כיף, סדנאות וטיולים לחברותיה בכל רחבי הארץ. בנוסף, העמותה מפעילה קבוצת פייסבוק סגורה לנשים שחלו בסרטן השד. להצטרפות לחצו כאן.

שירות לציבור. מוגש מטעם חברת אסטרהזניקה

מערכת וואלה בריאות, בשיתוף אסטרהזניקה
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully