וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפה ותקשורת של תינוקות: הכירו את השלב הטרום מילולי

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 7:34

מה התינוק שלכם שומע ומבין? ואיך הוא מתקשר עם ההורים שלו כשהוא עדיין ללא מילים? קלינאית תקשורת מסבירה

כבר מרגע הלידה, ואפילו עוד לפניה, התינוק שלכם מתקשר איתכם. כן, אפילו כשהוא עדיין כלל לא מדבר והמילים הראשונות טרם הופיעו, הוא רוכש את השפה ומוצא דרכים משלו להעביר לכן מסרים. זהו השלב הטרום מילולי, שבו תוכלו להבחין עוד כשהתינוק בבטן (זוכרות את הבעיטות מבפנים כשנשמע מבחוץ רעש חזק?).

קלינאית התקשורת מיטל מנשרי נפתלי מסבירה על אבני הדרך שהתינוק משיג בשלב הטרום מילולי:

תקשורת: התינוק משתמש באמצעים לא מילוליים על מנת להעביר את הכוונות והרצונות שלו. החל מגיל חצי שנה, תחזו בקפיצה משמעותית ביכולות אלו. לאט לאט מופיעות הג'סטות שעוזרות לתינוק להביע את כוונות שונות כמו בקשה ושיתוף.

שפה: בתחילת הדרך, התינוק שומע את השפה כיחידות גדולות, למשל: "הנהכדורעגול". עם הזמן, הוא מצליח להפריד בין המילים ולהבין איפה מילה אחת מתחילה ואיפה היא נגמרת. התינוק "מחשב" את ההסתברויות ומזהה את הדפוסים בשפה. במקביל, הוא לומד את המילים ואת המשמעות שלהן מתוך ההקשר.

תינוק צוחק. ShutterStock
מגיל חצי שנה יש קפיצה בתקשורת. תינוק מחייך/ShutterStock

דיבור: התינוק מתנסה בהפקות קוליות שונות. תחילה תהיה זאת התנסות ראשונית במערכת הקול (צווחות, מישהו?), עד להפקת מלמול ומשם לרצף של הברות. המלמול הוא התשתית להפקת המילים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

אלה סימני העייפות של התינוק שלכם

בשיתוף JAMA

איך כדאי לכן לתקשר עם התינוק בשלב הטרום מילולי?

דברו עם התינוק כבר מהרגע הראשון. ספרו לו מה הוא רואה, מה הוא חש, מה הוא שומע. תמללו עבורו את העולם. מחקרים מראים שתינוקות שנחשפו למידה רבה של שפה עד גיל שנה וחצי היו בעלי אוצר מילים גדול יותר ויכולת עיבוד שפה טובה יותר בגיל שנתיים, מאשר תינוקות שפחות הקפידו איתם על כך.

בנוסף, שחקו עם התינוק פינג פונג. לא כזה עם כדור, אלא כזה עם מילים. למה הכוונה? פעם מקשיבים ופעם מפיקים. הקשיבו לקולות שהתינוק מפיק וחזרו אחריו. כעת, הפיקו אתן קולות ואז אפשרו לו להגיב אליכן. הפינג פונג הזה יעודד את יכולת החיקוי שלו, יסלול את הדרך לרכישת המילים הראשונות וכמובן יאפשר פיתוח של מיומנויות תקשורתיות חשובות כמו תקשורת פנים אל פנים, תנועות גוף ומשחק משותף.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully