וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלה מעלה: ככל שאתם גבוהים יותר, כך הסיכוי למחלות האלה עולה

המחקר הגדול מסוגו שנערך בעולם מצא מאילו מחלות אנשים גבוהים סובלים במיוחד ומאילו פחות. הנה המסקנות המפתיעות שלו

זו לא הפעם הראשונה שמדענים עורכים מחקר על אנשים גבוהים, אבל הפעם מדובר במחקר הכי מקיף שנעשה אי פעם. על פי המחקר בנושא גובה ומחלות שממצאיו מתפרסמים בכתב העת PLOS Genetics, לאנשים גבוהים יותר יש סיכון מוגבר לנוירופתיה היקפית (פגיעה עצבית), כמו גם זיהומי עור ועצמות, אך סיכון נמוך יותר לחלות במחלות לב, לחץ דם וכולסטרול גבוה.

גובה נמצא כגורם הקשור למספר מצבים נפוצים, החל ממחלות לב ועד סרטן, אבל מדענים ניסו לקבוע אם הגובה הוא מה שמעמיד אנשים בסיכון, או שגורמים שמשפיעים על הגובה, כמו תזונה ומצב סוציו-אקונומי, הם האשמים.

במחקר הנוכחי, חוקרים יצאו להסיר את הגורמים המבלבלים הללו על ידי בחינה בנפרד של קשרים בין מחלות שונות וגובהו האמיתי של אדם, וקשרים לגובה החזוי שלו על סמך הגנטיקה שלו.

הצוות השתמש בנתונים מתוכנית VA Million Veteran Program, כולל מידע גנטי ובריאותי של יותר מ-200 אלף מבוגרים לבנים ויותר מ-50 אלף מבוגרים שחורים. המחקר בחן יותר מ-1,000 מצבים ותכונות, מה שהפך אותו למחקר הגדול ביותר של גובה ומחלות עד כה.

גבר גבוה אישה נמוכה. Andrei Korzhyts, ShutterStock
גובה עלול להיות גורם סיכון שלא הוכר בעבר למספר מחלות נפוצות/ShutterStock, Andrei Korzhyts

התוצאות אישרו ממצאים קודמים ממחקרים קטנים יותר לפיהם גבוה קשור לסיכון גבוה יותר לפרפור פרוזדורים ולדליות, ולסיכון נמוך יותר למחלת לב כלילית, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה. החוקרים גם חשפו קשרים חדשים בין גובה לבין סיכון גבוה יותר לנוירופתיה היקפית, הנגרמת על ידי פגיעה בעצבים בגפיים, וכן מזיהומים בעור ובעצמות כגון כיבים ברגליים ובכף הרגל.

החוקרים מאמינים כעת כי גובה עלול להיות גורם סיכון שלא הוכר בעבר למספר מחלות נפוצות. עם זאת, הם הזהירו כי נדרשים מחקרים נוספים כדי להבהיר חלק מהממצאים. "מצאנו ראיות לכך שגובה עשוי להשפיע על למעלה מ-100 תכונות קליניות, כולל מספר מצבים הקשורים לתוצאות ירודות ואיכות חיים - נוירופתיה היקפית, כיבים בגפיים התחתונות ואי ספיקת ורידים כרונית", אמרו החוקרים, "אנו מסיקים שגובה עשוי להיות גורם סיכון בלתי מזוהה שאינו ניתן לשינוי עבור מספר מצבים נפוצים במבוגרים".

  • עוד באותו נושא:
  • גובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully