וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי לא להתעקש על ההתאקלמות ולהעביר לגן אחר?

דניאל סרנצקי,, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 21.11.2021 / 7:58

לרוב הילדים לא פשוט להסתגל לגן חדש, שכולל ילדים חדשים וגננת שלא מכירים. ובכל זאת, רובם יסתגלו אחרי כמה שבועות. מה עושים במצב שהילד לא רוצה ללכת לגן ומהם הסימנים שצריך לוותר ולנסות משהו אחר?

חיפשתן, אספתן המלצות, תחקרתן הורים וראיתן עשרות גננות - בסוף בחרתן את הגן שנראה לכן הכי מתאים לילד שלכן, אבל אתן לא מפסיקות לתהות האם הוא מקבל את היחס והטיפול הטובים ביותר גם כשאתן לא לידו. דנה אמר, מנתחת התנהגות מוסמכת בעלת תואר שני בחינוך, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי, מבקשת להתחיל מהסוף: זה טבעי והגיוני שלא תהיו שקטות. זה גם לא באמת יחלוף עם הזמן. זאת הרגשה חדשה והיא כאן בשביל להישאר - תמיד תהיו דרוכות וסקרניות לגבי הילד שלכן, והילד תפקידו לאותת ולשדר בדרכו את התחושות והצרכים שלו. אתן צריכות להשתדל לקלוט ולהישאר מכווננות לסימנים.

זה המקום להזכיר שכל ההתחלות קשות. התאקלמות בגן חדש היא אתגר גם לילד וגם לכן. היא יכולה לכלול מגוון של התנהגויות חדשות שיופיעו פתאום במלוא הדרן. השאלות שצריכות כל הזמן להישאל הן מה משך ההתנהגויות האלו? מהי העוצמה והתדירות שלהן? אם לילד טוב בגן והוא חווה אותו כמקום נעים ובטוח, קשיי ההתאקלמות אמורים לחלוף לאחר שבועיים-שלושה.

לצד זאת, חשוב לשים לב לסימנים שעלולים לאותת שלילד לא טוב בגן ואולי צריך לשקול להחליף לו את המסגרת:

חוסר רצון ללכת לגן - כאמור, ילדים רבים מתקשים בפרידה ולא רוצים ללכת לגן, אבל הקושי הזה אמור לחלוף. אם הילד מפגין התנהגויות חוזרות ונשנות של בכי, היצמדות להורה, סירוב לצאת מהאוטו או סירוב מילולי "לא רוצה" ודומיו - זה יכול להצביע על כך שהילד לא מרגיש בנוח בגן ואינו חווה את הגן כמקום שנעים להיות בו.

ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
פרידה היא דבר קשה, אבל הקושי אמור לחלוף. ילד בוכה בשער/ShutterStock

סיום יום לא מוצלח - אמהות רבות שמות דגש על הפרידה בבוקר, אבל לפגישה המחודשת בסוף היום יש משקל לא פחות חשוב. אם הילד חוזר אליכן בשמחה, רץ, מחבק, משתף ביצירה או בשיר, זה נהדר. אבל אם הילד חוזר אליכן בבכי בסוף היום, נצמד ולא משתף הרבה ייתכן שבאמת לא נעים לו במשך היום.

רגרסיה מתמשכת - יהיו ילדים שהכניסה לגן חדש תעורר שוב התנהגויות כמו היצמדות למוצץ, לחפץ מעבר, להורה, קושי בהרדמות ובביסוס סדר היום - הכל טבעי בהתחלה אך אמור לחלוף. אם ההתנהגויות נשמרות או מתגברות, זה בהחלט יכול להעיד על סביבה לא בטוחה ולא נעימה עבור הילד.

תגובות שליליות לאנשי הצוות - באופן טבעי עם ההיכרות יתבסס אמון. הילד ירגיש בנוח ויחווה את נשות הצוות כמי שיכולות לעזור לו, להרגיע ולשמור עליו. אם הוא מסויג, אדיש או נצמד להורה גם לאחר תקופת ההסתגלות זהו סימן אזהרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לא התכוונתי: איך ללמד את הילד לבקש סליחה בצורה נכונה?

בשיתוף JAMA
אמא מדברת עם ילדה עצובה. ShutterStock
הקשיבו לאינטואיציה והיו ערניות. אמא מדברת עם ביתה/ShutterStock

טיפול פיזי לקוי - זה לגמרי טבעי שילדים ייפגעו לעיתים בגן. כולם נופלים, ננשכים או חוזרים רעבים לפעמים, אבל אם זה חוזר על עצמו כדאי לבדוק האם הטיפול וההשגחה טובים מספיק.

הקול הפנימי שלכן - זה אולי הכלי החשוב ביותר שיש לכן בתור אמהות. הקשיבו לאינטואיציה והיו ערניות לאינסטינקטים שלכן. אל תהססו לשאול את הצוות, לבקר בגן במפתיע, להקשיב מעבר לגדר ולחפש את ה"מנגינה" העיקרית של הגן - כי אחרי תקופת הסתגלות טבעית, גן אמור להיות מקום שמח. האם יש בו יותר צחוק או יותר בכי?

לסיכום, חשוב לזכור שלא תוכלו למצוא את הגן המושלם וגם שהילד שלכן מספיק חזק בשביל להסתדר. כל עוד לא מדובר בהזנחה, התעללות או אלימות וכל עוד הבית הוא עורף חזק ובטוח עבור הילד, המסגרת והסביבה החדשה תעזור לו לדחות סיפוקים, לפתח גמישות ופתרון בעיות ובעיקר - ביטחון בעצמו ובסביבה שלו.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי,, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully