וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תזונה טבעונית מעלה את הסיכון לסרטן השד?

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 9:03

תזונה טבעונית נחשבת אולי לבריאה יותר, אבל זה תלוי מה אתם בדיוק אוכלים. חוקרים גילו כי מי שניזונה מתזונה צמחית, אבל אכלה הרבה פחמימות וסוכרים העלתה את הסיכון לסרטן השד בצורה משמעותית

סלט קינואה. ShutterStock
זה שאתם אוכלים תזונה בטעונית לא אומר בהכרח זהיא בריאה. סלט קינואה/ShutterStock

טבעונות היא כבר מזמן לא מילה גסה, ויותר ויותר אנשים בוחרים לעבור לתזונה מלאה מהצומח. הבעיה היא שרבים ניזונים מתזונה לא בריאה הכוללת הרבה פחמימות, סוכרים וג'אנק פוד, ולא מקפידים על אכילה נאותה ומאוזנת שאפשרית גם בת\זונה טבעונית, מה שעלול להוביל להרבה מאוד חוסרים תזונתיים.

כעת מחקר חדש מצא כי לנשים שניזונות מתונה טבעונית לא בריאה ומאוזנת יש סיכוי של עד פי חמישה יותר לפתח סרטן שד, בהשוואה לאלו שאוכלות מזון בריא יותר. זה כלל צריכה קבועה של דברים כמו צ'יפס, משקאות תוססים ואורז לבן.

מנגד, דווקא אלה שדבקו בתזונה טבעונית בריאה, עמוסה בפירות וירקות טריים, קטניות, דגנים ושמנים צמחיים, דווקא נהנו עם מסיכון נמוך ב14 אחוזים. המשמעות היא שלא כל תזונה צמחית שווה כאשר זה נוגע ליתרונות הבריאותיים שלה.

חוקרים מאוניברסיטת פריז-סקליי הציגו את הממצאים כתקציר בכנס Nutrition 2022 Live Online. המתודולוגיה המלאה טרם פורסמה ואומתה על ידי עמיתים. הפרויקט עקב אחרי נשים בצרפת במשך שני עשורים, וביקש מהן למלא שני שאלונים תזונתיים במהלך המחקר. הם נתנו שאלונים ל-65,574 נשים לאחר גיל המעבר, שהיו בממוצע בשנות ה-50 לחייהן, ועקבו אחר שיעורי האבחון שלהן בסרטן.

עבור המחקר החדש, החוקרים התמקדו בהבחנה בין מזונות בריאים על בסיס צמחי - כגון דגנים מלאים, פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, שמנים צמחיים ותה או קפה - לבין מזונות צמחיים שהמחקר סיווג כפחות בריא כולל מיצי פירות , דגנים מעודנים, תפוחי אדמה, משקאות ממותקים וקינוחים.

החוקרים השתמשו ב-18 קבוצות מזון כדי לסווג את מידת ההקפדה של המשתתפים על תזונה מבוססת צמחים מול בעלי חיים ואכילה של מזון בריא לעומת פחות בריא.

צלקת לאחר ניתוח להסרת גידול בשד. ShutterStock
תזונה טבעונית לא בריאה מעלה את הסיכון לסרטן השד/ShutterStock

"מה ששונה במחקר שלנו הוא שאנחנו יכולים להפריד את ההשפעות של איכות המזון הצומח, שלא היה המוקד של מחקרים קודמים על דפוסי תזונה אחרים", אמרו החוקרים. "על ידי ציון מזון בריא, לא בריא ומבוסס על בעלי חיים, ניתחנו באופן מקיף את צריכת המזון על ידי התחשבות ב'בריאות' של קבוצות מזון."

החוקרים ניתחו כאמור נתונים של 65,574 נשים לאחר גיל המעבר המתגוררות בצרפת, אשר מילאו שאלונים לצריכה תזונתית בשנים 1993 ו-2005 והיו במעקב במשך 21 שנים בממוצע. במהלך המחקר, 3,968 משתתפות במחקר אובחנו כחולות בסרטן השד. השוואת שיעורי סרטן השד בקרב נשים בעלות איכות תזונה שונה גילתה הבדלים משמעותיים בסיכון לסרטן בקרב אלו עם תזונה בריאה ולא בריאה.

"ממצאים אלו מדגישים כי הגברת הצריכה של מזונות בריאים מהצומח והפחתת הצריכה של מזונות צמחיים ומזונות מהחי פחות בריאים עשויה לסייע במניעת כל סוגי סרטן השד".

חשוב לזכור כי תזונה מבוססת צמחים לא בהכרח מתכוונת לצמחונות או טבעונות, אלא על תזונה השמה דגש רב יותר על אכילת ירקות ומזונות אחרים שאינם מהחי. בנוסף, דיאטות טבעוניות וצמחוניות נקשרו בעבר לחוסר מספיק רכיבים תזונתיים כדי לשמור על בריאותם שדל אנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully