וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפזיה: זו המחלה שגרמה לברוס וויליס לסיים את הקריירה

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 11:01

השחקן ברוס וויליס הודיע על פרישה סופית ממשחק בעקבות מחלה שתקפה אותו. בדקנו מה פשר המחלה הזו, האם היא בלתי הפיכה ואיך חיים איתה

ברוס וויליס/אינסטגרם

השחקן ההוליוודי ברוס וויליס (67) הודיע אמש (רביעי) כי הוא פורש בהדרגה מקריירת המשחק, לאחר שאובחן עם אפזיה (שַׁתֶּקֶת) - מחלה נוירולוגית שפוגעת ביכולות השפתיות. מי שעוד לקה במצב הקוגניטיבי הזה הוא דורון נשר, שעבר אירוע מוחי בשנת 2012 והצליח בצורה יוצאת דופן לשקם את השפה והדיבור שלו לאחר מאמצים רבים מאוד.

ביקשנו מרופאת הבית שלנו, ד"ר ליאורה ברזג-פרו, להסביר מה זה בדיוק אפזיה, מה הגורמים למחלה, והאם היא באמת מובילה לנזק בלתי הפיך?

מה זה בדיוק אפזיה?

אפזיה (Aphasia) הוא מצב שבו אדם מאבד את היכולת לתקשר. היא יכולה להשפיע על היכולת לדבר, לכתוב ולהבין שפה, כתובה או מדוברת. מצבים נוירולוגיים נוספים שמשפיעים על התקשורת או הדיבור יכולים להיות אפרקסיה - פגיעה בשרירים המעורבים בדיבור, או דיסארתיה - קושי בביטוי מילים והברות, או אילמות.

ברוס וויליס. GettyImages
פרש מהמשחק בעקבות המחלה. ברוס וויליס/GettyImages

אפזיה בדרך כל מופיעה באופן מידי לאחר שבץ מוחי או פגיעת ראש, אך יכולה גם להופיע באופן הדרגתי יותר בעקבות גידול מוחי או מחלה איטית ומתמשכת שגורמת לנזק מוחי קבוע (מחלה דגנרטיבית). החומרה של האפזיה נקבעת על פי מספר גורמים, בהם הגורם, מיקום הפגיעה והיקפה.

מהם התסמינים?

  • דיבור במשפטים קצרים ולא שלמים
  • דיבור במשפטים לא מובנים/ לא הגיוניים
  • החלפה של מילה אחת באחרת או של צליל אחד באחר
  • מילים לא ברורות
  • קושי בהבנת שיחה עם אדם אחר
  • כתיבת משפטים שאינם בעלי משמעות הגיונית

כמה סוגי אפזיה קיימים?

אפזיה של ביטוי: נקראת גם אפזיה של "ברוקה" (לפי האזור שנפגע במח באונה שמאלית). בסוג זה יכולת הדיבור נפגעת ללא פגיעה בהבנת השפה, זאת אומרת שמבינים את דבריהם של אנשים אחרים. הדיבור יהיה קשה, משפטים קצרים, לא שלמים ולא מובנים.

אפזיה של הבנה: הפגיעה היא בדרך כלל מאזור שנקרא "וורניקה" במוח. מי שסובל מסוג זה יוכל לדבר ולבטא משפטים ארוכים ומורכבים, אך שאינם מובנים. פעמים רבות החולים ישתמשו במילים מיותרות, שגויות ולא ניתנות להבנה. אנשים אלה לא יבינו שפה מדוברת ואף לא יהיו מודעים לכך שאינם מבינים.

אפזיה גלובלית: זהו סוג של שילוב בין שני הסוגים שתוארו קודם, כאשר ישנה פגיעה חמורה בכל דרכי התקשורת במוח, בביטוי ובהבנה. היות ומדובר בפגיעה חמורה היא תהיה הפיכה רק במיעוט מהמקרים.

מכיוון שאפזיה בדרך כלל מרמזת על מקרה רפואי חמור יש לפנות לרופא בהקדם במקרים שבהם מופיע קושי פתאומי בדיבור, קושי בהבנת שפה, קושי חדש בשליפת מילים, קושי בקריאה או כתיבה שלא היה קודם לכן.

שבץ מוחי. ShutterStock
אפזיה בדרך כלל מרמזת על מקרה רפואי חמור. מוח/ShutterStock

איך מטפלים?

הטיפול האפזיה הוא ראשית טיפול בבעיה שגרמה לאפזיה. אם הפגיעה היא קלה, פעמים רבות אדם הלוקה בה יצליח לשחזר את כישורי השפה ללא טיפול. ברוב המקרים החולים יזדקקו לשיקום שפתי.

ישנן מספר אפשרויות טיפול, בהן כאלה שמשפרות את זרימת הדם למוח. ישנה גם תרופה שידועה כמועילה באלצהיימר שהראתה תגובות יפות במחקרים קטנים אך טרם אושרה לטיפול באפזיה. עוד אפשרויות נסיוניות, כמו גירוי מגנטי לתאים הפגועים נבדקות, אך טרם התקבלו תוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully