וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דולה לאחר לידה: מה זה אומר ולמה זה כדאי?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 7:04

אם אתן רגע לפני לידה כדאי שקראו את זה. האם ידעתן שדולה יכולה לסייע לכן גם לאחר הלידה? הנה כל מה שאתן צריכות לדעת על דולה פוסט-פארטום

סביר להניח ששאלו אתכן במהלך ההריון האם אתן מתכוונות להיעזר בשירותיה של דולה במהלך הלידה, אבל האם ידעת שדולה יכולה לסייע לכן גם לאחר הלידה?

נעמי כהן, דולה לאחר לידה, שמחה להסביר ולפתוח אתכן לעולם שאולי לא הכרתן. נתחיל מההתחלה: המילה דולה מגיעה מהשפה היוונית התיקה ומשמעותה - אישה שעוזרת. בלידה, תפקיד הדולה המלווה הוא לתמוך ולעזור ליולדת לעבור את הלידה בצורה מיטבית תוך כדי סיוע פיזי לקידום הלידה, שמירה על האינטימיות בין שני בני הזוג ותיווך בינם לבין הצוות הרפואי.

אבל מהו תפקידה של דולה לאחר לידה? או בשמה המקצועי - דולה פוסט-פארטום?

התקופה שלאחר הלידה, ובפרט לידה ראשונה, יכולה להיות מרגשת ומעצימה, אך מאתגרת לא פחות, כשאתן עדיין לא החלמתן מהלידה וחוות עומס רגשי עצום והורמונים לא מאוזנים. התחושות שעלולות להתעורר אצל אמהות טריות הן מתח, חרדה ורגשות לא פשוטים אחרים שחלקם נכנסים תחת ההגדרה של "בייבי בלוז" וחלקם מתפתחים לדיכאון אחרי לידה בדרגות שונות.

בחברה המסורתית, בניגוד לתרבות המערבית המודרנית, היו היולדות נהנות מתמיכת "השבט הנשי" העוטף אותה עד להחלמתה מהלידה. הנשים שסבבו את היולדת דאגו להאכיל אותה, לעסות אותה ואף לערוך לה טקסים מסורתיים שעוזרים להחלמתה. במקביל, הסבתות, האחיות וכל הקרובות עזרו לה לטפל בתינוק ולמעשה חנכו אותה בתפקיד החדש שלה.

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
צריך לא מעט תמיכה בתקופה הזו. אימא מניקה ניו בורן/ShutterStock

כיום העזרה מוגבלת יותר, על אף שקיימת התגייסות משמעותית בקרב משפחת היולדת, וכאן בדיוק נכנסת לתמונה דולה לאחר לידה. תפקידה ליצור מעטפת של תמיכה לאם ולמשפחתה בהתאם לצרכים של כולם. רצוי שהמפגש עם הדולה יתקיים עוד לפני הלידה במעין פגישת הכנה, בה עובדים על התקשורת עם העובר וההכנה שלו לקראת הלידה. בשלב זה ההורים מקבלים כלים ומידע על טיפול בתינוק בימים הראשונים עם דגש על הלילה הראשון בבית.

לאחר הלידה ישנן מגוון דרכים בהן ניתן לתמוך ביולדת. ישנן מי שמבקשות שהדולה תלווה אותן בלילות עוד בבית החולים, תסייע בביסוס ההנקה או בהדרכה רלוונטית, תאכיל מבקבוק או כל דבר אחר לבחירתן. יולדות אחרות מזמינות דולה לאחר החזרה הביתה, כדי שזו תעזור להן בהסתגלות להורות הטריה, תדריך אותן לפי הצורך ותלמד אותן טיפול בסיסי בתינוק כמו אמבטיה ראשונה ועוד.

בנוסף, תפקיד לא פחות חשוב של הדולה לאחר לידה הוא ההקשבה - להיות ליולדת אוזן קשבת, לנרמל את המערבולת אותה היא חשה ולעשות איתה עיבוד חוויית לידה ראשוני שיאפשר לה לאוורר קצת את התחושות שלה ולתת להן ביטוי. כשעוברים הימים, דולה לאחר לידה יכולה להמשיך ללוות את האמא בפגישות ובליווי אונליין בהתאם לצרכי היולדת.

חשוב לדעת כי דולה לאחר לידה, לרוב מביאה איתה כלים נוספים כמו הדרכת עיסוי תינוקות שיכול גם להתמקד בהתמודדות עם גזים, הדרכת הנקה, כלים ברפואה טבעית, או כלים בתחום הרגשי, כמו BOT שמטפל בהתמודדות סביב שדה הלידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

אלה סימני העייפות של התינוק שלכם

בשיתוף JAMA

https://app.jama.co.il/?utm_source=newsletter&utm_medium=cpc&utm_campaign=walla_articles' target='_blank'>אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully