החופש הגדול קשה במיוחד לילדים האלה. כך תעזרו להם

ילדים בדרך כלל מחכים בכליון עיניים לחופש הגדול, אבל עבור חלק מהילדים על הספקטרום האוטיסיטי שינוי השגרה של חודשי הקיץ מאיים על תחושת הביטחון. אז איך עוזרים להם ליהנות מהחופש?

לימור צמח
12/07/2022
אימא וילד משחקים בבריכה. ShutterStock
זה יכול להיראות ככה, אבל זה דורש הכנה. משפחה מבלה בבריכה(צילום: ShutterStock)

החופש הגדול נקשר אצל רוביו להזדמנות להפוגה ולשינוי שגרה, אבל לחלק מהילדים על הספקטרום האוטיסטי שינוי השגרה משמעו איום על תחושת הביטחון. המבנה הנפשי של ילדים על הספקטרום בנוי כך שהם זקוקים לחוויה של מוכרות הסביבה וסדר היום על מנת לתפקד במידה טובה. על כן נראה ילדים רבים הזקוקים לחזרה רבה על פעילויות, משחקים באותו המשחק, מתקשים לשנות התנהגותם וכדומה. תחושה זו של מוכרות מגנה על הנפש שלהם מלחוש חרדה מפני הלא מוכר והלא נשלט.

החופש הגדול משמעו שבירת שגרה משמעותית, כיוון שהילדים אינם פוקדים את גן הילדים או בתי הספר. במסגרות החינוכיות הילדים רגילים להיות מספר לא מבוטל של שעות בהן הם מקבלים טיפולים ושיעורים בסדר יום קבוע וחזרתי. כך הם מסוגלים להיות פנויים ללמידה משמעותית. אך בחופש, באין שגרה, עשויים הילדים לחוש חרדה רבה ומציפה ולהראות סימנים של מצוקה. סימנים אילו עשויים להראות כעלייה של התוקפנות, כך שיהיו כועסים יותר או חרדים יותר, של בלבול או בכי וכדומה.

שינוי שגרה עשוי להוות קושי עבור ילדים על הספקטרום, אבל זה לא אומר שהם ואתם כמשפחה צריכים לוותר על הנאות משותפות. להפך - נרצה לתת לילדים גירויים נוספים והתנסויות על מנת לסייע להם להרחיב את עולמם, ולכם כמשפחה לחוות הנאה. אז איך נעשה זאת?

1. ניצור סדר יום
נייצר גם בבית שגרה של סדר יום. נשתדל שיהיו פעולות קבועות שיסמנו את תחילת היום וסופו (כמו קימה בבוקר, ארוחת בוקר) ואת המעבר בין פעילויות משתנות. סדר יום לדוגמה: בכל בוקר נקום בשעה קבועה, נאכל ארוחת בוקר, נצחצח שיניים, נצא לפארק (פעילות משתנה), נחזור לארוחת צהרים, נלך לנוח, אחר הצהרים: נראה טלויזיה\נשחק באייפד\נשחק יחד\נלך לבריכה (פעילות משתנה אחרת), נחזור לארוחת ערב, נלך להתקלח, נלך לישון.

כדאי ללכת לישון ולקום בשעה קבועה. ילד ישן(צילום: ShutterStock)

בכדי לייצר סדר יום קבוע, ניתן לדאוג לתמונות לילדים הנתמכים בתת"ח (תקשורת תומכת חליפית). לשם כך ניתן לבקש מצוות הגן או להכין בבית. את התמונות יש לסדר בצורה הנוחה לכם כדי שתוכלו לקחת אותו איתכם למקרה שתצטרכו להזכיר את סדר היום לילדכם.

2. הכנה מוקדמת
בכל פעילות משתנה ולא מוכרת חשוב לעשות "הטרמה", שהיא הכנה מראש לקראת מה צפוי בפעילות. ניתן לתאר במילים, ניתן להראות צילומים או סרטונים של הפעילות: לקראת הצגה נראה לילדים מה זה אומר הצגה, עם בובות, אורות וקהל. לקראת טיול נראה לילדים את המסלול, תמונות מהשטח של מה צפויים לראות ועם מי מטיילים. נכין את משחקים וחפצים מוכרים שילוו אותנו בנסיעה ונעשה עצירות מרובות לילדים המתקשים ללא תנועה במשך זמן רב.

3. נגייס סבלנות
חשוב לזכור שכל פעילות חדשה היא חשיפה, וחשיפה היא תהליך הלוקח זמן. בתחילה נשתתף בפעילויות ללא גירויים רבים. לדגמה: הצגות עם מוסיקה וקהל רב עשויות להחוות כמציפות את החושים של הילד והוא יתקשה מאוד לתפקד. על כן ניתן ללכת להצגות הנערכות בחללים קטנים יותר כמו ספריות עירוניות, ללכת עם ילד המוכר מהגן, או ללכת לפעילויות המותאמות מראש לילדים עם צרכים מיוחדים.

תתחילו בהצגות קטנות, כדי שהילד יתרגל. ילדים צופים בהצגה(צילום: ShutterStock)

4. נהפוך גם הבית למקום מהנה
לא חייבים לצאת מהבית בשביל ליהנות. גם בבית ניתן לעשות פעילויות מהנות, וגם כאילו המדמות פעילויות שהילד מכיר מהגן. לדגמה, ניתן לייצר בבית משחק של "תחנות" או "מסלול" שנערך גם בגן. בתחנות אילו ניתן ללכת על שורה של כיסאות או לזחול מתחתם, ואז לפזר כריות וללכת או לקפוץ מעליהן, לגלגל בקבוק מים מלא עד לקיר, לסמן קוים על הרצפה עם נייר דבק אטום ולקפוץ מעל כל קו, ועוד ועוד פעילויות כיד הדמיון.

בפעילויות בבית יכולים ואף רצוי לשתף את המשפחה כולה, וזו הזדמנות טובה לערב את האחים הנוספים שיש בבית, לפעילות מגבשת של יחד וכיף משפחתי.

לימור צמח מטפלת באומנויות ופסיכותרפיסטית, מדריכה בגני המרכז לטיפול וחקר באוטיזם - עמותה לילדים בסיכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully