וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המון אנשים נפגעים בברכיים בזמן כושר. איך מטפלים בזה?

ד"ר יוחנן חורב, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 10:49

קרע במניסקוס וקרע ברצועה הצולבת הקדמית הם פגיעות ספורט שלרוב יצריכו טיפול ניתוחי. ד"ר יוחנן חורב, אורטופד מנתח ומנהל היחידה לכירורגיה של הברך ופגיעות ספורט בבית החולים לניאדו, מסביר איך זה עובד ומהם אחוזי ההצלחה

העיסוק בספורט כדרך לשמירה על הבריאות מומלץ בכל גיל, אך מותנה בהתאמתו ליכולת הגופנית הבסיסית של כל אדם ואדם, בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי. בניגוד לדעה הרווחת, עיסוק מבוקר בספורט אינו שוחק את סחוסי מפרק הברך אלא להפך - פעילות גופנית היא גורם חיובי לכל מרכיבי מפרק הברך (סחוסים, רצועות ומניסקוסים) ולתפקוד הכולל.

מרבית פגיעות הספורט במפרק הברך מטופלות בגישה שמרנית, למעט פגיעות ספורט מסוג קרע במניסקוס וקרע ברצועה הצולבת הקדמית, שמצריכות טיפול ניתוחי בשיעור גבוה יחסית.

קרע במניסקוס

סיבות ותסמינים
קרע במניסקוס עלול להיגרם מנזקים מצטברים או בעקבות חבלה חדה. קיימת אפשרות לשילוב של שני המנגנונים - קרע שנגרם עקב חבלה קלה יחסית במקטע מניסקוס מוחלש מנזקים מצטברים קודמים. התסמינים הנפוצים לקרע במניסקוס הם כאב, הגבלה בתנועה, תפליט (זליגה של נוזל סינוביאלי) ונקישות במפרק הברך. התסמינים מופיעים בעוצמה החזקה ביותר בסמיכות לאירוע ופוחתים במשך הזמן או חולפים, אולם מתעצמים שוב בחזרה לפעילות.

שיטות הטיפול המקובלות בקרע במניסקוס
הטיפול הראשוני בקרע במניסקוס הוא לרוב שמרני וכולל תרופות לשיכוך כאבים ונוגדי דלקת, הגבלת פעילות ופיזיותרפיה. במקרים חריפים שכוללים נעילת מפרק הברך, קיימת התוויה לטיפול ניתוחי מוקדם.

הטיפול הניתוחי מוצע בתנאי שהתסמינים אינם חולפים או מופיעים מחדש בכל ניסיון לשוב לפעילות ספורטיבית. הטיפול הניתוחי בקרע במניסקוס הוא זעיר פולשני: ארטרוסקופיה מבעד לשני חתכים באורך של חמישה מילימטרים בקדמת הברך. הניתוח מבוצע במסגרת אשפוז יום ונמשך כרבע שעה.

מהלך הניתוח הארטרוסקופי בקרע במניסקוס
סוג הטיפול הניתוחי הארטרוסקופי בקרע במניסקוס נקבע בהתאם לגודל הקרע ולמיקומו: אם הקרעים ממוקמים בהיקף המניסקוס, ניתן לתפור אותם, ואם הקרע הוא בשולי המניסקוס, תבוצע כריתה מקומית מוגבלת של הקטע המניסקיאלי הקרוע. יש להדגיש כי ההגנה של המניסקוס על המשטחים הסחוסים המפרקיים פוחתת בכמות מוגבלת בלבד וזאת בשל הכריתה המצומצמת.

פציעת ספורט. ShutterStock
קרע במניסקוס עלול להיגרם מנזקים מצטברים או בעקבות חבלה חדה. בדיקת אורתופד/ShutterStock

חזרה לפעילות ספורטיבית לאחר תיקון קרע במניסקוס
לאחר תיקון קרע במניסקוס, אין מניעה לשוב לפעילות ספורט מלאהץ החזרה לפעילות משתנה בהתאם לסוג הניתוח:

- במקרים של כריתה חלקית של המניסקוס, המנותח ישוחרר לביתו לאחר מנוחה של כשעתיים במחלקת אשפוז יום, בדריכה מליאה וללא צורך בתמיכת קביים. לאחר כשבוע הוא יוכל לשוב לצעידה ספורטיבית, ולאחר שבועיים עד שלושה שבועות הוא רשאי להתחיל לרוץ ולשוב בהדרגה לפעילות ספורט מלאה.

- במקרים של תפירת המניסקוס, הדריכה מוגבלת למשך שישה שבועות במטרה להגן על הליך הריפוי של המקטע שנתפר. לאחר פרק זמן זה, ניתן לשוב בהדרגה לפעילות ספורטיבית.

עוד בוואלה!

המון אנשים חיים עם כאב קבוע בברכיים. מה עושים עם זה?

לכתבה המלאה

קרע ברצועה הצולבת הקדמית

סיבות ותסמינים
קרע ברצועה הצולבת הקדמית נגרם עקב חבלה סיבובית, לרוב במהלך ריצה או ניתור, להבדיל מקרע במניסקוס שיכול להיגרם גם ללא חבלה (קרע ניווני), שכן קרע ברצועה צולבת קדמית נגרם מחבלה אקוטית ברורה ומלווה בכאב, בנפיחות ובמגבלה בתנועה.

התסמינים הנלווים לקרע ברצועה הצולבת צפויים לחלוף עם הזמן, אך ייתכן שיעלה חשש לשוב לפעילות ספורטיבית עקב תחושת אי ביטחון ואי יציבות. כמו כן, ייתכנו מעידות חוזרות של מפרק הברך בעת ביצוע תנועה חדה, אם בהליכה ואם בירידה במדרגות או בניסיון לשוב לפעילות ספורטיבית שכרוכה בשינויי כיוון או בניתורים.

מתי מומלץ לנתח את הקרע ברצועה הצולבת?
הטיפול הניתוחי נועד למנוע את המעידות החוזרות של מפרק הברך, משום שהן גורמות לנזקים מצטברים וליתר סטרוקטורה של מפרק הברך, מניסקוסים וסחוסים מפרקיים. ניתן להימנע מניתוח אם אין מעידות חוזרות והמטופל לא צפוי לשוב לפעילות ספורטיבית שכוללת ריצות וניתורים.

מהלך הניתוח לשחזור רצועה צולבת קדמית
קרע ברצועה צולבת קדמית לא ניתן לריפוי עצמי או לתפירה, ולכן יש צורך לשחזר את הרצועה בניתוח ארטרוסקופיה ללא פתיחת מפרק הברך. השחזור לרצועה הצולבת מגיע משני מקורות - הראשון מגוף המטופל והשני מבנק הרקמות.

במקרה הראשון, שתל הגיד נלקח לרוב מגידי מיתר הברך (hamstring) מבעד לחתך ניתוחי קצר של כשלושה סנטימטרים סמוך לברך או מבנק רקמות. אדגיש כי נטילת השתל מגיד מיתר הברך אינה פוגעת בתפקוד העתידי של מפרק הברך, אך מהלך ניתוח זה ארוך יותר כיוון שהוא כולל את שלב קצירת הגיד וביצוע חתך החדרה גדול יותר.

השימוש בשתל גיד מבנק רקמות מקטין אף יותר את היקף הניתוח ומקצר את משך זמן ההחלמה, שכן אין צורך לקצור את הגיד וחתך ההחדרה קטן. בשונה מהדעה שרווחה בעבר, כיום נהוג להציע ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת בכל גיל במקרים של מעידות חוזרות וכאשר רוצים לשוב לפעילות ספורטיבית בעצימות גבוהה שכוללת ריצות וניתורים.

תהליך השיקום לאחר ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית
הרצועה הצולבת המשוחזרת והקיבועים אשר בקצותיה חזקים דיים ועמידים גם בפעילות שגרתית, ולכן ניתן לדרוך ואף ללכת כבר למחרת הניתוח גם ללא תמיכת קביים וללא מגבלת טווח התנועה של מפרק הברך. מומלץ להתחיל בטיפול פיזיותרפיה שמבוסס בעיקר על הפעלה עצמית, וזאת משום שהשתל מתחזק עם הזמן. ניתן לשוב ולרוץ לאחר שלושה חודשים מיום הניתוח, וניתן להשתתף במשחקי כדור ואף לשוב לפעילות ספורטיבית מלאה לאחר שישה חודשים.

הכותב הוא ד"ר יוחנן חורב, מומחה לאורתופדיה בעל תת התמחות אורתופדית ובכירורגיה של הברך, הקים את היחידה לכירורגיה של הברך ולפגיעות ספורט בבית החולים לניאדו ועומד בראשה. בעל ניסיון רב בביצוע ניתוחים ארטרוסקופיים לתיקון קרע במניסקוס ולשחזור הרצועה הצולבת הקדמית.

לייעוץ מקצועי למבוטחי הביטוחים המשלימים, צרו קשר: dr.chorev@gmail.com
מרפאת בית גירון, רעננה, טל': 09-7713026. שעות פעילות: א', ג', ד', ה', 20:00-16:00
מרפאת בית גדי, נתניה, טל': 098618081. מענה טלפוני: א'-ה', 20:00-08:00, ו', 12:00-08:00

ד"ר יוחנן חורב, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully