וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו עולים במשקל בחורף ואיך נמנעים מזה?

בשיתוף סטארקיסט

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 12:37

כשאבות אבותינו צדו וליקטו ביערות - הם היו צריכים לאכול כמה שיותר כדי לשרוד את החורף. התכונה הזאת, ככל הנראה, התקבעה גם בנו וכיום היא בעיקר מפריעה ומזיקה. אז הנה ארבע דרכים יעילות לעבור את המשוכה הזאת ולהבטיח לעצמנו חורף בריא יותר

זה לא רק נדמה לכם - בחורף באמת קשה יותר לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת - אבל למה בדיוק זה קורה? כשחושבים על זה לעומק, בחורף קורים הרבה שינויים שמקשים עלינו להישאר פעילים ומאוזנים. וזה לא רק משפיע על המשקל שלנו, אלא גם על היבטים נוספים בבריאות הגופנית והנפשית.

אם לדוגמה אתם מרגישים עצובים יותר בחורף, תדעו שאתם לא לבד ולתופעה אפילו יש שם מקצועי - הפרעה רגשית עונתית (Seasonal Affective Disorder), או בראשי תיבות אירוניים במיוחד - S.A.D. על פי הערכות שונות, הסיבה לדכדוך הזה קשורה בין היתר בעובדה שבחורף פשוט מחשיך יותר מוקדם ויש פחות שעות אור. השינוי לא רק "מבאס" אותנו ברמה השטחית. הוא גם גורם להפחתה בייצור הסרוטונין במוח - מוליך עצבי שמשרה עלינו תחושה שלווה ונעימה. הירידה הזאת מתבטאת בנטייה מוגברת למצבי רוח ולדכדוך, מה שיכול לגרום לנו לחפש את המזונות המנחמים האלו שאנחנו כל כך אוהבים. ולמרבה האירוניה, אין דבר בעולם שמצליח לנחם יותר מפחמימות.

פיצה. ShutterStock
מחפשים נחמה. פיצה/ShutterStock

למעשה, מחקרים הראו כי אכילת פחמימות גורמת להפרשה מוגברת של סרוטונין במוח. זו הסיבה שההרגל הזה גורם לשיפור מצב הרוח בטווח הקצר - אך בטווח הארוך זה דווקא יכול לייצר כמובן השפעה הפוכה, כשנעלה במשקל, נכעס על עצמנו ונסבול מרגשי אשמה ונחיתות. ברמה הפסיכולוגית, בחורף גם יש משום מה מחשבה כזו שאם נאכל יותר, גם נתחמם יותר. בעונה הקרה גם שותים פחות, כי מזיעים פחות ומרגישים פחות צמאים.

ברמה האבולוציונית, אבות אבותינו באמת נדרשו לאכול יותר בחורף כדי לאגור שומן שישפר את סיכויי ההישרדות בקור. כיום, התכונה הזאת עדיין מושרשת בנו, אך באזורים שבהם השמנת יתר היא בעיה מסוכנת הרבה יותר מהיפותרמיה - היא ללא ספק עושה יותר נזק מתועלת.

ואם כל אלו לא מספיקים, נזכיר כמובן שקור הוא התירוץ המושלם לא לצאת מהבית ולוותר על פעילות גופנית. גם הבגדים הרחבים מסתירים את העלייה במשקל אז קל יותר לנפנף את המחשבות המציקות ולהגיד לעצמנו ש"נטפל בזה בקיץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

6 נשנושים בריאים שקל לארוז לעבודה בכל בוקר

וואלה! אוכל בשיתוף סטארקיסט

אז איך בכל זאת אפשר לצלוח את החורף בלי לעלות במשקל?

אחרי שהבנו למה אנחנו עולים במשקל בחורף, הגיע הזמן לקצת פתרונות. הנה כמה דרכים לנצח את המנגנונים הטבעיים שמושרשים בנו ולשמור על גוף בריא למרות האתגרים:

1. אל תילחמו בפחמימות - תצטרפו אליהן
ספוילר: לא משנה כמה תנסו להילחם בזה, הדחף לנשנש תמיד יהיה שם. אז במקום לנסות לטאטא אותו מתחת לשטיח, תשתמשו בפתרון יצירתי אחר. אם תאכלו מספיק ארוחות במהלך היום ולא תנסו להרעיב את עצמם, אם תשלבו הרבה פחמימות מורכבות שמאריכות את תחושת השובע בתפריט - כנראה שתרצו פחות לנשנש פחמימות פשוטות יותר ובריאות פחות בהמשך.

נסו לשלב בתפריט יתר לחם מלא, קרקרים מחיטה מלאה, פריכיות מאורז מלא ומאכלים דומים נוספים. כך הגוף יקבל מספיק פחמימות, ייצר מספיק סרוטונין וגם מצב הרוח ישתפר ויתאזן כתוצאה מכך.

2. אל תשכחו את החלבונים
חלבונים הם כידוע מרכיב חשוב ביותר בתזונה שלנו והם תורמים לשורה ארוכה של תהליכים חיוניים בגוף. מחקרים מצאו כי חלבונים גם עשויים להאריך את תחושת השבוע ולתרום לשמירה על משקל תקין. בהקשר הזה, כדאי לבחור בחלבונים שמקורם בדג, עוף, ביצים ומוצרי חלב, או בחלבונים מהצומח שמגיעים מטופו וקטניות.

תבשיל פתיתים עם טונה, עגבניות וזיתים. אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן,
אל תילחמו בדחף לאכול, פשוט תאכלו נכון. תבשיל פתיתים עם טונה/אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן

אחת הדרכים הקלות להגביר את צריכת החלבונים בכל יום בלי להתאמץ יותר מדי, היא פשוט לאכול טונה סטארקיסט. הטונה מספקת שפע של ערכים תזונתיים וכמות בהחלט מכובדת של חלבון. כידוע, זה גם מאכל שלא דורש הכנה, אבל אם רוצים, אפשר גם לחמם אותו במיקרוגל. זה טוב במיוחד בחורף, כי ארוחות חמות יכולות להאריך עוד יותר את תחושת השובע.

3. תיהנו ממנת הדגל של החורף
מים הם מרכיב חשוב בשמירה על תזונה מאוזנת. הם גורמים לנו להרגיש מלאים ולנשנש פחות - וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על כל היתרונות הבריאותיים שלהם. הבעיה היא כאמור שבחורף אנחנו לכאורה צמאים פחות - אז כדאי שנזכיר לעצמנו לשתות יותר. אפשר לדוגמה לפזר בקבוקים בטמפרטורת החדר במקומות שונים בבית, ואפילו לשים בהם עלי נענע או פרוסות לימון אם בא לכם להשקיע.

אבל הדרך הכי טובה לשתות יותר נוזלים בחורף היא פשוט להכין הרבה יותר מרקים. מרק הוא לא רק מקור מצוין לנוזלים. הוא גם יכול כידוע להוות ארוחה מלאה, חמה ומספקת, עם כל אבות המזון. מחקרים אף מצאו כי מנה קטנה של מרק ירקות לפני הארוחה מקטינה את צריכת האנרגיה בארוחה כולה. זו גם דרך קלה להכניס לגוף יותר ירקות מבושלים.

4. אל תתנו לתירוץ המושלם של החורף להפיל אתכם
בחורף, כבר אמרנו, קל להיות עצלים וחסרי אנרגיות, לכן חשוב למצוא את הדרך להתגבר על העצלות ולהזיז את הגוף למרות המגבלות. אין לכם כוח לצאת למכון הכושר בגשם? עשו תרגילים בבית וזכרו שגם אימון קצר וקליל הוא יותר טוב מכלום. בואו נזכור גם שהחורף בארץ לא באמת כאן 24/7. אז נצלו את הימים הקרירים והשמשיים שבו לאימונים בחוץ עם פחות זיעה ויותר אוויר צלול שנכנס עמוק לתוך הריאות.

בשיתוף סטארקיסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully