וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים, תפסיקו להעניש את הילדים - ותעשו את זה במקום

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 14:52

אל תתפתו לפעול באוטומט - במקום להעניש, נסו להסביר לילד מה התוצאה ההגיונית למעשיו וככה כולם יפיקו תועלת מבלי לכעוס או לאיים

בעבר היו עונשים כלי חינוכי שהורים היו נוהגים להשתמש בו לא מעט. אולי אתן אפילו זוכרות איך אמרו לכן "ללכת לחדר" לאחר התנהגות לא רצויה כלשהי, או שאתן לא תלכו לחברה. האם זה היה אפקטיבי? כן. האם בסופו של דבר עשיתן מה שההורים רצו? כן. הרי רציתן להימנע מעונשים וסנקציות. אז איפה הבעיה? היזכרו במערכת היחסים שלכן ושל ההורים לאחר שנתנו לכן עונש. היא כנראה נפגעה, ובוודאי הרגשתן מושפלות ונעלבות.

דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מסבירה כי העונש פוגע בתחושת הערך של הילד, שמרגיש ברגע מאכזב, מושפל, לא רצוי, פשוט ילד לא טוב, בעיקר אם מתווספים לכך משפטים בשפת "אתה": "אתה ילד רע", "אתה עצלן" וכו'. גם היחסים עם ההורים, כאמור, נפגעים. בנוסף, הילד לא לומד מהעונש, בעיקר כי ברוב המקרים אין כל קשר בין המעשה לעונש הניתן עליו. מה הקשר בין "אם לא תאסוף את הצעצועים לא תלך מחר לחבר"?

התוצאה ממתן עונשים והטלת סנקציות היא אווירה בבית של כעסים וכוחניות. הילד לומד שמקבלים דברים באמצעות כוח והכנעה והוא מתנסה בזה בבית ובחוץ. מה עוד, שכשהילד הבין את רעיון העונש ופחות חושש מהמחיר, הוא עלול להחריף את ההתנהגות וכך מערכת היחסים עוד יותר נפגעת ונוצר מצב של מאבקי כוח ושליטה - ממש כמו במלחמה.

אבא צועק על ילדה. ShutterStock
אווירה של כעס וכוחניות. אבא כועס על בתו/ShutterStock

אז מה כן אפשר לעשות?

במקום להעניש - הסבירו לילד מה התוצאה ההגיוניות להתנהגותו. דברו ולמדו אותו כאשר יש קשר הגיוני בין הסיבה לתוצאה. לדוגמה: הילד סירב לאסוף את צעצועיו? במקום להעניש או לאיים, הסבירו כי אם לא יאסוף את צעצועיו, הבית יהיה מבולגן וכיוון שאצלכן בבית הסדר חשוב, אתן תיאלצו לאסוף במקומו וכך לא יישאר לכן זמן לספר לו סיפור לפני השינה. עמדו על כך בכל פעם. נחישות ועקביות הכרחית ללמידה.

כשתיתנו הסבר הגיוני, הילד יבין שיש מחיר למעשיו, תוך ההבנה של הערך העומד מאחורי זה. דברו על המעשה ולא על הילד. במקום "אתה לא אחראי" אמרו: "המעשה שעשית לא היה אחראי". כך לא תתייגו לילד תכונות אופי. בנוסף, דברו בשפת "אני": "אני דואגת כשאתה נכנס לבריכה בלי מצופים", "אני חוששת לך כשאתה לא אוכל בריא" וכו'.

במקביל, היו מודלינג נכון לילד שלכן והתנהגו בדרך שהייתן מצפות ממנו להתנהג. תפקידכן הוא להעצים ולהעלות את ערכו של הילד, לעודד אותו בכל צעד, לתקשר איתו ולהסביר את ההיגיון שעומד מאחורי כל ערך שחשוב לכן שיהיה בבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

עם התינוק השני נולדים גם רגשות אשמה. כך תתמודדו איתם

בשיתוף JAMA

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully