וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי תינוקות מתחילים לחייך ולצחוק? מומחית מסבירה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 15:03

מתי החיוך של הבייבי הוא רצוני ומתי הוא יפרוץ בצחוק גדול? מומחית להתפתחות תינוקות מסבירה. צפו להפתעות בחודשי חייו הראשונים

אין הורה שלא מחכה לרגע בו התינוק מחייך חיוך אמיתי, מתכוון, חושף פה קטנטן ללא שיניים שכולו משדר הנאה וכיף. במקביל או מעט אחר כך מגיע גם הצחוק הראשון, והוא יכול להיות מתגלגל ומפתיע ובעיקר - מחמם את הלב. אז מתי כל זה קורה ולמה צריך לצפות? שלומית שוסטר, מומחית להתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית, מדריכת ליווי התפתחותי ועיסוי תינוקות, מסבירה:

החיוך הראשון
עוד לפני החיוך האמיתי, זה שמגיע עם כוונה אמיתית, תוכלו להבחין בחיוך מסוים אצל התינוק שלכן. למעשה, מגיל לידה ועד 6-8 שבועות התינוק יחייך חיוך רפלקסיבי שאינו רצוני. החיוך המקסים הזה נובע בסך הכל מפולסים עצביים פנימיים בגזע המוח ולכן מופיע פעמים רבות דווקא בזמן שינה. ממש עוד מעט, לקראת גיל 8 שבועות, אמור להופיע החיוך הרצוני.

לאפלייקצית JAMA

תינוק לאחר לידה. Yulia Sribna, ShutterStock
החיוכים הראשונים הם רפלקסיביים. תינוק מחייך מתוך שינה/ShutterStock, Yulia Sribna

חיוך רצוני נובע ממקור חיצוני ובעיקר כתגובה לגירויים של קול, למשל קול של אמא, אבא או מוזיקה, או כתגובה לקשר עין. זה רגע מרגש ויש מחקרים האומרים שההשפעה של חיוך כזה על ההורים דומה ממש להשפעה של סמים. לא סתם אתן מתמכרות לחיוכים האלו.

הצחוק הראשון
הצחוק הראשון של התינוק הוא בהחלט בלתי נשכח, והוא המשך של החיוך הרצוני הראשון הבלתי נשכח. הצחוק יופיע בערך בגיל 4-5 חודשים, לפעמים גם אחרי. אחת הדרכים הכי יעילות לגרות צחוק היא עם אינטונציה של הפתעה (להתחבא לתינוק ולעשות קוקו) או פטפוטים בג'יבריש עם פרצופים מצחיקים שילוו אותם.

אמא ותינוק צוחקים. ShutterStock
דגדוגים יכולים להוביל לגירוי יתר. אמא ותינוק צוחקים יחד/ShutterStock

זיהיתן צחוק מתוק? שמרו על קשר עין ולוו את הפטפוטים במגע. כך יש סיכוי גדול יותר לשמור על הצחוק לאורך זמן. שימו לב כי דגדוגים, גם אם הם מלווים בצחוק, יכולים להוות גירוי יתר ואז המעבר מצחוק לבכי יהיה מהיר מאוד. כדאי לחכות איתם עד לגיל שבו הילד יכול להביע הסכמה לדגדוג.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully