וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו השעה: איך עוזרים לילדים לפתח אמפתיה ורגישות?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 8:35

ילדים אמפתיים ידעו להבין טוב יותר סיטואציות חברתיות ולבנות מערכות יחסים אינטימיות בעתיד. כך תעזרו לילדיכם לרכוש את המיומנות החשובה הזאת

אחת מהמיומנויות החברתיות החשובות לכל אדם היא היכולת לפתח אמפתיות ורגישות כלפי מחשבות או רגשות האחר. כבר מגיל צעיר אפשר לפתח את המיומנות הזאת אצל ילדים, והתמורה לכך היא גדולה: ילדים עם יכולת אמפתית יידעו להבין סיטואציות חברתיות טוב יותר, יצליחו ליצור קשרים חברתיים בדרך נכונה ובבגרותם יכולת זו תסייע להם בבניית מערכות יחסים אינטימיות.

גילוי אמפתיה ורגישות היא מיומנות נרכשת המתבססת יחד עם התפתחות הקוגניציה והרגישות שאותה צריך לתרגל. אז איך תוכלו לסייע לילד שלכן לפתח אמפתיה ורגישות? דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מסבירה:

לאפליקציית JAMA

למדו את הילד לזהות את הרגשות שלו
למדו את הילד לזהות את הרגשות שלו מגיל צעיר ותנו לגיטימציה לרגש. כך הילד יידע לבטא את הרגש שלו במילים ופחות בבכי, עם הזמן. כשאתן מבחינות שהילד חווה קושי ותסכול, פנו אליו ושאלו אותו: "אתה עצוב שצריך ללכת הביתה עכשיו?", "אני רואה שאתה כועס שהוא לקח לך את הצעצוע" או "אני מבינה, זה באמת מאוד מעצבן".

אח ואחות מחובקים. ShutterStock
דרך האמפתיה שלכן הילדים ילמדו כיצד יש לדבר לאדם אחר. אח ואחות מחובקים/ShutterStock

גלו אתן אמפתיה כלפיו
כשילדים בוכים הם מביעים את הרגשות שלהם (עצב, כעס, עלבון, תסכול וכו'). בזמן שהילד שלכן בוכה ופורק את הרגש שלו, אל תיבהלו מהבכי, גשו אליו בגובה העיניים ותנו לו תחושה שאתן מבינות אותו. זכרו כמה נעים ועוזר זה כשמישהו נמצא אתכן ומבין ללבכן כשקשה לכן. השתדלו לא להשתמש במשפטים כמו "לא קרה כלום", "אתה לא צריך לבכות" ואל תציעו טלפון או משחק כדי להסיח את תשומת לבו. התנהגויות אלה מתעלמות מרגשות הילד ועלולות לפגוע ביכולת שלו להביע רגשות בצורה נכונה.

גלו אמפתיה כלפי אחרים
אם הילד פגע בילד אחר, נחמו תחילה את הילד הנפגע. גשו אליו ואמרו לו "אני רואה שאתה עצוב" או "אני רואה שלא נעים לך". לאחר מכן שאלו אותו ברוגע: "אתה חושב שהוא יותר עצוב או כועס?", "אם מישהו היה עושה לך X איך אתה היית מרגיש?" ולסיום שאלו אותו: "מה אתה חושב שכדאי לעשות?".

שני הסעיפים האחרונים הם דוגמה לשימוש במודלינג - דרך האמפתיה המדגישה התנהגות רגשית, הילד ילמד כיצד יש לדבר לאדם אחר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

להשאיר את הנייד בצד: למה כדאי לכן להגדיר זמן ללא טלפון כשאתן עם התינוק

בשיתוף JAMA

עודדו את הילד לחקור את העולם הרגשי באמצעות משחק בבובות
מחקר בריטי חדש מצא כי משחק בבובות מעודד את הילדים ליצור עולמות דמיוניים משלהם ומפעיל אזורים במוח המעוררים את האמפתיה. עודדו את הילד לחקור את העולם הרגשי שלו באמצעות משחק בבובות. זאת הזדמנות ייחודית עבורו לתרגל אינטראקציות חברתיות החשובות לפיתוח מיומנויות חברתיות-רגשיות.

השקיעו זמן בפיתוח היכולות החשובות הללו אצל הילד שלכן, גם אם הרבה יותר קל להגיב בדרכים אחרות ברגע האמת. זכרו כי המטרה שלכן היא לגדל ילד אמפתי והיא תוכיח את עצמה הן בהווה והן כשיגדל להיות אדם מבוגר.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully