וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכאון לאחר לידה - אל תתמודדי עם זה לבד

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 6:34

איך נראה ומרגיש דיכאון לאחר לידה, מתי זה יותר מ"בייבי בלוז" ולמי כדאי לפנות לקבלת עזרה וטיפול?

חיכית כבר להיות בהיריון, התרגשת לראות את שני הקווים על המקל ולאורך שבועות ההיריון דמיינת את רגע המפגש עם התינוק שלך. כשזה קרה, גילית שזה לא בדיוק כמו שפינטזת, אולי אפילו רחוק מאוד ומצב הרוח? בכלל לא טוב. טל בן דוד סלע, דוקטורנטית לפסיכולוגיה ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, מסבירה כי לאחר הלידה, חלים בגוף שינויים הורמונליים משמעותיים ושינויים פסיכו-סוציאליים הכוללים את הגעתו של התינוק החדש לעולם והסתגלות של התא המשפחתי לתוספת החדשה.

השינויים הפיזיולוגיים שעובר הגוף כמו גם ההסתגלות להורות לתינוק החדש משפיעים רבות על האישה. בשבועות הראשונים שלאחר הלידה מרבית הנשים מדווחות על מעין נפילת מתח או "רכבת הרים רגשית" המאופיינת בבכי לא נשלט, עצבות ודכדוך. עבור מרבית הנשים תקופה זו, הנקראת "בייבי בלוז", תחלוף עד בערך שבועיים לאחר הלידה. עם זאת, עבור חלק מהאמהות הטריות תופעה זאת רק תתעצם או תופיע לראשונה בחודשים שלאחר הלידה והן יפתחו דיכאון לאחר לידה. השכיחות של דיכאון לאחר לידה נע בין עשרה לעשרים אחוזים והוא יכול להופיע עד כשנה לאחר הלידה.

אמא בדיכאון. ShutterStock
10-20 אחוזים מהנשים יחוו דיכאון לאחר לידה, את לא לבד בזה. אמא מדוכדכת מחזיקה תינוקת/ShutterStock

כיצד נראה דיכאון אחרי לידה?

דיכאון אחרי לידה מאופיין בדכדוך ועצבות הנוכחים רוב שעות היום, חוסר יכולת ליהנות מדברים שבעבר היו מהנים, חוסר תיאבון או אכילת יתר, קושי להירדם או נדודי שינה (גם כשזה מתאפשר), רגשות אשם או ביקורת עצמית גבוהה בנוגע להורות, בכי ללא שליטה, עצבנות, תשישות, חוויה של היעדר תקווה או חוסר מוצא וגם מחשבות על מוות או על פגיעה עצמית. בנוסף עלול לעלות קושי להתחבר לתינוק ולטפל בו, חרדה גבוהה לשלומו של התינוק מבלי שיש סיבה ממשית לדאגה ואף מחשבות על פגיעה בו. יהיו נשים שאף ידווחו שהן "איבדו את עצמן" או את מי שהן היו לפני הלידה וממש יחושו אבל על חלקים שונים בזהות שלהן שהן מרגישות שלא מתכתבים עם זהותן החדשה כאמהות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מילים מהלב לאמהות שחוו קושי ופרידה מוקדמת מהנקה

בשיתוף JAMA

מה עושים עם זה?

במידה ואת חווה חלק משמעותי מהתסמינים המתוארים כאן באופן מתמשך ובעוצמה גבוהה שלהרגשתך או להרגשת הסובבים לך משפיעים על התפקוד היומיומי שלך - מומלץ לפנות לגורם מקצועי לקבלת טיפול. כמו כן, במידה ויש לך מחשבות על מוות או פגיעה בך או בתינוק יש לשתף אדם קרוב ולפנות לטיפול בהקדם. במקרים דחופים יש לפנות למיון הפסיכיאטרי הקרוב לביתך.

אמא ותינוק. ShutterStock
הוא יכול להופיע גם שנה לאחר הלידה. דיכאון לאחר לידה/ShutterStock

לאור ההבנה של השכיחות הגבוהה והחשיבות האדירה של טיפול בדיכאון לאחר לידה לבריאות הנפשית של האם והתינוק, הוקמו כיום מרכזים שונים המתמחים בטיפול בנשים במיוחד בתקופת החיים הזאת, המציעים טיפול פסיכולוגי (פרטני או קבוצתי), עם או בלי שילוב של טיפול תרופתי. הטיפולים יעילים ויכולים לעזור באופן משמעותי לרווחה הנפשית של האם והתינוק. אל תישארי עם זה לבד.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully