וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מישראל הצליחו ליצור חוט שדרה אנושי לטיפול במשותקים

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 10:36

פריצת דרך מדעית מאוניברסיטת תל אביב עשויה ליצור שינוי מדהים בעולם ולאפשר למשותקים לחזור ולעמוד על הרגליים. הנה כל הפרטים על חוט השדרה התלת ממדי

בווידאו: חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הצליחו לייצר בהנדסה גנטית חוט שדרה אנושי לטיפול באנשים משותקים/מערכת וואלה!

חוקרים בתחום הבריאות תמיד מחפשים דרכים לרפא מחלות ולמנוע אותן, אבל יש אנשים שחיים עם נכות קבועה, ועבורם נראה הרבה פעמים כי אין באמת בשורות חדשות. לא הפעם. חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הצליחו להנדס חוט שדרה אנושי, ומקווים בתוך כמה שנים "לייצר שתלי חוט שדרה מותאמים אישית לכל משותק ומשותקת, להשתיל אותם, ולגרום לשיקום הרקמה הפגועה ללא חשש מדחייה".

החוקרים הצליחו להנדס חוט שדרה אנושי תלת ממדי והשתילו אותו בחיות מודל שסבלו משיתוק כרוני. התוצאות של המחקר שלהם היו מרשימות מאוד: כ-80 אחוזים מהעכברים המושתלים חזרו ללכת. פריצת הדרך העולמית הזו נערכה בהובלת קבוצת המחקר של פרופ' טל דביר ממרכז סגול לביוטכנולוגיה רגנרטיבית, בית ספר למחקר ביו-רפואי ולחקר הסרטן ע"ש שמוניס והמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת תל אביב. תוצאות המחקר התפרסמו היום (שני) בכתב העת היוקרתי Advanced Science.

זה מתחיל בשומן בטני וממשיך במדע בדיוני

"הטכנולוגיה מתבססת על לקיחת ביופסיה קטנה של רקמת שומן בטני מהמטופל", הסביר פרופ' דביר, "כמו כל רקמה בגוף שלנו, הרקמה הזאת מורכבת מהתאים ומהחומר החוץ-תאי, כמו קולגן וסוכרים. הפרדנו את התאים מהחומר החוץ-תאי, ובהנדסה גנטית החזרנו את התאים למצב הדומה לתאי גזע עובריים - כלומר, תאים שיכולים לאחר הכוונה מדויקת להפוך לכל סוגי התאים בגוף".

במקביל, החוקרים ייצרו מהחומר החוץ-תאי ג'ל מותאם אישית לחולה, על מנת לא לעורר תגובה חיסונית ודחייה של השתל לאחר ההשתלה. "את תאי הגזע הכנסנו לתוך הג'ל, ובתהליך המחקה את ההתפתחות העוברית של חוט שדרה הפכנו את התאים לשתלים תלת-ממדיים של רשתות עיצביות המכילות תאי עצב מוטוריים", הסביר פרופ' דביר.

פרופ' טל דביר מאוניברסיטת תל אביב. ישראל הדרי,
המטרה: "להעמיד את אותם אנשים על הרגליים". פרופ' דביר/ישראל הדרי

את שתלי חוטי השדרה האנושיים השתילו פרופ' דביר וצוותו בחיות מודל שסבלו משיתוק. החיות נחלקו לשתי קבוצות: חיות מודל שסובלות משיתוק זמן יחסית קצר (המודל האקוטי) וחיות מודל שסובלות משיתוק ממושך, זמן המקביל לשנה שלמה בחיי אדם (המודל הכרוני). לאחר ההשתלה, 100 אחוזים מהעכברים שסבלו משיתוק אקוטי ו-80 אחוזים מהעכברים שסבלו משיתוק כרוני שבו ללכת.

מיליוני אנשים משותקים - ואין להם טיפול

"החיות עברו תהליך שיקומי מהיר, שבסופו הן הלכו יפה מאוד", סיפר פרופ' דביר, "זאת הפעם הראשונה בעולם שבה רקמות מהונדסות מתאים וחומרים אנושיים המושתלות בחיות מודל משתקמות משיתוק כרוני, שהוא למעשה המודל הרלוונטי ביותר לטיפול בבני אדם משותקים. בעצם השתלנו חוטי שדרה אנושיים לחלוטין בעכברים, כאשר השאיפה שלנו היא כמובן להשתיל שתלים אנושיים בבני אדם".

הוא הוסיף כי חשוב "להבין שיש בעולם מיליוני אנשים משותקים כתוצאה מפגיעות בחוט השדרה - ואין להם שום טיפול קיים. אותם אנשים אשר נפצעו בגיל צעיר מאוד, יאלצו עד יומם האחרון לשבת בכיסא גלגלים, עם כל העלויות הבריאותיות, החברתיות והכלכליות של שיתוק. המטרה שלנו היא לייצר שתלי חוט שדרה מותאמים אישית לכל משותק ומשותקת, להשתיל אותם, ולגרום לשיקום הרקמה הפגועה ללא חשש מדחייה".

הדמיה - השלב הבא של המחקר - כך ניתן יהיה להשתיל שתלי חוט שדרה בבני אדם משותקים. מרכז סגול לביוטכנולוגיה רגנרטיבית, אתר רשמי
הדמיה - השלב הבא של המחקר - כך ניתן יהיה להשתיל שתלי חוט שדרה בבני אדם משותקים/אתר רשמי, מרכז סגול לביוטכנולוגיה רגנרטיבית

החוקרים שואפים להגיע לניסויים קליניים בבני אדם בתוך מספר שנים, במטרה "להעמיד את אותם אנשים על הרגליים", הוסיף פרופ' דביר. התוכנית הפרה-קלינית כבר נידונה עם ה-FDA. מאחר שמדובר בטכנולוגיה מתקדמת ברפואה רגנרטיבית, ומאחר שלמטופלים המשותקים אין כיום חלופה טיפולית, ישנו סיכוי סביר כי הטכנולוגיה תאושר יחסית במהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully