וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מ-3 משתמשי פייסבוק מדווחים על הבעיה הבריאותית הזו

עודכן לאחרונה: 30.6.2022 / 8:31

גוללים בפיד ומרגישים שזה עושה לכם רע? אתם לא מדמיינים. מחקר חדש שנערך במכללה האקדמית הדסה מצא ש-34% מהגולשים בפייסבוק חווים תשישות פיזית ומנטלית אחרי השימוש. הנה כל הפרטים

הרשתות החברתיות כאן כבר די הרבה זמן, ובשלב זה כבר יש הסכמה די גורפת בקרב מומחים לבריאות הנפש כי גלילה ממושכת באפליקציות יכולה להשפיע לרעה על המצב הנפשי. תשישות מדיה חברתית (Social Media Fatigue) מוגדרת כתחושה סובייקטיבית של עייפות פיזית ומנטלית, לאות, טרדה, חוסר נוחות, כעס ותסכול כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות.

מחקרים בתחום עד כה הראו שתשישות מדיה חברתית יכולה לגרום להפחתת השימוש ברשתות חברתיות ואף להפסקה מוחלטת. מחקר חדש של ד"ר איציק אלפסי מהחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה שפורסם בכתב-העת Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, בחן את השכיחות של התופעה בקרב משתמשי פייסבוק ישראלים, ואת הגורמים הרגשיים-חברתיים המנבאים את תופעת תשישות המדיה החברתית.

המספרים מטרידים. מאוד

במחקר השתתפו 294 משתמשי פייסבוק בישראל. מממצאי המחקר עולה כי 34 אחוזים מקרב המשתמשים חווים תשישות כתוצאה משימוש בפייסבוק ברמה שהוגדרה על ידם כגבוהה או גבוהה מאוד. 19 אחוזים מהמשתמשים דיווחו כי השימוש בפייסבוק גורם להם להרגיש מתוחים ועצבניים, 42 אחוזים דיווחו כי קרה בעבר שהרגישו שהם צריכים הפסקה מפייסבוק. 31 אחוזים אמרו כי השימוש בפייסבוק צורך מהם יותר מדי אנרגיה מנטלית, 39 אחוזים מרגישים תשושים אם הם נמצאים זמן רב בפייסבוק ללא הפסקה, ו-35 אחוזים דיווחו שהם מרגישים מותשים אם הם נקלעים לוויכוח ארוך בפייסבוק.

בחורה מסמסת בסמארטפון על גשר ברוקלין. ShutterStock
שחררו קצת את הסמראטפון. אישה מביטה בטלפון נייד/ShutterStock

נתונים נוספים במחקר קשורים לתדירות השימוש בפייסבוק, והם מטרידים במיוחד ומסבירים במידה מסוימת את התשישות המדוברת. 51 אחוזים מהמשתתפים במחקר דיווחו כי הם גולשים בפייסבוק למעלה משעה ביום, 64 אחוזים הודו שהם נכנסים לפייסבוק במהלך שיעור בלימודים או ישיבה בעבודה, 40 אחוזים דיווחו כי הם נכנסים לפייסבוק כאשר הם יושבים לארוחת ערב או צהריים עם המשפחה או בן/ת הזוג, 52 אחוזים כאשר הם מבלים עם חברים, 84 אחוזים מהמשתתפים דיווחו כי הם בודקים את הפייסבוק לפני שהם הולכים לישון, ו-70 אחוזים בודקים מה חדש בפייסבוק מיד כאשר הם מתעוררים.

מי נמצא בסיכון לתשישות פייסבוק?

"ניתוח ממצאי המחקר העלה שככל שאנשים מרגישים יותר חוסר בטחון בקשרים בינאישיים הם חווים רמות גבוהות יותר של תשישות פייסבוק", הסביר ד"ר אלפסי, "ככל שהדימוי העצמי של המשתמשים נמוך יותר ולא יציב - הם חווים יותר תשישות פייסבוק. הסיבות לכך נעוצות בעובדה, שאנשים הסובלים מקשיים בקשרים בינאישיים ודימוי עצמי נמוך ולא יציב, נוטים יותר לעסוק בהשוואה חברתית ברשתות חברתיות ולחוש יותר חרדת החמצה (FOMO) כתוצאה מהשימוש, מה שמגביר עבורם את התשישות הפיזית והמנטלית הכרוכה בשימוש ברשתות חברתיות בכלל, ובפייסבוק בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully