וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתכים ביד יכולים לגרום לנזק משמעותי. כך תמנעו את זה

איריס קול

עודכן לאחרונה: 15.7.2022 / 8:15

פציעות בכף היד הרבה יותר נפוצות ממה שנראה לנו, ובכל זאת אנחנו לא יודעים עליהן מספיק. מומחה מסביר איך מטפלים בפציעות כאלה, וגם - איך שומרים על אצבע שנקטעה ולמה האגודל היא האצבע הכי חשובה

ד"ר תמיר פרטיש, מנהל היחידה לכירורגיה של היד באיכילוב, מסביר אילו סוגי פגיעות נפוצות בידיים - ואיך מתקנים אותן/מערכת וואלה

לפעמים אנחנו מתייחסים לידיים שלנו כמובנות מאליהן, אבל כל מי שחווה פציעה או פגיעה ביד, יודע עד כמה האיבר הזה מהותי לתפקוד שלנו. ד"ר תמיר פרטיש, מנהל היחידה לכירורגיה של היד בחטיבה האורתופדית של בית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו סוגי פגיעות נפוצות בידיים - ואיך מתקנים אותן.

ראשית חשוב להבין שהידיים שלנו רגישות במיוחד, וכי חשוב מאוד לשמור עליהן ולהיות ערניים במקרה של פציעה. "כל חתך או כל פציעה שהיא לא פציעה שטחית היא פציעה שיכולה לגרום באופן עקרוני לנזק", הסביר ד"ר פרטיש, "המבנים שיש לנו בידיים הם מאוד צפופים ומאוד מורכבים, ובטוח שצריך לפנות למיון מתי שרואים שיש חסר מסוים - אם מישהו לא מרגיש איזה אזור אחרי פציעה או חתך, או לא יכול להזיז את היד".

אצבע שנקטעה? זה קורה יותר ממה שאתם חושבים

זה נשמע כמו משהו שקורה רק בסרטים, אבל ד"ר פרטיש נתקל לא פעם באדם שרץ למיון כשהאצבע שלו בתוך שקית קרח, ויש לו כמה דברים חשובים להבהיר בעניין הזה. "האופן שבו מתנהלים בדקות הראשונות הוא חשוב כדי שהדבר הזה יצליח. כשנקטע איבר וצריך לחבר אותו ושהוא יעבוד, הדבר הכי חשוב לעשות זה לחדש את אספקת הדם לאיבר הזה. בלי דם האיבר הזה לא יקבל חמצן, ובלי חמצן הוא לא יכול להמשיך ולחיות. מופעל שעון עצר כזה מרגע שהאיבר נקטע ועד שמאחרים את המועד", הוא מסביר.

אצבע, אם משמרים אותה נכון, יכולה להחזיק עד 24 שעות בלי אספקת דם. אבל ככל שעולים בגובה של הקטיעה - שורש יד, אמה, גם אותן אפשר לחבר, אבל צריך להגיע מהר לבית חולים כי יש הרבה יותר רקמה שנקטעת ואם היא לא מקבלת דם היא ל יכולה להינמק, וכאן כבר מדובר בשעות ספורות.

עוד בוואלה!

גם ילדים עלולים לחטוף שבץ. איך מזהים אותו?

לכתבה המלאה

הוא הוסיף כי יש חשיבות רבה לאופן שבו שומרים את האצבע שנקטעה. "קור מוריד את החילוף החומרים בגוף, ולכן ברגע שאיבר נקטע צריך לקרר אותו - אבל לא כדאי לשים אותו בקרח או בקערת מים, כי זה פוגע באיבר, צריך פשוט לעטוף אותו בגזה לחה, לשים את זה בשקית ואת השקית על קרח", הבהיר ד"ר פרטיש, "שלא יהיה מגע ישיר בין הקרח לאיבר". יש לזה משמעות גדולה לגבי הסיכוי להציע את האיבר הקטוע.

ובעניין הזה, לד"ר פרטיש היה עוד דגש חשוב - שמרו היטב על האצבע הכי חשובה שלכם. "האגודל הכי חשוב - הוא במישור שונה משאר האצבעות, והתפקיד של האגודל הוא לפגוש את כל שאר האצבעות ולאפשר פעולות שונות, זה מבדיל אותנו מהקופים", אמר, "אז יש מגוון פציעות מהסוג של קטיעות, אבל יש מצבים שאומרים שלא כדאי לחבר - כי הנזק גדול מדי או מסיבה אחרת, אבל בכל מה שקשור לאגודל, בגלל שהיא אצבע כל כך חשובה לתפקוד של היד נעשה הכל כדי להציל את האצבע הזו".

הפציעות האלה נפוצות - וחשוב לזהות אותן מהר

קטיעה של אצבע או איבר היא כמובן הקצה, אבל יש גם פציעות אחרות של הידיים, כשהנפוצה בהן היא חתכים. "יש מגוון רחב של פציעות שיכולות להיגרם כתוצאה מחתכים. זה יכול להיות חתך שרק פגוע בעור, אבל ממש קרוב לעור יש הרבה מאוד מבנים מאוד חשובים שיכולים להיפצע", הסביר ד"ר פרטיש, ,"זה יכול להיות חתכים של גידים, שאחראים על להפעיל ולכופף את האצבעות או את שורש היד שלנו, חתכים של עצבים שאחראים על התחושה ועל ההפעלה של השרירים שלנו, ואלה פציעות שצריך לזהות אותן מהר, כי לזמן יש משמעות מבחינת הסיכוי שלהן להחלים, והטיפול הוא בדרך כלל כירורגי".

ד"ר פרטיש הבהיר כי "גם אם אחרי פציעה בודקים ורואים שהכל זז, אבל הפציעה היא יותר מפציעה שטחית - כדאי להיבדק. מכיווון שאם יש דברים שנפגעים באופן חלקי כדאי לזהות אותם, כי הדברים האלה, בתלות במידת הפגיעה, יכולים להתקדם ולהיפגע באופן מלא, ואז הנכות יותר משמעותית והטיפול יותר מורכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully