וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם לא אמורים לחיות עם כאב קבוע. כך תטפלו בו

איריס קול

עודכן לאחרונה: 5.8.2022 / 10:16

כאב הוא דבר מאוד מורכב - כזה שקשה למדוד, קשה להסביר, ובכל זאת יכול לשבש כל אספקט בחיים. אבל בשונה ממה שחשבו פעם, אתם לא אמורים "להתגבר" ולחיות לצד הכאב, וכן - יש מה לעשות

ד"ר אורי הוכברג מסביר מהו בעצם כאב -ואיך מטפלים בו/מערכת וואלה

כאב הוא דבר הרבה יותר מורכב ממה שנראה לרובנו, וכל אדם שסובל מכאב קבוע יודע שמדובר במשא כבד מאוד שמשבש את החיים. ד"ר אורי הוכברג, מנהל תחום כאב אונקולוגי, המכון לטיפול בכאב כרוני ואקוטי באיכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מהו בעצם כאב - ואיך מטפלים בו.

אז מהו כאב? "ההגדרה המקובלת לכאב הוא חוויה תחושתית, או חוויה רגשית, לא נעימה, שקשורים בפגיעה ברקמה, חלק מהגוף, או בפגיעה עתידית", אמר ד"ר הוכברג, והסביר שכאשר חווים כאב הרבה פעמים יש גם מידה של עלבון, כי הפגיעה היא לא רק גופנית אלא גם בי עצמי. "בסופו של דבר הכאב נחווה בראש".

אבל יש אפילו הגדרה מדויקת יותר: "כאב זה מה שמטופל אומר", הסביר ד"ר הכוברג, "כל מה שהמטופל אומר שכואב לו. האחריות שלי כרופא זה להבין למה הוא מתכוון. לא כל מטופל ידע להעביר במילים את מה הוא חווה, את מה הוא רוצה, את מה הוא חושב שנלקח ממנו, והרבה פעמים זה יוצא ב-'כואב לי'".

ואם כל ההגדרות האלה לא מורכבות מספיק, ד"ר הוכברג מסביר כי לעיתים יש כאב שהמקור שלו במקום אחד אבל נחווה במקום אחר, ואפילו כאבי פנטום - כאבים באיברים שכבר אינם. יש גם "אנשים עם פציעות קשות מאוד שלא בהכרח יחוו כאב, ומאידך אנשים בריאים או כאלה בלי נזק נראה לעין, שמדווחים על כאב מאוד משמעותי וקושי בכל היבטי התפקוד", הסביר.

עוד בוואלה!

לאנשים האלה כואב כל הזמן, בכל מקום. איך חיים עם זה?

לכתבה המלאה

ויש כמובן גם את הרכיב החברתי. "יולדת אחת יכולה ללדת בשדה ולשאוג עד השמיים וזה מקובל וסביר, ויולדת אחרת בבית חולים בלונדון במאה ה-19 תלד בשקט גמור, כי יש גם רכיב של נורמות ומוסכמות חברתיות וציפייה", תיאר.

גם היום, ב-2022, אין שום מכשיר שיכול לאמוד כאב, מלבד שאלות ברורות של המטפל - איך אתם מרגישים, או כמה כואב לכם בסולם של 1 עד 10. אבל אלה לא השאלות היחידות שחשובות כאשר מדברים עם אדם שסובל מכאבים. "שאלות שהן חשובות הן האם אתם מרגישים שהתפקוד שלכם נפגע, האם המערכת הזוגית או המשפחתית נתקעה קצת, האם יש קושי חדש במקום העבודה בגלל החוויה שאתם מספרים עליה", אמר ד"ר הוכברג.

מה עושים עם כל הכאב הזה?

"כשניגשים לכאב, חשוב לנו לדעת במה אנחנו עוסקים, למה אנחנו מנסים להגיע, השליטה שאנחנו מנסים להשיג תלויה במקור, הסביר ד"ר הוכרבג, "אם יש שבר ברגל או כוויה הדגש צריך להיות תרופתי, לפעמים גם פולשני. לפעמים לפן הרגשי יש רכיב משמעותי - וגם כאן יש מה להציע, כמו מיינדפולנס וטכניקות הרגעה שונות".

אישה בדיכאון. ShutterStock
כאב משמעותי גם מערער אותנו רגשית. וגם בזה צריך לטפל. אישה בחרדה/ShutterStock

ראשיתו של כל כאב כרוני הוא בכאב אקוטי, והתפקיד של הרופא, הראשוני, הוא להבין אם יש "דגל אדום", מצב רפואי שעלול לגרום לנזק משמעותי, ואז מתחילים בטיפול. הרבה פעמים על הקושי הפיזי מופיע גם קושי רגשי - "חרדה, ודיכאון וקשיים רגשיים".

למרפאה לכאב מגיעים צעירים ומבוגרים כאחד, שמתמודדים עם כאבים. "מגיעים אלינו בהפניה של רופא משפחה לרוב", אמר, והוסיף כי המטרה שלהם היא לתפוס את המטופלים לפני שהכאב הופך לכרוני ומשפיע על המון אספקטים בחיים. "אבל רוב המטופלים מגיעים אלינו מרופא המשפחה או האורתופד אחרי שהם עברו איזו שהיא כברת דרך ולא מצאו פתרון לכאב שלהם", הוסיף.

"בשנים האחרונות נעשה מאמץ גדול בעולם הרפואי להעלות את המודעות לטיפול בכאב, עד כדי כך שמקובל להתייחס גם לתלונה של כאב באופן מספרי (סולם של 1 עד 10) כמדד חיוני כמו דופק או לחץ דם", אמר ד"ר הוכברג, ובכל זאת - כאב הוא דבר שקשה לאמוד, והעולם שלנו אוהב תבניות ולכן קשה להתמודד איתו. למרבה המזל, גם בכאבים שהם תולדה של פציעה או פגיעה, וגם אם מדובר בכאב שהוא תולדה של מחלת הסרטן, במרפאות כאב יודעים למצוא פתרונות - בין התערבות פולשנית דרך הדרכה בשינויים באורח החיים ועד תמיכה רגשית. "יש הרבה מה לעשות עם כאב", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully