וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל התשובות לשאלות שלכם על הגל השישי של הקורונה

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 13:09

הגל השישי כבר כאן וזו הזדמנות מעולה להתעדכן על הטיפולים החדשים, כמות החיסונים הנדרשת לקורונה והחובות שיש לכם. הנה כל מה שצריך לדעת עכשיו

בווידאו: תדרוך של פרופ' זרקא בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה/צילום: לע"מ

עם נתונים של למעלה מעשרת אלפים בני אדם שאובחנו חיוביים לקורונה ביממה האחרונה, 168 חולים מאושפזים במצב קשה (זינוק של 95% תוך שבוע), מספר הנדבקים הכולל בשבוע האחרון שזינק ב-55%, והוא עומד על יותר מ-55 אלף ומקדם ההדבקה שנעמד על 1.32, אין ספק כבר שישראל מצויה בתחילתו של הגל השישי של הקורונה.

מי שאחראי לגל הזה הוא תת זן של וריאנט האומיקרון המכונה BA.5 שמתפשט ברחבי העולם והופך דומיננטי במדינות רבות. מדובר על תת זן חדש לכן חוקרים עד לא יודעים את כל הפרטים אודותיו - האם הוא יותר מסוכן ומדבק, למשל.

הנה כל התשובות לשאלות שמעניינות את הציבור בישראל בימים אלה:

האם הזן החדש מסוכן?

הזן החדש (BA.5) מגיע ממשפחות האומיקרון והוא מתנהג באופן דומה לווריאנט המקורי (BA1) ולכן ההנחה בעולם הבריאות שמידת הקטלניות שלו תהיו זהה, כלומר מייצר מחלה קלה יחסית, אך מדבק מאוד.

עם זאת, לאוכלוסיות בסיכון הוא עלול להיות מסוכן יותר, ולכן מומלץ להקפיד על אמצעי זהירות כגון שמירת מרחק, עטיית מסכות והקפדה על היגיינה.

לפי מחקר ראשוני שנערך על ידי אוניברסיטת טוקיו ביפן שפורסם עד כה רק בפלטפורמות מקדמיות (וטרם עבר ביקורת עמיתים) מצא ש-BA.4 ו-BA.5 השתכפלו ביתר קלות בתאי ריאה אנושיים, ולא רקמות של דרכי הנשימה העליונות - מה שהופך אותם דומים יותר לגרסאות קודמות, כגון אלפא או דלתא, ולכן גרמו למחלה קשה יותר מאשר BA.2. ממצאים ראשוניים אלו מצביעים על כך ש-BA.4 ו-BA.5 טומנים בחובם פוטנציאל סיכון גדול יותר לבריאות העולמית: "יותר מאשר של BA.2 המקורי", כתבו המחברים.

רופא בבית חולים במחלקת קורונה. ShutterStock
מדבק יותר, אבל לא בהכרח מסוכן יותר. מחלקת קורונה/ShutterStock

האם הזן החדש עמיד מפני החיסון?

על פי אותו מחקר נמצא כי בבדיקות מעבדה, כאשר אנשים לא מחוסנים החלימו מזיהומים של BA.1 או BA.2, לא היו להם מספיק נוגדנים להגנה מפני BA.4 ו-BA.5. אבל מה לגבי מחוסנים?

"גם לגבי מחוסנים יש ירידה ביעילות בעיקר בנוגדנים המנטרלים שזה אומר שהאנשים בנטיה יותר גבוהה להידבק בווריאנטים החדשים שהם יותר חמקנים", מסביר דר' אורן קובילר, וירולוג ומרצה בכיר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת". "זה לא אומר שהחיסון לא יעיל, אבל הוא פחות יעיל במניעת הדבקות. במניעת מחלה קשה הוא עדיין יעיל. אפשר לראות בגרפים של משרד הבריאות שמראים שמי שחולה קשה בגל הנוכחי הם לא מחוסנים או כאלה שמחוסנים בשתי מנות בלבד".

האם החיסון שלי עדיין בתוקף?

אדם מחוסן בישראל נחשב מי שהשלים את שלושת החיסונים הנחוצים, כלומר לא כולל הרביעי. יעילות החיסון דועכת עם חלוף הזמן, כרגע ההגנה החיסונית שלנו נמוכה, כיוון שעברו כבר ארבעה חודשים ממתן החיסון הרביעי ועשרה חודשים ממתן החיסון השלישי.

ד"ר קובילר מבהיר כי "אנשים מבוגרים ועם מערכת חיסון חלשה מומלץ שיחוסנו בארבעה חיסונים, וככלל מומלץ להתתחסן במינימום שלושה חיסונים. לאנשים בלי מערכת חיסונית יש גם חיסון סביל שנקרא EVUSHELD שניתן לחצי שנה וכולל נוגדנים של קורונה והוא עדין יעיל נגד הווריאנטים החדשים. מומלץ להתחסן בו".

לפני כשבועיים דנו חברי הצט"ם בחיסון החמישי, אולם החליטו שעדיף לחכות לחורף כי היעילות שלו תקפה למספר חודשים. לקראת החורף במשרד הבריאות שוקלים להעניק חיסון נוסף, ביחד עם חיסוני השפעת העונתיים, ומקווים שעד אז יפותח החיסון המשולב. במקרה והגל הנוכחי יהיה גבוה יש סיכוי שיקדימו את החיסון החמישי לאוכלוסיות בסיכון.

אם נדבקתי האם אני יכול להידבק שוב?

בשנתיים האחרונות למדנו שוירוסים עוברים תהליך שינוי וגדילה, כך שאם נבדקת בזן קדום, יש סיכוי לא מבוטל שתדבק בזן הנוכחי כי הוא חזק יותר ואין לך חיסוניות מפניו. זן האומיקרון מייצר תתי זמנים רבים שמתנהגים באופן דומה, אך הם מסוגלים להדביק חולים שנדבקו בזן האומיקרון המקורי.

מאנליזה שביצעה מכון המחקר של לאומית בראשותו של ד"ר אריאל ישראל, עולה כי ישנה עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה מאז הופעת גל האומיקרון. מתוך כמאה אלף חולים שנדבקו מאז דצמבר 2021 בלאומית, עת הופיע זן האומיקרון בישראל, 11% מהם נדבקו כבר בעבר - כלומר, היתה להם תשובה חיובית בעבר, יותר מ-90 יום לפני ההדבקה הנוכחית. לשם השוואה, ראוי לציין שרק 1.2% מבין החולים שנדבקו לפני דצמבר 2021, היו עם הדבקות חוזרות. מבין 10,649 החולים שסבלו מהדבקה חוזרת מאז דצמבר 2021, הרוב (55%) היו ללא חיסון כלל, 30% עשו חיסון אחד, ו-11% שני חיסונים. רק 4% היו מחוסנים שלוש פעמים או יותר.

חיסון קורונה רביעי בביה"ח תל השומר 28 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
האם החיסון עוד יעיל?/ראובן קסטרו

נדבקתי בימים האחרונים. מה כדאי לעשות?

חובת בדיקה מוסדית ובידוד של חמישה ימים עדיין קיימות אבל רבים בוחרים שלא למלא אחריהן. "אני כן ממליץ לעשות את המוסדית, כדי שיהיה תיעוד בתיק הרפואי בשביל הקוביד ארוך", מבהיר ד"ר קובילר. "ובכל מקרה למלא אחרי חובת בידוד חמישה ימים".

"הדבר הכי חשוב שאנשים צריכים לדעת, במיוחד אלה שבסיכון, הוא שיש טיפולים טובים וצריך לקחת אותם מוקדם כשחולים - לזהות מוקדם, ולקחת מוקדם", מבהיר קובילר. "התרופות פקסלוביד של פייזר ומולנופירביר של מרק ורידג'בק. התרופות האלה ניתנות רק לאנשים בסיכון וחשוב לדעת לבקש אותן מיד כשהופכים חיוביים - זה מציל חיים. וזה מה שחשוב באמת".

האם כדאי לעטות מסיכות עכשיו?

"אני לא הורדתי מסיכות", אומר ד"ר קובילר. "אומנם אין חובת מסיכות אבל אני חושב שבתחבורה ציבורית ומקומות צפופים מומלץ מאוד לשים, לא רק לאנשים מבוגרים או עם מערכת חיסונית חלשה. לחייב לדעתי כבר אי אפשר כי הציבור פחות מקשיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully