וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני טועם ומריח שמות - וזה השם שיש לו ריח של פיפי"

14.8.2022 / 0:09

להנרי יש מצב נוירולוגי נדיר הנקרא סינסתזיה, מה שאומר שהוא יכול לטעום ולהריח מילים. הוא אפילו נאלץ לעבור דירה בגלל שלא היה יכול לחיות עם הטעם והריח של שמות השותפים

"אני טועם ומריח שמות - ולחלקם יש אפילו צורה"/@henpuffs

זה לא נחשב יוצא דופן לבסס דעה על מישהו על סמך רושם ראשוני. אבל עבור הנרי גריי הרושם הראשוני הזה קורה כבר בשלב מוקדם וזה באמת חשוב - כי הוא יכול לטעום ולהריח את שמו. עוד בשנת 2009, גריי אובחן כסובל מסינסתזיה של מילים-חושים, לאחר שהוריו ומוריו גילו שהוא היה מעיר הערות לגבי ה"טעמים" של שמות חבריו לכיתה.

סינסתזיה הוא מצב רפואי נדיר שבו מסלולים עצביים גורמים לכך שגירוי חושי מסוג מסוים עלול להפעיל חושים נוספים. לרוב מדובר בחוש אחד מסוים מבין חמשת החושים שגירוי שלו מפעיל בו זמנית חוש אחר. כך לדוגמה, אדם עם סינסתזיה יכול לחוש באופן עקבי ריחות כאשר הוא קורא אותיות מסוימות, או לחוש טעם מתוק למשמע צליל נגינת פסנתר. השכיחות של סינסתזיה מוערכת כבין 0.02 ל-4 אחוזים מהאוכלוסייה, מה שהופך אותה ללא ספק למצב נדיר. בגלל שסינסתזיה מאפשרת תפיסה חושית של דברים בצורה שונה ויוצאת דופן, אין זה מפתיע שיוצרים בולטים רבים לוקים בה. קניה ווסט, פארל וויליאמס, בילי ג'ואל, המלחין האנס זימר ודיוויד הוקני הם רק כמה מהאמנים שטוענים שיש להם סינסתזיה.

הנרי, כיום בן 23, הוא ברמן שמפרסם באופן קבוע בטיקטוק סרטונים בהם הוא משתף את חוויית החיים שלו עם ההפרעה הנוירולוגית בה הוא מרגיש את הטעם והריח של מילים. בין היתר הוא עונה לשאלות של גולשים שמבקשים ממנו לדעת איזה טעם או ריח יש לשם שלהם.

כך למשל, בסרטון שצבר חצי מיליון צפיות, הוא ענה לשאלה של גולש סקרן שתהה האם הוא עדיין יהיה חבר של מישהו אם לשם שלו יש טעם וריח "נוראים".

"לא, לא הייתי נשאר חבר שלו", הודה הנרי ושיתף: "יש לי סיפור מצחיק על זה: כשהייתי בשנה השנייה באוניברסיטה נכנסתי למגורים ולא האמנתי. היו בקומה שלי דאנקן, קירסטי ואלייז'ה. זה בעצם גרם לי להחליף את המקום שבו אני ישן, כי לא יכולתי להיות עם שלושה אנשים עם שמות כאלה". הנרי הסביר שעבורו לדנקן יש טעם כמו "גיהוק אחר שאוכלים בייקון פריך ומעושן וקירסטי היא כמו ריח עכור של שתן", בעוד שהטעם של אלייז'ה עבורו הוא כמו "ללקק גלגל עין".

"אלה שמות נוראיים עבורי, ושלושתם יחד עם השמות האיומים האלה... לא יכולתי להתיידד איתם ולא יכולתי לחיות איתם אז נאלצתי להחליף מקום", הוא סיפר והוסיף ש"היה גם מרטין שהיה בסדר כי למרטין יש טעם של סוכריות סמרטיז, אז זה ממש בסדר. אבל כן, אני לא מתחבר עם אנשים אם לשם שלהם יש עבורי טעם או ריח נוראיים. זה המקרה גם עם דאנקן, קירסטי וגרטרוד. גרטרוד עבורי זה כמו כשאתה בולע בחזרה קיא - אז אם זה שמך, לכי ממני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

למרות זאת, הנרי אומר שרוב הזמן הוא אוהב שיש לו סינסתזיה מכיוון שזה לא מפריע לחייו. הוא מספר: "אני ברמן בפאב אז בכל פעם שאני מסתכל על תעודת הזהות של אנשים אני מקבל חוש חזק של הטעם והריח שלו. לפעמים זה יכול להיות דימוי או תחושה - כמו שהשם ליאן היא ורד שנשען על חלון".

הנרי מגלה שלעתים קרובות הוא מקבל את התחושה של המילה בצורה חזקה כאשר הוא פוגש מישהו לראשונה ומאז הוא יכול לחסום אותה. המצב משפיע עליו בעיקר עם שמות, אבל למילים אחרות כמו "כבוי" יש ריח של ריקבון ו"כי" הוא כמו אטב כביסה מעץ.

  • עוד באותו נושא:
  • ריח
  • טעם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully