וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מפעיל אצלכן הבכי של הילד שלכן ואיך נכון להתייחס אליו?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 7:14

יש אימהות שיראו בבכי כחולשה, בעוד אחרות יגנו עליו בחרדה - לאיזה סוג של אימא אתן משתייכות ומה הדרך הנכונה לפעול?

הילד שלכן, עוד מהיותו תינוק קטנטן, מבטא את עצמו באמצעות בכי. עדיין אין לו את היכולת להגיד במילים את מה שהוא מרגיש, ולכן מנעד של רגשות שליליים יוצאים החוצה באמצעות הבכי: עצב, כעס, עלבון, תסכול ועוד.

דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, רוצה להביא לידיעתכן כיצד התגובה שלכן לבכי של הילד שלכן משפיעה עליו. ישנן אמהות שיתייחסו לילד ולבכי בדאגה גדולה, יגנו עליו בחסות יתר, ובחרדה ירוצו וירימו מכל התקלות קטנה. התנהגות כזו עלולה לגרום לילד להבין כי הבכי שלו מפעיל את אמא במידית והוא יכול להשתמש בו כטקטיקה לצרכיו.

ישנן מי שיתקשו להכיל את הבכי, יפרשו אותו כחולשה וכחוסר מסוגלות להתמודד ועל כן ידרשו מהילד להפסיק מיד לבכות באמירות מסוג: "די, אתה לא תינוק". תגובה שכזו לבכי מבטלת את רגשות הילד ולא מאפשרת לו לפרוק את הקושי ואת הצער. למעשה, נראה כאילו אתן מבקשות ממנו להדחיק את רגשותיו.

יהיו גם מי שיתעלמו מהילד ומהבכי שלו עם מחשבות (ואמירות) בסגנון: "שיתמודד לבד", "ככה הוא ילמד" ועוד. תגובות שכאלה משאירות את הילד לבדו, עם הקושי והכאב. בנוסף, אתן לא מדגימות לו כיצד להיות אמפתי לאחר.

אמא מנחמת ילד בוכה וכועס. ShutterStock
אל תיבהלו. אמא מחזיקה את בנה הבוכה/ShutterStock

אז איך כדאי לכן להגיב לבכי של הילד שלכן?

ראשית, הכילו את הבכי והתייחסו לילד. אל תיבהלו, זכרו כי בכי, כפי שציינו קודם, הוא אמצעי להבעת רגש. גשו אל הילד בגובה העיניים ותנו לו תחושה שאתן מבינות אותו. אל תשתמשו במשפטים שעלולים לבטל רגש כמו: "תפסיק לבכות, אתה גדול", "לא קרה כלום" או הסיחו את דעתו. במקום זה, אפשרו לגיטימציה לרגשות שלו ודברו אותם כדי שיידע בעצמו לבטא אותם פחות בבכי ויותר במילים. למשל: "אתה עצוב עכשיו?".

הבינו כי ככל שתתייחסו יותר לבכי, כך תעצימו אותו. ככל שתבטלו אותו אתן עלולות לפגוע ביכולת של הילד שלכן להביע רגש בצורה נכונה. לכן הקשיבו לילד, תנו לו את התחושה שאתן מבינות אותו. למרות שלכן הבכי נראה די שטותי ומיותר - החוויה שלו היא אמיתית ומתסכלת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מתי תינוקות מתחילים לחייך ולצחוק? מומחית מסבירה

בשיתוף JAMA

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully