וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם תניחו קולב על הראש - הוא יסתובב. חוקרים מנסים להבין את הסיבה

7.6.2022 / 0:12

טרנד טיקטוק שנמשך כבר שנים מאתגר את הצופים להניח קולב על הראש כדי לבדוק האם הראש שלהם מסתובב לאחד הכיוונים באופן לא רצוני. אצל רובם זה בדיוק מה שקורה ועד היום לא נמצא לכך הסבר מדעי

אנשים מנסים את אתר הקולב/Tiktok

מכורי טיקטוק אמיתיים יודעים על מה אנחנו מדברים. קחו קולב פשוט מארון הבגדים, הרחיבו אותו מעט, שימו אותו על הראש שלכם כך שילחץ על צדדיו ותראו מה קורה. מחקר מ-2015 גילה שכ-85 אחוזים יזיזו את הראש ימינה או שמאלה בפעולה לא רצונית. הרפלקס המשונה הזה זכה כבר ללא מעט מחקרים שלא הניבו תשובות מספקות כיצד ולמה זה קורה.

הטרנד הזה רץ בטיקטוק כבר כמעט שנתיים והוא לא מסוכן לביצוע אז אתם בהחלט מוזמנים לנסות. משהו במנח של הקולב על הראש שלכם יוצר רפלקס הזזה של הראש, כשרבים ניסו והופתעו לראות כיצד ראשם החל לזוז לאחד הצדדים. התופעה סוקרה לראשונה הרבה לפני שמישהו חשב בכלל על טיקטוק, במחקר שפורסם ב-1991 ואז שוב במחקר שדיברנו עליו קודם וזכה לכותרת: "קצב התרחשות רפלקס הקולב: סיבוב ראש בלתי צפוי על דחיסת ראש פרונטו-זמנית".

תראו איך זה עובד:

@tybottofficial TRYING VIRAL HANGER REFLEX @tybottofficial ♬ original sound - TyBott

מחברי המחקר משנת 2015 כתבו: "כאשר הראש מוקף במתלה תיל והאזור החד צדדי הפרונטו-טמפורלי לחוץ, הראש מסתובב באופן בלתי רצוני". עם זאת, מכיוון שהמנגנון אינו ברור, כינו את התופעה באופן זמני כ"רפלקס הקולב".

במחקר השתתפו 120 מבוגרים - 60 גברים ו-60 נשים בגילאי 19 עד 65, כשבזה אחר זה קולב הונח על האזורים הפרונטו-טמפורליים משני צידי ראשם. החוקרים גילו כי ל-84.5 אחוזים מהמשתתפים הייתה תגובה בלתי רצונית של סיבוב ראש. במחקר נכתב: "שיעור האירועים של רפלקס הקולב היה גבוה להפליא וככל הנראה מייצג תופעה רווחת בבני אדם. המנגנון העומד בבסיס הרפלקס נותר לא ידוע".

מחקר על "רפלקס הקולב" מ-2014:

המדע מאחורי אתגר הקולב

מחברי המחקר הציעו לערוך מחקרים נוספים על הגורמים ל"רפלקס הקולב" שכן ניתן להשתמש בנתונים אלו לטיפול בדיסטוניה צווארית, מצב בו שרירי הצוואר מתכווצים באופן לא רצוני וגורמים לראש להימשך לאחד הצדדים. בשנת 2020 בוצע מחקר נוסף בנושא אך גם בו לא הצליחו החוקרים להגיע למסקנה חד משמעית.

בשנת 2014 קבוצת מדענים יצרה מכשיר מעוצב שניתן לחבוש אותו על הראש, בדומה לכובע, ולהפעיל לחץ על נקודות שונות כדי לראות באיזה אזור ספציפי הופעל "הסיבוב". הם גילו כי האזור הטמפורלי הקדמי והאחורי הוא שהפיק את התגובה הטובה ביותר אצל המשתתפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully