וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תעודדו את הילד לשתף אתכם בחוויות היום שלו?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 7:24

רוצים לשמוע יותר מ"כיף" כתשובה לשאלה "איך היה בגן"? - יש דברים שאתם צריכים לשנות בשיח שלכם עם הילדים

אם גם אתם לא מרוצים מהתשובה הלקונית שאתם מקבלים לשאלה "איך היה היום בגן" - הכתבה הזאת היא בשבילכם. לרוב, ילדים יענו "בסדר", "כיף" ולא ירחיבו, וכך אתם לא תקבלו תמונה מלאה, שלא לומר הצצה מרתקת לחייהם כשאתם לא בסביבה. נכון, ישנם ילדים שאוהבים לפטפט, לשתף ולספר על כל פרט שהיה להם בגן (לפעמים אפילו קצת יותר מדי), אך ישנם כאלה שפחות משתפים וצריכים הכוונה.

דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מציעה לנקוט בכמה צעדים שיסייעו לילד לשתף בחוויות היום שלו. אז איך מתחילים?

מודלינג

השלב הראשון הוא מודלינג - הדגמה מצדכם. הדגימו ושתפו את הילד בחוויות היומיום שלכם. ממש כך. "היום היה לי ממש כיף כש...", "היה לי פחות נעים כש...". לא תאמינו כמה זה יעניין ויגרה את הילד להקשבה. תוכלו להתחיל לשתף אותו בארוחת הערב, בזמן איכות עם קרטיב בספסל, בדרך לגינה, בטיול עם הכלב ועוד.

אבא וילד עובדים במטבח יחד. ShutterStock
תבלו אים זמן איכות וכך תוכלו לדבר פתוח. אבא וילד במטבח/ShutterStock

שאלות פתוחות

את השאלה "איך היה בגן" - תפסיקו לשאול. זה הזמן לשאלות פתוחות, כאלה שלא ניתן לענות עליהן ב"כן" ו"לא". דרכן תוכלו להזמין את הילד לספר ולשתף ברעיונות, דמיונות ורגשות. חשוב לזכור כי היכולת לענות על שאלות פתוחות נבנה עם הזמן, זוהי יכולת נרכשת, הנלמדת דרך מודלינג ואימון. ככל שתשאלו יותר, כך תסייעו לילד להרחיב את תהליכי החשיבה שלו, לפתח את כישורי התקשורת ותטעו בו ביטחון ביכולתו להביע את עצמו. במקום לשאול "איך היה בגן היום?" נסו: "ספר לי על היום שלך בגן היום", "מי הגיע לגן היום ומי היה חסר?", "מה היה לך נעים, ומה פחות?" וכו'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הורים, תפסיקו להעניש את הילדים - ותעשו את זה במקום

בשיתוף JAMA

הקשבה אמיתית ללא הפרעה

הילד משתף? הקשיבו באמת, עם אמפתיה ואל תפריעו לו. שבו מולו ולא מול הטלפון או כל דבר שעלול להסיח את דעתכם ולהראות לו שאתם לא מאה אחוז איתו, הנהנו, הראו עניין אמיתי והשתדלו לחסום רעשי רקע מראשכם כדי לא להגיב באימפולסיביות ("למה הוא חטף לו..?", "אבל למה הוא לא סיפר לגננת?"). הקשבה אמפתית תסייע לילד להרגיש שהואו חשוב, שאתם שם בשבילו, רואים ומבינים ללבו.

תגובה נכונה ברגע המתאים

אופן התגובה לשיתוף ישפיע על הדימוי העצמי של הילד, לכן בכל סיפור שהוא משתף, גם אם לא היה לכם כל כך נעים לשמוע, חפשו והדגישו בפניו את הכוחות והיכולות שלו. כך גם תעודדו אותו להמשיך לשתף אתכן וגם לפתח דימוי עצמי גבוה. אל תמהרו לייעץ לו, המשיכו לשאול שאלות פתוחות באופן תואם גיל - "מה חשבת לעשות?" או "מה עזר לך בפעמים קודמות?", כך שהפתרון יוכל להגיע מעצמו. אם יש צורך, יעצו, למדו והסבירו מיומנויות חברתיות ואת הכללים והגבולות שחלים על כולם.

שימו לב שאתם לא מטיםים, מבקרים או שופטים כל הזמן, ומדגישים כיצד עליו היה להתנהג אחרת. תגובות כאלו עלולות לגרום לכך שהילד ירגיש שאתם מעוניינים לתקן אותו ולחפש מה חסר בו, ולכן יחשוש ולא בטוח שירצה לשתף שוב בהמשך.

לסיכום, נסו לפעול לפי הצעדים הללו וראו עם הזמן כיצד הילד נפתח ואתם זוכים להכיר אותו מקרוב יותר, גם בשעות שאתן כלל לא איתו.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully