וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא, דוגמה כבר נתת היום? כך תלמדי את הילד להיות מנומס

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 14:31

הוא מסתכל עלייך ומחקה אותך וגם ניזון מהתגובות שלך להתנהגות שלו - נצלי זאת בתבונה כדי לפתח ולטפח את כישורי הנימוס של ילדך ולהפוך אותו לאדם שנעים לאחרים בחברתו

בתור אימהות, יש לכן כל כך הרבה תפקידים. בין השאר אתן צריכות ללמד את הילדים שלכן להיות בני אדם. אז ברור שהם לא יתקבלו למשפחת המלוכה הבריטית, אבל בכל זאת, כדאי ללמד את הילדים לקבל את האחר בצורה בסיסית, להביע אמפתיה ולהתנהג באופן שיאפשר לבני אדם אחרים לשהות במחיצתם מבלי לסבול. איך עושים זאת?

דנה אמר, מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי,
מזכירה כי נימוס הוא גם תכונת אופי וגם כושר חברתי, כזה שיש לטפח אותו ולשכלל אותו. מאחר והכל מתחיל בבית, הילדים שלכן, קטנים כגדולים, צופים בכן, לומדים מכן ומחקים אתכן כל הזמן. אם אתן רוצות שהם יתנהגו בדרך מסוימת עליכן לספק את המודל הנכון עבורם רוב הזמן.

לאפליקציית JAMA

אם אתן רוצות, למשל, שהילד שלכן ילמד לחכות בסבלנות בתור, עליכן להדגים סבלנות מהי וזה בהכרח אומר שצריכה להיות גם לכן סבלנות ואורך רוח להתמודד עם פעוט בתהליך למידה. העניין הוא שלעיתים, שלא לומר קרובות, אתן שוכחות את זה.

ילדה פותחת מתנות יום הולדת. ShutterStock
רוצה שהיא תלמד לומר תודה על המתנה? תגידי את קודם. ילדה פותחת מתנות/ShutterStock

דוגמה לכך היא האמא שמאיצה בילד שלה להגיד "יפה שלום" עוד לפני שהיא בעצמה עשתה זאת. דוגמה נוספת היא הילד הקטן שקיבל מתנה עטופה והוא מתרגש, מתחיל למשש במלוא הסקרנות בכדי לגלות מה יש בתוכה - ואז אמא שואלת: "מה אומרים?" והילד עונה (במרמור כמובן) "תודה", כי הוא עדיין ילד, קשה לו מאוד לדחות סיפוקים, להתחשב באחרים ולגלות איפוק. בשביל להגיע למקום בו הילד מיוזמתו יודע להגיד תודה הוא צריך לעבור תהליך למידה הכולל ניסוי וטעיה והוא צריך לראות מודל של התנהגות מתאימה בסיטואציות הללו. לכן, היה יותר מתאים שאמא תגיד תודה רבה על המתנה בעצמה - זה היה מעלה את הסיכוי שהילד היה פשוט חוזר אחריה.

ואיך לחזק התנהגות חיובית ולהפחית התנהגות שלילית?
כאשר אתן פוגשות התנהגויות חיוביות, אפילו ניצוץ שלהן - עודדו את הילד ושבחו אותו. נתבו את החינוך מכל תכונה והתנהגות חיובית שתרצו לראות יותר. אמרו למשל: "איזה יופי אתה מכבד את החבר בעוגייה. אתה מאוד נדיב". מהצד השני, כאשר תפגשו התנהגויות שליליות, כאלו שתרצו לראות מהן פחות, הגיבו בתגובות נייטרליות, שטוחות ובמילים אחרות - אל תעשו עניין, כל עוד לא מדובר בהתנהגות מסוכנת כלפי הילד או סביבתו. הילד ילמד מהר מאוד שבשביל לקבל רווח הוא צריך להתנהג בהתאם. לא תמיד זה יגיע מדיבורים, הסברים וניסיונות חינוך, אלא לפעמים מההתנסות ומפגש עם המציאות עצמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך תעזרו לילד שלכן לפתח אמפתיה ורגישות?

בשיתוף JAMA

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully