וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאום ציפיות: התינוק שלכם לא אמור לישון לילה שלם

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 8:17

העייפות המכבידה והמתמשכת הזאת של הורים לתינוקות היא הסיבה המובילה שהם פונים לעזרה וייעוץ מקצועי. אבל יכול להיות שהבעיה היא לא אצל התינוק, אלא בציפייה שלנו שהוא יישן לילה שלם כל כך מוקדם

פעמים רבות הורים פונים ליעוץ שינה ומקווים למצוא פתרונות בזמן שאין באמת בעיה. עייפות היא הסיבה השכיחה ביותר לכך שהורים פונים לעזרה מקצועית בשנה הראשונה. זה לא מפתיע, הורות לתינוק היא עסק קשה ומעייף, אם נפרוט את זה רגע למספרים - הורה מאבד בממוצע 700 שעות שינה בשנה הראשונה להורות.

חוסר שכזה עלול לפגוע בתפקודים ניהוליים. יכולת פתרון הבעיות של הורה עייף לקויה, הסבלנות שלו נפגעת, יכולת הוויסות וההרגעה העצמית שלו משתבשים, כך גם הזיכרון, יכולת ההתמדה והשליטה העצמית. בקיצור, הורה עייף ולא ממש במיטבו.

עכשיו תוסיפו לכל זה, גם תינוק. לפעמים בוכה ולא רגוע, לפעמים קקי גב, לפעמים גזים ולפעמים לילות ארוכים ולבנים תוך קפיצה על כדור פיזיו סביב השעון, הנה לכם קרקע פורייה ליציאה מהכלים, טריגר טבעי לשחיקה וחיפוש אחר פתרונות מהירים.

לאפליקציית JAMA

אבל לפני שאתם מפנטזים על לילות רצופים של שינה מתוקה, חשוב שתכירו בעובדה הפשוטה שתינוקות ישנים שונה ממבוגרים. בדיוק כפי שהם הגיעו לעולם עם מערכת עיכול עדיין לא בשלה, כך גם היכולת שלהם לישון לילה שלם, להירגע ולהירדם לבד עדיין לא בשיא תפארתה.

תינוק ישן. ShutterStock
הם ישנים בצורה שונה ממבוגרים, פשוט צריך להתרגל לזה. תינוק ישן/ShutterStock

תינוקות (כמו גם מבוגרים), עוברים מחזורים של שינה עמוקה ושינה קלה. יהיו תינוקות שבמעבר בין המחזורים יתעוררו, ויהיו אחרים שלא, יהיו תינוקות שיבכו ויצטרכו ויסות חיצוני ואחרים שלא, יהיו תינוקות שיחזרו להשלמת מחזור שינה נוסף ואחרים שלא ויהיו תינוקות שלילה שלם מבחינתם מתחיל בחצות ומסתיים בחמש בבוקר. הפרדוקס הוא שבדיוק אותם התינוקות שמתקשים וזקוקים ליותר עזרה, פוגשים הורים יותר מותשים הפונים לייעוץ והדרכות שינה, שפעמים רבות מנסות להמציא פתרונות בשעה שאין באמת בעיה.

אז מה בכל זאת אתם יכולים לעשות בשביל להחזיר לעצמכם קצת יותר שעות שינה ולעזור לתינוק שלכם להירגע ולהירדם בנחת?

גלו סקרנות - אחד הכלים המשמעותיים בהקשר של גידול ילדים הוא לגלות סקרנות כלפיהם. התחילו להסתקרן ולהכיר את התינוק היחיד והמיוחד שלכם, מה המזג שלו? מהן יכולות הוויסות שלו? מה מרגיע אותו? מה מעצבן אותו? מה מסתתר בעולמו הפנימי? כי גם אם הוא בן אדם ממש קטן, הוא עדיין בן אדם, שמסוגל להרגיש את כל קשת הרגשות הפשוטים והמורכבים (כן, גם בגיל שבוע הוא יכול לחוש געגוע לאמא). ככל שתסתקרנו יותר, תכירו ותלמדו, כך תבנו את הסנכרון ביניכם. זה לא מגיע ביום אחד, זה תהליך שלוקח זמן והרבה ניסוי וטעייה.

הפעילו שיקול דעת - שימו לב שכל פנייה לסיוע וייעוץ חיצוני תגיע עם כוכבית, עם קול פנימי והקשבה לתינוק שלכם ולצרכים שלו יותר מאשר לקולות חיצוניים. וזה לא פשוט לאמא הצעירה שפוגשת מכל עבר הערות בסגנון: "מה, הוא לא ישן כל הלילה?" "הוא עדיין איתכם במיטה"? "תיזהרי, בסוף הוא יתרגל לידיים..." זכרו, אף אחד לא מכיר את התינוק שלכם יותר טוב מכם ואף אחד לא רוצה בטובתו יותר ממה שאתם רוצים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הילד שלכם סרבן מוצצים? יש לזה גם כמה יתרונות

בשיתוף JAMA
אישה מניקה תינוק בלילה. ShutterStock
תנו להם מגע ללא חשבון. אמא מניקה תינוקת בלילה/ShutterStock

ספקו נוכחות ומגע ללא תנאי - הורים יקרים, התינוקות שלנו זקוקים לביטחון על מנת להתפתח. זה כבר מזמן לא "פסיכולוגיה בגרוש", המחקר בתחום מראה לנו באופן חד משמעי שהתינוקות תלויים בנו לחלוטין בשביל להשלים את ההתפתחות המוחית והרגשית שלהם. גם מבחינה פיזיולוגית נמצא כי מגע מגביר הפרשה של אוקסיטוצין (הורמון האהבה), משפיע על יכולות הוויסות, לחץ דם, דופק, נשימה, הורמוני חרדה, אפילו הטמפרטורה של הגוף שונה בקרב תינוקות שמקבלים מגע בשינה לעומת כאלה שלא - חלקו ללא חשבון, זה לא "יעלה להם לראש".

הורידו ציפיות - ותרו על המטרה שהתינוק ישן כל הלילה, גם אם היא אפשרית. נתחיל מהסוף - זה עובד, תינוקות לומדים הכל ודי מהר. אם תתמידו ולא תיגשו אליו כשבוכה בסוף הוא יתייאש ויפסיק לבכות. אם תתמידו ולא תגעו, תחבקו, תנשקו ותרימו בשביל להרגיע, בסוף הוא ילמד להרגע לבד. אבל (וזה אבל גדול), הכל שאלה של מחיר, מה יהיה מחיר התהליך למערכת היחסים ביניכם, לאמון ולביטחון שאמא ואבא תמיד כאן.

כל דבר בעתו - זכרו שהרגלים ניתן לשנות. לעולם יהיה יותר קל ללמד תינוק להירדם לבד כאשר הוא מבין שפה, כאשר הוא יודע שאם אמא בסלון, היא עדיין קיימת.

אבא עייף ותינוק. ShutterStock
אל תצפו מתינוק בשנים הראשונות לחייו להירדם ללילה בלעדיכם. אבא ותינוקת/ShutterStock

ולסיכום, כפי שלא הייתם מצפים מבן הזוג שלכם שיסרב לחבק אתכם כאשר אתם מוצפים או עצבניים ולא הייתם רוצים שייקחו לכם את השמיכה הנעימה בדיוק כשנרדמתם, רק כדי שתלמדו להירדם "ללא תלות", אל תצפו מתינוק בשנים הראשונות לחייו להירדם ללילה בלעדיכם. הרי קל לנו להבין את האישה שנרדמת פחות טוב כשבעלה לא לצידה והמיטה קרה וריקה, ואנחנו גם סלחניים אם לבן הזוג שלנו מתחשק "משהו מתוק" לפני השינה, אבל משום מה השתכנענו שלתינוקות שלנו זה אסור, מייצר "תלות" או "הרגל" שיש להימנע ממנו, משום מה הורגלנו להניח שפינוקים בזמן הלילה הם "שירותים מיותרים" אבל הגיע הזמן לחשוב קצת מחוץ לקופסא בכל הנוגע לשנת תינוקות. במיוחד בשנה הראשונה לחייהם, אז נבנה בסיס הביטחון והשייכות.

הרי בסופו של יום, כולנו אוהבים להתכרבל. ומבלי שנשים לב יהיה לנו בבית מתבגר שלא ירצה יותר כירבולים ויישן 12 שעות רצוף… זה באמת מגיע יותר מהר ממה שנדמה לכם.

הכותבת היא מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully