וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם התינוק השני נולדים גם רגשות אשמה. כך תתמודדו איתם

דניאל סרנצקי, אפליקציית Jama, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 18.8.2021 / 7:24

תינוק נוסף עומד להצטרף למשפחה? כדאי שתכירו את התחושות הקשות שיוולדו איתו, ושתדעו כיצד להתייחס אליהן. הנה כל מה שצריך לדעת בהיריון שני

כשנולד התינוק הבכור הוא היה כל עולמכם. הוא זה שהעניק לכן את התואר הורה, איתו חוויתם את כל הדברים בפעם הראשונה - מהאמבטיה הראשונה עד לפעם ההיא שהוא קדח מחום כפי שלא קרה מעולם ולא ידעתן את נפשכם מרוב לחץ. התינוק השני, לעומת זאת, מגיע לעולם מעט שונה. נכון, אתם עדיין ההורים שלו, אבל מישהו נוסף בבית, האח או האחות הגדולים, גורמים למערכת היחסים איתו להיראות אחרת לגמרי ממה שהכרתם, ובעיקר, הוא לא הופך לכל עולמכם - הוא מצטרף ומגדיל את העולם האהוב שכבר קיים.

לאפליקציית JAMA

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה ומנחת NLP, אומרת כי אחד הרגשות הצפויים להתעורר בכם עם הצטרפותו של תינוק נוסף למשפחה הם רגשות אשמה. הרי "ערערתם" לכאורה את עולמו של האח הבכור, עד עכשיו זה היה רק הוא, והנה עכשיו - אתם חובקים עוד תינוק שיקבל את תשומת לבכם המלאה. לאור כל זה מתעוררת השאלה כיצד תחלקו את עצמכם ביניהם.

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
תהליך מורכב. ילד מחבק את בטן אמו ההרה/ShutterStock

עבור אמהות זה אפילו יותר מורכב. ייתכן שתחושת האשמה כלפי הבכור התעוררה עוד לפני שחזרתם הביתה עם התינוק מבית החולים, ואפילו בהיריון. הרי כל התקופה שקדמה ללידה הייתה אף היא לא פשוטה מבחינת הפניות והסבלנות שלכם לתת מענה, כאשר הרגשתן כבדות, בקושי מצליחות לזוז ובמתח והתרגשות מהקרב ובא על כל המשמעויות. כמו כן, גם זמן השהיה בבית החולים, האשפוז אחרי הלידה וההיקשרות לתינוק החדש יכול להגביר אצלכן את תחושת האשמה הזאת ולהביא אמהות לחשוב שהן פשוט לא מספיקות. אולי אף תרגישו שאתן נוטשות (כן, ממש כך) את הבכור כי אפשרתן לעצמכן להתמסר לעוד תינוק. תוסיפו להכל גם את ההורמונים, רגישות היתר והפחד לאחר הלידה שהופכים את הכל להרבה יותר עוצמתי ומבלבל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מוכנה לעוד סיבוב? אלו ההבדלים בין ההיריון הראשון לשני

בשיתוף אפליקציית Jama

אז איך כדאי להתמודד עם רגשות האשמה האלה?

קודם כל - לקבל את עצמכן. אתן בסדר גמור. כל מה שאתן מרגישות הוא לגיטימי, בנוסף כדאי לאמץ נקודת מבט נוספת על הדברים. זכרו כי הסיפור שתספרו לעצמכן הוא זה שיכריע איך תרגישו ואיך תפעלו. אם תאמרו לעצמכן "איך עזבתי אותו", "מסכן, הוא בטח מרגיש לבד" - זה יגביר את תחושת התסכול של שניכם. במקום זה, החליפו את הסיפור ותראו איך הרגשות והתגובות משתנים. למשל, אמרו לעצמכן: "אני אימא נהדרת, הבאתי לו מתנה לחיים". גם אם בטווח הקצר עדיין תרגישו אשמות, נסו למקד את תשומת הלב בפרספקטיבה החיובית הזאת. חשבו עוד מחשבות שיכולות לעורר אצלכן תגובות ורגשות חיוביים וכמובן, תראו שאתן מתחברות אליהם באמת.

ילדים חולקים תפוח. ShutterStock
בסוף, זו חתיכת מתנה. אחים חולקים תפוח/ShutterStock

אפשר להסתכל גם על היתרונות האובייקטיביים: הילד הבכור שלכם יחווה אינטראקציה חברתית כבר בבית וילמד את עצמו דרך הרך הנולד. אתם יכולים להעניק תפקיד משמעותי לאח הבכור, מבלי לשכוח שגם הוא עדיין ילד קטן. נסו להראות לו איך הוא מרוויח מהצטרפות האח הקטן למשפחה.

איך להתמודד עם קנאה?

אם תהיה קנאה של הילד הגדול (וסביר להניח שתהיה) אל תנסו להילחם בה או להעלים אותה וגם אל תקחו אותה אישית. קנאה היא רגש טבעי ויש כאן הזדמנות נהדרת לדבר על עוד רגש שהילד יחווה במהלך חייו ולדעת איך לתפעל אותו. בכל מה שקשור לתפעול רגש הקנאה, לאחר שנותנים לו מקום ולגיטימציה רגשית מתוך הזדהות, הכלה, אמפתיה ונורמליזציה ("זה טבעי ומותר לך להרגיש ככה", "כולם מרגישים ככה לפעמים, אפילו אימא ואבא") מומלץ למקד את תשומת הלב במה שיש, כדי להגדיל את ה"יש" לעומת ה"אין". את היתרונות בלהיות בכור, את הזכויות, הפריווילגיות והמשמעויות.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, אפליקציית Jama, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully