וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצליחים לפתוח צנצנת חמוצים? זה מה שזה אומר על הבריאות שלכם

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 8:26

נכון, לפעמים אתם סתם עייפים או שהמכסה תקוע ממש חזק, אבל לכוח האחיזה של היד שלכם יש משמעות בריאותית והיא עלולה לסמן מחלות אחרות

צנצנת חמוצים. אלון מסיקה
מתקשים לפתוח? צנצנת חמוצים/אלון מסיקה

אתם לא מצליחים לפתוח את צנצנת החמוצים לא משנה כמה אתה מנסים? זה אולי נראה לכם טריוויאלי, אבל מחקר חדש שנערך באוסטריה מדווח כי כוח אחיזת יד חלש עשוי לאותת על בעיות בריאותיות חמורות יותר.

חוקרים אומרים שכוח השרירים הוא אינדיקטור מדויק למדי לתמותה במשך השנים, ומחקרים קודמים קשרו חוזק אחיזת יד חלשה במיוחד עם בעיות לב, בעיות ריאות ותוחלת חיים נמוכה יותר. כעת, מדענים מהמכון הבינלאומי לניתוח מערכות יישומי שמחקרם התפרסם ב-BMJ Open מדווחים כי מדידת כוח אחיזת היד היא אמצעי מהיר וזול להערכת חוזק השרירים הכולל.

מתכון למלפפונים חמוצים ביתיים

מחברי המחקר פיתחו סדרה של "נקודות חיתוך" שנועדו לעזור למדוד את כוח האחיזה ביתר קלות. חשוב לציין, נקודות אלו מסבירות גם את המתאם בין כוח אחיזת היד למגדר וגובה הגוף, כמו גם את הירידה הטבעית הקשורה לגיל בחוזק אחיזת היד שכולם חווים.

הצוות יצא לברר בדיוק איזו רמת חולשה של אחיזת היד אמורה לעורר דאגה של הרופא. עבודתם קבעה ערכי סף סטנדרטיים המקשרים ישירות בין חוזק אחיזת היד לבין תוחלת החיים שנותרה. בתיאוריה, זה מספק לרופאים אמצעי נוסף לזיהוי חולים עם סיכון מוגבר למוות מוקדם.

באופן כללי, כוח אחיזת היד תלוי במין, גיל וגובה. המשימה של החוקרים הייתה למצוא את הסף הקשור לחוזק אחיזת היד שיאותת למתרגל לבצע בדיקות נוספות אם חוזק אחיזת היד של המטופל נמוך מסף זה. "זה דומה למדידת לחץ דם. כאשר רמת לחץ הדם היא מחוץ לטווח מסוים, הרופא יכול להחליט לרשום תרופה מסוימת או לשלוח את המטופל למומחה לבדיקה נוספת", מסבירים החוקרים.

לחיצת ידיים. Giphy
אוחזים חזק או חלש? גיף לחיצת יד/Giphy

אפילו אחיזה מעט חלשה יכולה להיות סימן רע

בדרך כלל, אנשים יכולים למדוד את כוח אחיזת היד שלהם על ידי לחיצה על מכשיר דינמומטר. עבור פרויקט זה, המטופלים ביצעו שתי לחיצות בכל יד, כאשר החוקרים השתמשו רק בביצועים הטובים ביותר שלהם עבור המדידה. ערכי החוזק הנמדדים תלויים בין היתר בשאלה אם האדם יושב או עומד בזמן לחיצה.

במקום להשוות רק את ביצועי האחיזה של המשתתפים עם אוכלוסיית התייחסות בריאה כמו מחקרים קודמים, החוקרים השוו את אחיזתו של כל משתתף עם אנשים שהיו ברי השוואה מבחינת מין, גיל וגובה גוף.

תוצאות סקירה זו מצביעות על עלייה בסיכון לתמותה בסף אחיזה נמוך יותר מהרמה שנקבעה במחקרים קודמים. לדוגמה, המחקר מצא שכוח אחיזת היד רק מעט מתחת לממוצע של אוכלוסייה דומה (בהתחשב במין, גיל וגובה גופו של אדם) "מעיד על מצבים בריאותיים המובילים למוות מוקדם יותר".

אחיזה חזקה לא אומרת ההיפך

מעניין לציין שהקשר בין כוח אחיזת היד ותמותה עשוי שלא לעבוד בשני הכיוונים. אחיזת יד חזקה יותר בהשוואה לאחרים באותו גיל, מין וגובה גוף לא הפחיתה את הסיכון לתמותה.

"כוח אחיזת היד הוא בדיקה זולה וקלה לביצוע, אך היא עשויה לסייע באבחון מוקדם של בעיות בריאות ומצבים בריאותיים בסיסיים אחרים. ניטור חוזק אחיזת היד של קשישים ואנשים בגיל העמידה עשוי לספק יתרונות גדולים לבריאות הציבור של אוכלוסיות מזדקנות. הממצאים של המחקר מבהירים שכוח אחיזת היד הוא מדד מאוד מדויק ורגיש למצבים בריאותיים בסיסיים. לכן, אנו מציעים להשתמש בו ככלי מיון בפרקטיקה הרפואית", מציינת נדיה שטיבר מאוניברסיטת וינה.

"חשוב לציין שאנחנו לא מציעים שאנשים צריכים לאמן כוח אחיזת ידיים במיוחד כדי להפחית את סיכוני התמותה. סביר להניח שאם מישהו ישפר את כוח אחיזת היד שלו באמצעות תרגילים, לא תהיה השפעה או השפעה קטנה מאוד על הבריאות הכללית שלו. עם זאת, כוח אחיזת יד נמוך עשוי לשמש אינדיקטור, מכיוון שהוא משקף כוח שריר נמוך, הקשור לסיכון גבוה יותר למוות. אורח חיים בריא ופעילות גופנית הם עדיין הגישות הטובות ביותר לשמירה על בריאות טובה או לשיפורה בטווח הארוך", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully