וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ביקורת בונה: איך לקדם ולעודד את הילד שלכם?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 17:24

אם אתם רוצים יחסים טובים ובריאים על הילדים שלכם, כדאי שתניחו את הביקורת בצד, תפסיקו להתמקד במה שחסר ואל תעשו השוואות.כך תעשו את זה נכון

לא מעט אמהות מאמינות כי אם לא יעירו לילד על הטעויות שהוא עושה, הוא פשוט לא ילמד. האמנם? בדרך חינוך ביקורתית, ההערות ממוקדות במה שחסר בילד. הוא שומע הערות על התנהגותו, השוואות ולילדים אחרים (לעתים גם אחים) וזה עלול לגרום לו לחשוב שצריך לתקן אותו כי אולי הוא "מקולקל".

דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מסבירה כי כשאתן מתאכזבות או מביעות חוסר שביעות רצון ומבקרות את הילד שלכן על טעויות או תכונות אופי שלו, אתן מעבירות לו את המסר שהוא לא טוב מספיק. ברור שאתן עושות זאת מתוך כוונה טובה לעזור לילד, אך למעשה זה רק מקשה עליו, פוגע בערכו, מעכיר את מערכת היחסים ביניכם ומלמד אותו איך לראות את העולם דרך משקפיים ביקורתיים וכך גם לבקר את עצמו.

אמא וילדה מתוסכלות. ShutterStock
אל תעבירו לילד את התחושה שהוא לא טוב מספיק. אמא מאוכזבת מבתה/ShutterStock

אלפרד אדלר, מייסד הפסיכולוגיה האינדיבידואלית, אומר כי הרצון של אדם להשתפר נובע ממוטיבציה פנימית ולא מביקורת חיצונית, וכי הביקורת עלולה לפגום בערך של הילד ובאומץ שלו להתנסות שוב מתוך הפחד להיכשל. כמו כן, הוא עלול להימנע או להתנגד לביצוע משימות שנראות לו קשות, מהחשש מראש להיכשל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כיצד תסייעו לילדים לפתח סבלנות ויכולת דחיית סיפוקים?

בשיתוף JAMA

אז מה כן לעשות?

• קודם כל הבינו והפנימו כי בני אדם אינם מושלמים, גם לא הילד שלכן.

• שימו לב ואזנו את רמת הציפיות שלכן - אם אתן מתאכזבות הרבה כנראה שרמת הציפיות שלכן גבוהה מדי ואם אתן מופתעים לטובה הרבה כנראה שרמת הציפיות נמוכה מידי.

• עודדו את הילד והאירו את ההשקעה שלו ואת הרצון והמוטיבציה להצליח.

• אל תשוו אותו לאחרים, הסתכלו על ההתקדמות בתהליך שהוא עובר מול עצמו.

• כשהוא מתנהג בצורה לא נאותה ומזיקה, הבינו תחילה מה הבעיה ונסו לתקן אותה יחד. הילד ישתף פעולה עם הלמידה כשמערכת היחסים ביניכם תהיה טובה.

• למדו שפה חדשה ולא ביקורתית - שפה המפרידה בין העושה למעשה ומתמקדת במה שרצוי שיקרה, במקום להדגיש את מה שקרה. לדוגמה: במקום להגיד "אתה עצלן", תגידו "צריך להשקיע בזה עוד", במקום "את מעופפת" תגידו "את צריכה יותר להתרכז", במקום "יש לך שתי ידיים שמאליות" תגידו "זה נשבר, בוא נתקן יחד".

דרייקורס, פסיכולוג ומחנך שפיתח את התאוריה של אדלר לגישה מעשית, סיכם זאת נפלא: "שלמות היא מטרה שמן הנמנע להשיגה. יהא לנו האומץ להיות בלתי מושלמים וכמו כן להרשות לילדינו להיות בלתי מושלמים. רק בדרך זו נוכל לפעול, להתקדם ולהתפתח. הילדים לא יאבדו את אומץ ליבם, וילמדו ביתר מרץ אם נפחית בערך השגיאות ונרכז את תשומת ליבנו בחיובי".

https://app.jama.co.il/?utm_source=newsletter&utm_medium=cpc&utm_campaign=walla_articles' target='_blank'>אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully