וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הדרך הקלה לגלות מתי אנשים משקרים לכם

למוח שלנו הרבה יותר קל כשאנחנו אומרים את האמת - ונדרשת לו כמות אדירה של אנרגיה בשביל לנסח שקר מורכב. כעת, חוקרים גילו דרך יעילה להשתמש בתובנה הזאת כדי לתפוס את השקרנים שסביבכם במערומיהם. הקאץ' הוא שבדרך הזאת אולי תביכו גם את עצמכם

חתונה ממבט ראשון ליעד לימור. קשת 12, צילום מסך
מי לא היה רוצה גלאי אמת מובנה במוח? ליעד ולימור מחתונמי בשיחה מאוד לא כנה/צילום מסך, קשת 12

מי לא היה רוצה שיהיה לו בתוך המוח גלאי אמת מובנה שיעזור לגלות בזמן אמת מתי אחרים משקרים לו? ובכן, עכשיו מתברר שכל אחד יכול לעשות זאת - אם רק יגלה מספיק יצירתיות ותחכום. במחקר שפורסם בכתב העת International Journal of Psychology & Behavior Analysis, מדענים גילו דרך חדשה ומעניינת לחשוף שקרנים בזמן אמת, וגם להקשות עליהם ולהביך אותם על הדרך. כדי להבין איך עושים את זה, קודם כל כדאי להבין מה בדיוק קורה במוח כשאנחנו משקרים.

מחקרים שנערכו בעבר בנושא המרתק הזה כבר הראו כי כשאנחנו משקרים, זה דורש מהמוח לעבוד בצורה מאומצת יותר, מה שמגביר את צריכת האנרגיה שלו ופוגע באופן זמני ביכולות קוגניטיביות אחרות. במחקר הנוכחי, קבוצת פסיכולוגים מאוניברסיטת פורטסמות' הבריטית, חשבה כיצד להשתמש בתובנה הזאת כדי לעשות לשקרנים חיים קשים הרבה יותר.

לטובת המחקר הם גייסו 164 אנשים ושאלו את דעתם לגבי נושאים אקטואליים שנחשבים נפיצים ביותר בבריטניה - כמו ההתמודדות עם נגיף הקורונה, הפרישה מהאיחוד האירופי (ה"ברקזיט") והתפקוד של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. בהמשך חילקו את הנבדקים באופן אקראי לשתי קבוצות - שקרנים ודוברי אמת.

בשלב השני, החוקרים, שהם כזכור פסיכולוגים מוסמכים, היו צריכים לשוחח עם האנשים, לשאול את דעתם על אותם הנושאים הנפיצים ולזהות את השקרנים. כדי לתת למשתתפים תמריץ לשקר כמו שצריך - הם הבטיחו להגריל פרס כספי בין מי שיצליחו להערים על המתחקרים המשופשפים. וכאן הסיפור נהיה מעניין - שני שליש מהנבדקים התבקשו גם לשנן מספר לוחית רישוי של רכב ולחצי מהאנשים בקבוצה הזאת נאמר שהמספר הזה יהיה מאוד חשוב לניסוי בהמשך.

נהיגה הופכת אותנו לשקרנים גרועים?

תוצאות המחקר הראו כי אנשים שנדרשו לשקר וגם לשנן את מספר לוחית הרישוי - היו הרבה פחות טובים במשימה הזאת בהשוואה לאלו ששיקרו בלי שום דאגה אחרת על הראש. פרופ' אלדרט וריג' (Aldert Vrij), מומחה לפסיכולוגיה חברתית ומי שהוביל את המחקר, הסביר זאת כך: "המחקר מלמד שהכנסת משימות משניות לתשאול יכולה להקל על זיהוי שקרים - אך יש להציג משימות כאלו בזהירות רבה ובתחכום".

עוד בוואלה!

ילדים שמשקרים להם הרבה, הופכים שקרנים בעצמם

לכתבה המלאה
הזמרת שאקירה לצד בן זוגה לשעבר ג'רארד פיקה לצד ילדיהם במשחק כדורסל. James Devaney, GettyImages
יותר קשה לשקר כשמתעסקים במשהו במקביל. שאקירה ופיקה שהודיעו על פרידה לאחרונה וילדיהם/GettyImages, James Devaney

מה זה אומר בזהירות ובתחכום? לדברי פרופ' וריג': "משימה משנית תהיה יעילה רק אם האדם שמשקר לא יזנח אותה לאורך כל השיחה. אפשר לעשות זאת אם אומרים למרואיינים שהמשימה הזאת חשובה מאוד, או לשלב בשיחה משימה אחרת שאי אפשר להפסיק לבצע כמו אחיזה של חפצים כבדים או נהיגה במכונית". גם ביצוע עבודות תיקון בבית או מטלות שדורשות ריכוז יסייעו לכם להקשות על השקרנים שלכם ולתפוס אותם על חם.

במחקר הזה, כמובן, המתשאלים היו פסיכולוגים והמעמד גם ככה היה מלחיץ יותר משיחה רגילה בבית או בעבודה, אך המחברים שלו משוכנעים שאת התובנות האלו ניתן ליישם גם בחיים האישיים שלנו. זאת מכיוון ששקרים דורשים להמציא סיפורים ולדבוק בהם לאורך זמן. כשהשקרנים נדרשים למשימה נוספת - אם תשאלו אותם עוד שאלות על פרטים שסיפרו לכם בעבר, הגיוני שהם יתקשו לשמור על העקביות והיצירתיות שנדרשות כדי להגן על גרסתם.

"אמיתות ושקרים יכולים להישמע סבירים באותה המידה - כל עוד ניתנת לדוברים ההזדמנות לחשוב היטב על מה שהם אומרים. כאשר היכולת לחשוב לעומק פוחתת - אמיתות נשמעות הרבה יותר סבירות משקרים". אז בפעם הבאה שאתם מפקפקים במה שאנשים מספרים לכם, תבקשו מהם לקחת אתכם לסיבוב ברכב, לעזור לכם בעבודות הבית או פשוט לשנן משהו שמאוד חשוב לכם. רק תזכרו שעצם הבקשה המוזרה תדרוש גם מכם לשקר כדי לחשוף את האמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully