וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטריד: קוטל העשבים המסרטן שנמצא באוכל של כולנו

עודכן לאחרונה: 14.7.2022 / 8:31

ההשפעה של התזונה על הבריאות שלנו היא אדירה, אבל היא לא נגמרת במינרלים וויטמינים אלא קשורה גם לחומרים שאיתם מגדלים את הפירות והירקות שלנו. דוח חדש חושף פן מאוד מאוד מדאיג - במיוחד עבור הילדים שלנו

בדיקת שתן. אילוסטרציה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
חומרים מסוכנים באוכל שלנו. בדיקת שתן/ShutterStock, ShutterStock

יותר מ-80 אחוזים מדגימות השתן שנלקחו מילדים ומבוגרים במחקר בריאות בארה"ב הכילו כימיקל קוטל עשבים הקשור לסרטן, ממצא שמדענים כינו "מטריד" ו"מדאיג".

הדוח של יחידה של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצא שמתוך 2,310 דגימות שתן, שנלקחו מקבוצת אמריקנים שנועדו להיות מייצגים את אוכלוסיית ארה"ב, 1,885 היו עם עקבות ניתנים לזיהוי של גלייפוס (GLYFOS). זהו החומר הפעיל בקוטלי עשבים הנמכרים ברחבי העולם. בשנת 2015 הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, יחידה של ארגון הבריאות העולמי, סיווגה את גלייפוס כחומר מסרטן בסבירות גבוהה בבני אדם. ואם זה לא מדאיג מספיק - כמעט שליש מהמשתתפים במחקר היו ילדים בני שש עד 18.

אנשי אקדמיה וחוקרים פרטיים מדווחים על רמות גבוהות של קוטל העשבים גלייפוס בניתוחים של דגימות שתן אנושיות במשך שנים. אבל ה-CDC רק לאחרונה החל לבחון את מידת החשיפה של בני אדם לקוטל העשבים הפופולרי בארה"ב, ועבודתו מגיעה בתקופה של דאגות גוברות ומחלוקות לגבי האופן שבו חומרי הדברה במזון ובמים משפיעים על בריאות האדם והסביבה.

לרובנו יש חומר הדברה בשתן

"אני מצפה שההבנה שלרובנו יש גלייפוס בשתן תפריע לאנשים רבים", אמרה פרופסור ליאן שפרד, מהמחלקה למדעי הסביבה והבריאות התעסוקתית של אוניברסיטת וושינגטון. הודות למחקר החדש, "אנחנו יודעים שלחלק גדול מהאוכלוסייה יש את זה בשתן". שפרד הייתה שותפה בכתיבת ניתוח משנת 2019 שמצא כי חשיפה לגלייפוס מעלה את הסיכון ללימפומה שאינה הודג'קין, וכן הייתה שותפה בכתיבת מטה אנליזה משנת 2019 שסקר 19 מחקרים המתעדים גלייפוס בשתן אנושי.

עוד בוואלה!

כמה חומרי הדברה אוכלים הילדים שלנו?

לכתבה המלאה
שדה תירס בארה"ב. Dirk Lammers, AP
קוטל העשבים מרוסס ישר על הגידולים. שדה תירס בארה"ב/AP, Dirk Lammers

קוטל העשבים מרוסס ישירות על גידולים מהונדסים גנטית כמו תירס ופולי סויה, וגם על גידולים שאינם מהונדסים גנטית כמו חיטה ושיבולת שועל כחומר לייבוש יבולים לפני הקטיף. חקלאים רבים משתמשים בו גם בשדות לפני עונת הגידול, כולל מגדלי תרד ויצרני שקדים. זה נחשב לקוטל העשבים הנפוץ ביותר בהיסטוריה. שאריות של גלייפוס תועדו במערך של מזונות פופולריים שנעשו עם יבולים המרוססים, כולל מזון לתינוקות.

דרך החשיפה העיקרית לילדים היא דרך התזונה. "אנשים בכל הגילאים צריכים להיות מודאגים, אבל אני דואג במיוחד לילדים", אמר פיל לנדריגן, מנהל התוכנית לבריאות הציבור העולמית ולטובת הכלל בבוסטון קולג'. "ילדים חשופים יותר לחומרי הדברה מאשר מבוגרים, כי ביחס לקילו הם שותים יותר מים, אוכלים יותר אוכל ונושמים יותר אוויר", אמר לנדריגן. "כמו כן, לילדים יש שנים רבות של חיים עתידיים כאשר הם יכולים לפתח מחלות עם תקופות דגירה ארוכות כמו סרטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully