וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה עלולה להעלות את הסיכון למחלה הזו אצל ילדים. עד כמה זה מסוכן?

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 10:18

הקורונה עלולה לגרום לא רק למחלה קשה אלא לשלל תופעות פיזיות אחרות. כעת, מחקר חדש מראה כי יש לה השפעה מסוכנת על ילדים. זה מה שאנחנו יודעים

בווידאו: בנט: נספק בדיקות חינם לתלמידים, מחירי הבדיקות ירדו בקרוב/לע"מ

את נזקי הקורונה כבר כמעט כל אחד מכיר, אבל כאשר מדובר על נזקים שמופיעים בעיקר אצל ילדים המידע קצת פחות נגיש וידוע. מחקר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מסוף השבוע אחרון, בחן את השכיחות בהופעת סוכרת אצל ילדים מתחת לגיל 18 שגם חלו בקורונה. הממצאים, מדאיגים.

המחקר השתמש במאגרי תביעות של קופות חולים בארה"ב כדי לבחון אבחנה של סוכרת שבוצעו אצל צעירים מתחת לגיל 18 במהלך שנה או יותר, החל מה-1 במרץ 2020 ועד ליוני 2021, תוך השוואה בין אלה שחלו בקורונה לאלו שלא.

החוקרים מצאו כי ישנה עלייה בסוכרת בשתי הקבוצות, אם כי השיעורים היו שונים למדי: בקבוצה של אלו שלא חלו בקורונה הייתה עלייה של 30 אחוזים בסוכרת, ואילו בקבוצה שכן חלו בקורונה הייתה עלייה של פי 2.6 בהימצאות מקרים של סוכרת. "אפילו עלייה של 30 אחוזים היא עלייה גדולה בסיכון", אומרת ד"ר שרון סיידא, חוקרת במרכז לבקרת מחלות ומחברת המחקר. "לא ברור אם הממצאים הללו מראים מצב של סוכרת מסוג 2 שיכולה להיות מצב חולף או סוכרת מסוג 1 שמדובר במצב בלתי הפיך".

הממצאים במחקר מדגישים את החשיבות של חיסון כל הילדים נגד קורונה, וכמה חשוב להגן על ילדים צעירים יותר שעדיין לא יכולים להתחסן. "חשוב שרופאי ילדים יהיו מודעים לתסמינים של סוכרת: צמא מוגבר, הטלת שתן תכופה, ירידה לא מכוונת במשקל ועייפות", אמרה סיידא.

ילד חולה סוכרת מזריק לעצמו אינסולין. ShutterStock
יכול להיות שמדובר במצב שלא יחלוף בהמשך. ילד חולה סוכרת מזריק אינסולין/ShutterStock

מחקר נוסף, שפורסם גם הוא על ידי המרכז לבקרת מחלות בשישי האחרון, מצא כי שתי מנות של החיסון הגנו על צעירים מאושפזים בין הגילאים 12-18 מפני תסמונת דלקתית רב מערכתית חמורה .פרופ' חוליו ויינשטיין מנהל יחידת מחקרי הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת אומר כי "עם הופעתו של נגיף הקורונה, ידענו כי הוא יכול לפגוע באיברים שונים בגוף".

לדבריו, "עד עכשיו התרגלנו שהנגיף פוגע בריאות, בלב וככל הנראה עלול גם לחדור ולפגוע בחלקים שונים במוח וגם במערכת העיכול אבל עכשיו אנו לומדים שהוא גם עלול לפגוע בלבלב. הלבלב זה איבר שיש לו שני תפקידים - אחד שקשור למערכת העיכול, והשני יש לו תאים מיוחדים, תאי בטא המייצרים את ההורמון אינסולין שהוא זה ששולט ומווסת את רמות הסוכר בדם. ברגע שהתאים האלו נפגעים אין בגוף תאים אחרים או יכולת לייצר אינסולין על ידי איבר אחר. במקרה של אינסולין יש רק תאי-בטא, אם הם נהרסים אין דרך חזרה. כאשר הילד או המבוגר נפגע בתאי בטא ומספר תאי-הבטא פוחת באופן משמעותי, הרי שהגוף לא יכול לייצר כמות הולמת של אינסולין שהיה צריך לייצר, וכך רמות הסוכר עולות וזה נקרא סוכרת".

בנוסף, אומר פרופ' ויינשטיין כי המחקר מוכיח את חשיבות החיסון גם עבור ילדים: "המחקר המדובר הראה כי ילדים שלא קיבלו את החיסון וחלו בקורונה נמצאים בסיכון לחלות בסוכרת. אם עד עכשיו פחדנו מהקורונה בגלל האפקט המיידי שיכול חלילה לגרום להפרעה קשה בדרכי הנשימה, היום אנו מבינים שיש לכך השלכות נוספות ועל כן יש להתחסן ולהישמר מפני הנגיף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully