וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיבת תחפושות: מאכלים שרק נראים בריאים - ובעצם מזיקים

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 7:10

אנחנו רגילים לחשוב שכל מה שכולל ירקות, אגוזים או קטניות הוא בהכרח בריא ומזין, אבל האמת היא הרבה יותר מורכבת ומעובדת. הנה כמה מהמאכלים שמתחפשים לבריאים כל השנה

פורים הגיע, ומתברר שלא רק בני אדם מתחפשים, אלא גם מאכלים - רק שהם עושים את זה מדי יום והם עלולים גם להסב נזק בריאותי בטווח הארוך, בעיקר כזה הנוגע לצריכת קלוריות מוגברת, סוכר, שומנים ונתרן.

אז תשכחו ממה שאתם חושבים. לא כל מנה שכוללת ירקות או אגוזים, או כזו שספורטאים נוהגים לאכול או לשתות, בהכרח בריאה לכם. הנה כמה מהמזונות הכי בולטים שנחשבים לממש בריאים ומזינים, אבל בפועל כוללים יותר מדי קלוריות ומרכיבים שפחות טובים לכם.

סושי

סושי. ShutterStock
המון קלוריות לכל רול. סושי/ShutterStock

למרות התדמית של הסושי כבריא ודיאטטי, סך המרכיבים שלו מציגים תמונה אחרת. לרוב סושי יכיל כמות גדולה מדי של אורז, שהוא בעל תכולה קלורית גבוהה ומעט סיבים, ויטמינים ומינרלים. מנגד הוא מכיל כמות מועטה של דג, ירק ואצה - בעלי תכולה קלורית נמוכה ובעלי כמות גדולה של רכיבים תזונתיים איכותיים.

במילים אחרות, מרכיבי הסושי אומנם איכותיים אך היחס ביניהם אינו בהכרח נכון, ולכן כל רול עלול לפגוע בדיאטה. רול פוטומאקי ממוצע, עם אורז, דג וירק אחד (מלבד אבוקדו הנחשב לשומן) יכיל בין 200 ל-400 קלוריות, 40-50 גרם פחמימות ו-5-8 גרם חלבון. וזה לא כולל את חישוב רוטב הסויה, הטריאקי והספייסי מיונז שמעלים את הערך הקלורי של המנה ואת כמות הנתרן.

מיץ פירות

מיץ מנגו. ShutterStock
מלא בסוכר. מיץ פירות/ShutterStock

מיץ פרי מכיל כמויות גדולות של סוכר. בבדיקה פשוטה של קריאת רשימת רכיבי המזון הכתובה בסדר יורד על פי הכמות במוצר, ניתן לראות שבמשקאות רבים הסוכר הוא הרכיב השני אחרי המים, לפני רכז הפרי - במידה והוא בכלל קיים במשקה.

בשנים האחרונות חלו שינויים במיצים השונים שהובילו להפחתת רכיבים שנמצאו מזיקים לבריאות כגון חומרים משמרים וצבעי מאכל. נסו לבחור מיץ ללא חומרים משמרים וללא צבעי מאכל או את המשקאות המכילים צבעי מאכל טבעיים בלבד. והכי טוב - סחטו את המיץ בעצמכם או אכלו אותו שלם - ככה תרוויחו את הסיבים התזונתיים החשובים.

שמן קוקוס

שמן קוקוס. ShutterStock
יותר מדי שומן רווי. שמן קוקוס/ShutterStock

יחסי הציבור המעולים שמהם נהנה שמן הקוקוס לאחרונה הביאו לכך ש-72 אחוזים מהציבור סבורים שהוא בריא, בעוד ש-37 אחוזים מהתזונאים מסכימים עם קביעה זו., כך לפי סקר שנערך בארה"ב.

בשנים האחרונות שמן הקוקוס אולי הוכתר כחלופה הבריאה האולטימטיבית לסוגים שונים של שומן ושמנים, אבל איגוד הלב האמריקאי טוען שמדובר בפרסומים מטעים. שמן קוקוס מכיל 82 אחוזים שומן רווי, שזה משמעותית גבוה יותר ממה שתמצאו בשמן זית (14 אחוזים) ואפילו ביחס לחמאה (63 אחוזים). שומנים רוויים תורמים לעלייה ברמות הכולסטרול הרע בגוף נמצא קשר בין צריכתם ובין הסיכויים לחלות במחלות לב.

גרנולה

גיף גרנולה חלב יוגורט שיבולת שועל. Giphy
אל תסתנוורו מהאגוזים. גרנולה/Giphy

סקר שערך הניו יורק טיימס מגלה ש-70 אחוזים מהציבור סבורים שגרנולה וחטיפי גרנולה הם בריאים, אבל רק 28 אחוזים מהתזונאים מסכימים איתם. וזה לא מפליא: רוב סוגי הגרנולה שיצא לכם להתקל בהם מכילים כמות לא מבוטלת של סוכר. באופן יחסי, מנה אחת של גרנולה מכילה הרבה קלוריות ופחמימות ודלה בחלבון, ועוד עניין ששווה להתעכב עליו: 'מנה' זה פחות ממה שאתם חושבים.

הגרנולה אמנם עשירה בסיבים ומגוון האגוזים שהיא נוטה להכיל מכילים שומנים בריאים ללב, אבל בהתחשב בתכולת הסוכר שלה, מומלץ לאכול ממנה מעט (או להכין גרנולה ביתית בריאה יותר).

פירות יבשים

פירות יבשים. ShutterStock
פירות יבשים/ShutterStock

פירות יבשים אינם מזיקים לבריאות ולעתים הם אף מכילים יותר סיבים ונוגדי חמצון לגרם בהשוואה לגרסאות הטריות שלהם. אבל מצד שני, הם גם מכילים יותר סוכר ויותר קלוריות לגרם. ולאנשים יש נטייה לאכול כמות הרבה יותר גדולה של פירות כשהם מיובשים מאשר כשהם טריים.

בנוסף, מרבית הפירות המיובשים נדרשים לעבור "טיפול מלאכותי" הכרוך בשימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית כדי לשפר את צבעם, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים גם שמנים, חומרי הזגה (ליצירת מראה מבריק) וצבעי מאכל מלאכותיים - האחרונים גם עלולים לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים.

משקה חלבון

גבר שרירי שותה משקה חלבון. ShutterStock
מה שטוב לפסורטאים לא טוב לכולם. מאמן שותה משקה חלבון/ShutterStock

משקאות חלבון פופולריים מאוד בקרב ספורטאים, בשל ההבטחה כי תוספת החלבון הנמצאת במשקה תשפר את ההישגים ואת המראה עקב העלייה במסת שרירי הגוף. לרוב האוכלוסיה המתאמנת לשם שיפור הכושר הגופני הכמות המומלצת היא כ-0.8 עד 1 גרם חלבון לכל ק"ג גוף במשקל אידאלי, ועל פי רוב ניתן לקבל את החלבון הדרוש לצרכי הגוף דרך המזון בלבד, ללא צורך בתוספי חלבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully