וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש דרך מתקדמת להפחתת כאב באמצעות קנאביס רפואי?

בשיתוף סאיקי

27.2.2022 / 6:48

רוב המטופלים צורכים את הקנאביס הרפואי בעישון, דרך שגם הקהילה הרפואית מתקשה לעודד, בשל הנזקים הבריאותיים הידועים של העישון. אז כיצד משיגים הפחתה יעילה ובטוחה יותר בכאב? מכשיר רפואי חדש מחולל מהפכה

סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir. יח"צ,
סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir/יח"צ

כשמדברים על קנאביס רפואי, מרביתנו חושבים על סיגריות. ואכן, כ-90% מהמשתמשים צורכים קנאביס בצורת עישון התפרחות. מרבית הצרכנים הנותרים משתמשים בתמצית קנאביס מהולה בשמן. בישראל ישנן שלוש דרכים המאושרות לצריכת קנאביס רפואי, ע"י יחידת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות. ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם, מנהל המחקרים הקליניים בחברת Syqe, שפיתחה ומייצרת את משאף הקנאביס המדיד SyqeAir, מסביר מניסיונו ועפ"י מחקרים מהי הדרך לצריכה אפקטיבית ובטוחה של הצמח.

צריכת קנאביס רפואי: מהן האופציות המאושרות ומה עדיין לא חוקי בארץ?

"תפרחות ניתן לעשן בסיגריה נקייה, או עם טבק ותחליפי טבק - מה שהרבה פעמים גורם לעליית הטמפ' ולשריפת החומרים. הבעירה גורמת ליציאה של יותר חומר פעיל הנמצא בקנאביס, ליצירת חומרים רעילים ומסרטנים ולהתמכרות לניקוטין", מסביר ד"ר אבירם. לדבריו, ניתן לצרוך תפרחות גם במאיידים שמחוממים ידנית לטמפ' של 40-210 מעלות צלזיוס (לעומת 800 בסיגריה). חלק מהמטופלים מעשנים באנגים או חולטים את הקנאביס בתה, שיטות שאינן מאושרות ע"י משרד הבריאות.

"את הקנאביס ניתן גם למצות בצורה כימית ולמהול בשמן כלשהו; שמן זית, קוקוס, דקל. סוגי השמן העיקריים: שמן עתיר CBD (שמן CBD), שמן עתיר THC ומאוזן THC/CBD. משרד הבריאות מנחה לטפטף את השמן מתחת ללשון, בהנחה שייספג בכלי הדם הנמצאים באזור וההשפעה תהיה מהירה, כפי שקורה עם תרופות משככות כאבים. בפועל, הקנאביס "אוהב" שומן ואין לו יכולת להיספג מתחת ללשון, השמן מגיע קודם למערכת העיכול ולא ישירות למחזור הדם", מסביר ד"ר אבירם.

עיכול השמן מאט משמעותית את ספיגת הקנאביס בדם. "רוב המטופלים ירגישו את ההשפעה לאחר שעה עד שלוש מנטילת השמן. בהשוואה לעישון או לאידוי שהשפעתם מתחילה כבר אחרי 3-5 דקות. במקרים רבים המטופל בולע את טיפות השמן , מחכה חצי שעה, לא מרגיש הקלה ומטפטף עוד טיפה וכן הלאה. ואז ההשפעה מגיעה ב"בום", לעיתים בשילוב תופעות לוואי חמורות, כמו הזיות, בחילות, הקאות ועוד".

ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם. יח"צ,
"ההבדל המהותי במשאף SyqeAir הוא מינון נמוך, מדויק ועקבי". ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם/יח"צ

כשהשיטה לא עובדת - מינון אקראי, שונות בספיגה ותופעות לוואי לא עקביות

בישראל, הקנאביס אינו מוגדר כתרופה, אבל כן נחשב לתרופה בתפיסת התודעה של מטופלים הנעזרים בו להקלה בתסמינים ובמצבים רפואיים קשים. בעישון הקנאביס, באידוי ובבליעה של שמן, לא מתקיימים שני תנאים חשובים המצויים בתרופה מאושרת: אין מינון קבוע - לא בעת השימוש עצמו ולא באופן הספיגה בדם, וכתוצאה מכך אין השפעה יציבה ועקבית בכל שימוש.

מחקר שהתפרסם לאחרונה על שמן קנאביס, הראה שונות בספיגת הקנאביס בדם, בנטילת השמן אחרי/לפני האוכל, משתנים אלו פוגעים באחידות המינון ומביאים להשפעות לא אחידות. גם בעישון ובאידוי לא ניתן להגיע לשאיפה אחידה של הקנאביס בכל פעם וכפועל יוצא מכך; אין מינון אחיד או השפעה צפויה מראש.

SyqeAir, המשאף המדיד לקנאביס שמציע מינון אחיד, השפעה עקבית ומינימום תופעות לוואי

בניגוד לסיגריות, לשמן קנאביס ולמרבית המאיידים שנמכרים בארץ, שאינם נחשבים למכשור רפואי, משאף SyqeAir עבר תהליך רישוי במשרד הבריאות וקיבל אישור אמ"ר (אביזרים ומכשירים רפואיים). המשאף מציע חוויית שימוש שהכי קרובה לשימוש בתרופות, בהשוואה לשיטות שמנינו: מינון נמוך, מדויק ועקבי, השפעה עקבית ע"י מינון מותאם אישית וליווי אחיות מוסמכות שמביאות את המטופלים למינון אופטימלי, עם הפחתת סימפטומים משמעותית ומיעוט תופעות לוואי.

"ההבדל המהותי במשאף SyqeAir הוא מינון נמוך, מדויק ועקבי, בדומה לעולם התרופות, ויכול להביא למצב שבו למטופל אין תופעות לוואי, ולא יהיו לו תופעות לוואי כי הוא מקבל כל הזמן את אותה כמות ואיכות של חומר פעיל", מסביר ד"ר אבירם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

משלמים אלפי שקלים על קנאביס רפואי? אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו

בשיתוף סאיקי
סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir המטופלת מלי. יח"צ,
"המכשיר מלווה אותי 24/7 וכשאני צריכה לשאוף אין לי בעיה לעשות את זה בכל מקום"/יח"צ

לנצח את מגבלות הכאב. הסיפור המרגש של מלי

מלי שטרנשוס לייבוביץ', בת 60, אמא ל-3 וסבתא לשתי נכדות-תאומות, התעוררה בוקר אחד, לפני כשש שנים, עם כאבי תופת בצוואר ועברה בעקבות זאת ניתוח בעמוד שדרה. "נכנסתי הולכת, אישה מאוד פעילה, ויצאתי מחדר ניתוח משותקת בשתי הרגליים וביד ימין. האבחנה הייתה פריצה של כל החוליות בצוואר. ניתחו שלוש מהן", מספרת מלי. "ארבעה ימים אחרי הניתוח הראשון נכנסתי לניתוח נוסף, ובטווח של עשרה ימים עברתי שלושה ניתוחים. לאחר מכן הייתי חצי שנה בשיקום בבית לוינשטיין ששם לימדו אותי "להיות נכה טובה".

את היד הצליחו להציל אבל מלי נשארה בכיסא גלגלים, עם כאבים שמלווים אותה 24/7. "הכאבים גרמו לי לפתיל מאוד קצר, מאדם שמח וחי הפכתי לסוג של מפלצת שמתפרצת על כל דבר ולא מבינה איך נקלעה למצב הזה. שידרתי עסקים כרגיל, אבל לא הצלחתי להתאפס על עצמי. ואז הגיעו אוסטאופורוזיס והתקפי חרדה ובאמת לא ראיתי שום סיבה לחיות".

מלי פנתה למרפאת הכאב ברמב"ם, שם המליצו לה לנסות קנאביס רפואי. "הייתי מאוד נגד", מודה מלי, "בהתחלה לא הסכמתי, ולקח חודשיים לשכנע אותי, בעיקר בגלל סטיגמה. מעולם לא עישנתי ולא התכוונתי לעשן, והיה נראה לי שמשתמשים בקנאביס כדי להתמסטל ולא כדי לנהל מערכת חיים נורמלית".

צורת המתן לקנאביס שהחזירה את האיזון לחיים

מלי התחילה להשתמש בשמן קנאביס. "עם השמן הייתה לי חוויה לא נעימה, בלשון המעטה. בכל פעם שלקחתי את השמן, ההשפעה שלו הגיעה רק אחרי שלוש שעות, במקרה הטוב, כשבמהלכן הייתי בלחץ של 'מתי זה יתחיל לפעול?' וכשכבר הייתה השפעה, היא לא הייתה טובה. חוויתי סחרחרות והרגשתי חסרת שליטה במה שקורה. ויותר מהכל, זה לא עזר לי מבחינת הכאבים. הייתי צריכה לתכנן את היום שלי סביב רגע ההשפעה, ולהיות בבית, בסביבה רגועה, שאוכל להיות רגועה או קרובה למיטה".

בעקבות כישלון השימוש בשמן קנאביס, מלי חזרה למרפאת כאב, קיבלה רישיון למשאף והחלה טיפול באמצעות משאף SyqeAir. "המשאף עזר מהשאיפות הראשונות. השימוש היה כל כך פשוט, ברור ומדויק וזה, מבחינתי, היה מתנה. המשאף הביא לי רוגע, לא סטלה. זה אסף אותי ונתן לי הרגשה והבנה שעכשיו אני מנהלת את הכאב ולא הכאב מנהל אותי. ומה שבאמת שבה אותי זה שאין התמכרות והכול מדוד ומדויק ועם אפשרות למנן את בצורה מאוד שכלתנית".

"אני מצליחה לנהל אורח חיים נורמטיבי. חזרתי להיות האדם שהייתי קודם"

מאז הפעם הראשונה עברו ארבע שנים. "בזכות המשאף של סאיקי אני מצליחה לנהל אורח חיים נורמטיבי. חזרתי להיות האדם שהייתי קודם: חיובית, פעילה ומנהלת סדר יום מסודר. התחלתי ללמוד שוב, שזה המהות שלי בחיים - וכשזה נלקח ממני זה היה ההתחלה של הסוף. הנכדות שנולדו לי בשנה האחרונה גרמו לי לחשוש שלא אוכל להיות סבתא מתפקדת והתבדיתי. אני יודעת שגם המשאף לא יכול לפגוע בהן בשום צורה וגם היה חשוב לי שהדיסקרטיות שלי תשמר. המכשיר מלווה אותי 24/7 וכשאני צריכה לשאוף אין לי בעיה לעשות את זה בכל מקום, זה נראה מכשיר תמים לחלוטין".

המינון האופטימלי של המשאף: עוצמת הכאב יורדת ללא פגיעה קוגניטיבית.

במחקרים קליניים שביצעה החברה בקרב מטופלים בעלי כאב עצבי כרוני, הוכח שמשאף SyqeAir מספק מינון מדוד, נמוך ומדויק של החומר הפעיל טטרה-הידרו-קנבינול (THC) מתפרחת קנאביס גולמית ולכן מאפשר משטר טיפול אינדיבידואלי עם קנאביס רפואי, הניתן להערכה בהתאם למודלים מעולם הרפואה.

"'המינון המיטיבי" מושג באמצעות תמיכה של אחות מוסמכת, שאחראית באופן אישי על המטופל ומלווה אותו לכל אורך הדרך. הטיפול עם המשאף מתחיל במינון הנמוך ביותר - 250 מיקרוגרם, ועולה לאט עד שהמטופל מגיע למינון אופטימלי עם הפחתת כאב הכי טובה שניתן, וללא תופעות לוואי בלתי נסבלות. המטופלים יכולים לכוון את המינון בלחיצת כפתור, ולבחור בין מינון של 250, 500, 750 ו-1,000 מק"ג של THC יחד עם שאר מרכיבי הקנאביס, להשפעה מרבית של 'אפקט הפמליה'.

"המשאף נותן לי רוגע"

"מבחינתי זו מתנה", אומרת מלי. "בבית לוינשטיין כשהייתי בשיקום רציתי ללכת לדיור מוגן כדי לא לפגוע במשפחה ולחרב אותה. החוסר אונים הזה שאתה לא יודע מתי יהיה לך שלוש דקות שאת היכול לנשום, לשתות כוס קפה או לנהל עם הבן זוג שיחה רגועה ולא בצעקות, הוא קשה מנשוא". לדבריה, היום היא מתכננת את החיים שלה, נמצאת בשנה האחרונה ללימודים, נסעה לחול, וגם לא פחות חשוב: היא מצליחה להיות סבתא פעילה. "לקח זמן עד שמצאתי את המינון המתאים. ובסאיקי ליוו אותי בסבלנות לאורך כל הדרך, תיקנו מה שצריך וענו לי בשעות לא שעות. זו מעטפת מחבקת ואני יודעת שכשאני צריכה משהו אני מרימה טלפון או שולחת וואטסאפ. זה נותן לי רוגע שיהיה בסדר ואני יכולה להתפנות לדברים אחרים בחיים שלי".

למידע נוסף

*בהתאם להתוויות המאושרות ע"י משרד הבריאות. השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין. נבדק מחקרית. אין באמור משום המלצה רפואית. לבעלי רישיון למחסנית למשאף מסוג Sativa T20C4.

בשיתוף סאיקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully