וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הדבר הנכון לעשות כשמישהו טובע לידך?

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 11:00

16 אנשים מתו מאז החלה עונת הרחצה הנוכחית, ורק השבוע היינו עדים לטרגדיות משפחתיות קורעות לב. מה הדבר הראשון שחשוב לעשות במקרה של טביעה, ולמה גם במקרה קל כדאי להתפנות לבית חולים?

סרטון הדרכה להחייאה במקרה של טביעה/מערכת וואלה

אתמול אירעו 7 מקרי טביעה ברחבי הארץ, בהם מקרה טרגי של אב ובתו שטבעו למוות בחוף לא מוכרז בפלמחים. האסונות האלה מצטרפים ל-16 אנשים שטבעו למוות מאז תחילת עונת הרחצה באפריל, ולמרבה הצער - עונת הרחצה עדיין בעיצומה וקיים חשש אמיתי למקרים נוספים.

מרבית מקרי הטביעות אתמול היו של ילדים, וזה לא מקרי. תינוקות וילדים צעירים הם אוכלוסייה מועדת לאסונות אלה, בין היתר בגלל מבנה גופם, ולכן אסור לאפשר להם להישאר ללא השגחת מבוגר סמוך למקורות מים, אף לא לשנייה אחת.

הטיפול הטוב ביותר במקרים של טביעה הוא מניעה, ולכן חשוב מאוד לשמור על כל כללי הזהירות. עם זאת, חשוב גם להכיר את פעולות החירום שעשויות להציל חיים במקרה של טביעה.

אז מה צריך לעשות אם אנחנו עדים למקרה טביעה? ראשית, חשוב שתשמרו על עצמכם. גם אם מדובר בבריכה, ובעיקר אם מדובר בים, חשוב שתעשו כל מאמץ לחלץ את קורבן הטביעה אל מחוץ למים מבלי לסכן את עצמכם. לאחר מכן יש להתקשר למוקד 101 כדי להזעיק עזרה. בשיחה זו תקבלו ליווי והדרכה של פרמדיק עד להגעת האמבולנס. ההדרכה הזו חשוב במיוחד, שכן בסיטואציה מלחיצה גם אנשים שיודעים לבצע החייאה עלולים לשכוח את הכללים.

איך מבצעים החייאה?

כאשר האדם נמצא מחוץ למים יש להשכיב אותו על הגב עם הסנטר מורם מעט למעלה. בתנוחה זו נתיב האוויר פתוח יותר. בשלב זה חשוב להעריך האם האדם נושם או לא. אפשר לעשות את זה על ידי מבט קרוב על בית החזה כדי לראות האם הוא עולה ויורד, או על ידי קירוב של האוזן לאזור הפה והאף של הטובע על מנת להרגיש האם אוויר יוצא.

עוד בוואלה!

הורים, שימו לב: אם זה קורה לילד שלכם בבריכה, גשו לרופא מיד

לכתבה המלאה
שלט סכנה טביעה בים. ראובן קסטרו
הטובע צריך להתפנות לבית החולים בכל מקרה. ים מוסכן/ראובן קסטרו

אם האדם אינו נושם, יש לבדוק האם יש דופק. בדיקת דופק נמשכת 10 שניות. המדידה מבוצעת על ידי הנחת שתי אצבעות (מורה ואמה) על העורק שנמצא בסמוך לשורש כף היד או בעורק שמצוי בשקע הצוואר. אם אין דופק, יש להתחיל החייאה.

בהחייאה של מבוגרים או ילדים יש להניח את הבסיס של כף היד במרכז בית החזה בקו הפטמות. את היד השנייה מניחים על גבי היד הראשונה. יש ללחוץ על גבי בית החזה לעומק של כ-5 ס"מ בקצב של 100-120 פעמים לדקה, או יותר. חשוב לתת לחזה לעלות לגמרי בין הדחיפות. רצוי לבדוק אחת למספר סבבים של לחיצות האם האדם התחיל לנשום. אם לא, יש להמשיך בלחיצות.

אצל תינוקות העיקרון דומה אבל מניחים שתי אצבעות בלבד על עצם החזה ודוחפים לעומק של כ-2.5-3 ס"מ בלבד.

בכל מקרה, גם אם לא היה צורך בפעולות החייאה, מומלץ שהטובע יתפנה לבית חולים, גם אם הוא מרגיש טוב יותר, להמשך מעקב ובדיקות בבית החולים. הסיבה לכך היא שהנזק שנגרם מטביעה יכול להתבטא גם מאוחר יותר, בעיקר אצל ילדים, במה שקרוי טביעה יבשה - סכנה שבה מצוי אדם ששורד אירוע של כמעט-טביעה. זה אומנם מצב נדיר, אבל הוא עלול לקרות עד 48 שעות לאחר האירוע. מדובר לרוב במקרים שבהם מים נכנסים לריאות, מה שעלול להוביל בהמשך להיווצרות תגובה דלקתית קשה ומסכנת חיים.

  • עוד באותו נושא:
  • טביעה
  • ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully