וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לחייך: הכול על השתלות שיניים

ד״ר מג'ד עבאס, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 24.10.2021 / 16:50

השתלות שיניים מאפשרות לנו ליהנות משיניים יפות ונוחות, מבלי לסבול מכאבים ומבלי להזדקק לסט של שיניים תותבות

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
שיניים/ShutterStock

השיניים שלנו חשובות לאיכות חיינו. לא רק לצורך שלמות המראה החיצוני שלנו, אלא גם כמובן לצורך לעיסת מזון ואף עבור יכולת הדיבור שלנו. לכן, אם חלילה איבדנו שן או שאנו נאלצים לעקור אחת, כדאי להחליף אותה בשתל דנטלי, או מה שמכונה "השתלת שיניים". שוחחנו עם ד"ר מג'ד עבאס בנושא השתלות שיניים.

"השתלת שיניים קטנה יכולה לעשות הבדל ענק למטופל", אומר מג'ד. "לאחרונה היה לי מטופל שאיבד את השיניים הקדמיות שלו בתאונה. הוא הרגיש נבוך להסתובב בפומבי ולהיפגש עם חברים וכדומה. אחרי שביצענו לו במרפאה השתלת שיניים, הוא הביט על עצמו במראה והזיל דמעות של שמחה. החיוך שלו היה ממש מאוזן לאוזן. אלו טיפולים מן הסוג הזה שמזכירים לי מדוע הפכתי לרופא שיניים".

מה היא השתלת שיניים?

"השתלת שיניים היא למעשה ניתוח בו מחדירים שתל מלאכותי במקום שן טבעית שאבדה", אומר מג'ד. "העדיפות שלנו היא לשמר את השן הטבעית ככל האפשר, בין אם על ידי סתימה, כתר, הדרכת מטופלים לשמירה על השיניים וכדומה. עם זאת, למרות שזה לא הכי נעים, לפעמים אין ברירה אלא לבצע השתלת שיניים: לעתים אנו מאבדים שן בעקבות טראומה, כגון תאונה או מכה שגורמת לשן להיעקר ממקומה. כמו כן, לעתים הזנחה של השיניים מביאה להצטברות פלאק על השיניים, ובסופו של דבר יכולה להביא לעששת ולעתים אף להרס השורש של השן. ישנן סיבות נוספות היכולות להביא לאובדן של שן או מספר שיניים, כגון שחיקה מואצת בשיניים, נסיגת חניכיים חריפה ועוד. אולם המצב הוא שלמרות שלפעמים מאבדים שן או כמה שיניים, השתלת שיניים למעשה מאפשרת לנו פתרון מושלם לבעיה".

איך נעשית השתלת שיניים?

מג'ד: "כאשר עסקינן בהשתלת שיניים, ישנן מספק טכניקות מקובלת לביצוע ההליך. על פי רוב, מדובר בתהליך של ארבעה שלבים: ראשית, עקירת השן. לאחר תקופת החלמה לאזור, מבצעים השתלת שתל בהליך כירורגי, בהם השתל יוצר חיבור ביולוגי עם הלסת (הליך המכונה " אוסאואינטגרציה "). לאחר מכן, יש להמתין תקופה נוספת לשם חשיפה של השתל בהליך כירורגי נוסף. לאחר תקופה נוספת בה האזור מחלים, עושים שחזור על גבי השתל. חשוב להדגיש, כי יש הבדל בין השתל העשוי לרוב מטיטניום או זירקוניום, ומוחדר ללסת עצמה, המשמש כתחליף לשורש של השן הטבעית, לבין השן המלאכותית שהיא למעשה כתר "המתלבש" על השתל. החיסרון בהליך הרב שלבי, הוא חוסר הנוחות בשל הצורך להגיע מספר רב של פעמים למרפאת השיניים, והעובדה שהליך זה יכול להימשך עד שישה חודשים.

מנגד, לעתים ניתן לבצע את מה שמכונה הליך חד-שלבי או "העמסה מיידית". בשיטה זו, מבצעים את שלבים 2 ו-3 באותו ביקור: מחדירים את השתל ביום העקירה, כאשר קצה השתל בולט החוצה מן החך. לאחר תקופת המתנה מסוימת שבה האזור מחלים, מרכיבים כתר מיוחד על גבי השתל. הרכבת השתל אינה הליך כירורגי אלא הליך פשוט שאינו מלווה בחוסר נעימות יחסית למטופל. שיטה זו מתאימה למצבים בהם אין צורך בהוספת עצם, כאשר בלסת קיימת צפיפות עצם גבוהה. היתרון בשיטת ההעמסה המיידית, הוא תקופת ההמתנה הקצרה יחסית בין הטיפולים.

לאחר השתלת שיניים, חשוב לשים לב לבריאות הפה והחניכיים: מיד לאחר הניתוח, יש לחטא את האזור בהתאם להנחיות הרופא. כמו כן יש לצחצח בעדינות ככל האפשר, על מנת לא לפגוע בחניכיים ולגרום לפציעה או חלילה נסיגה. אם ישנו דימום מתמשך, ככל הנראה מדובר בדלקת, ומומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל בעניין. חשוב לשמור על חלל הפה נקי, ולהגיע לניקוי אצל שיננית כל ארבעה-שישה חודשים, וכן להגיע לרופא לביקורת אחת לתקופה על מנת לעקוב אחר 'התנהגות' השתל".

ד"ר מג'ד עבאס מקבל מטופלים במרפאת Majd Dental Clinic, ברחוב רואוס אל ג'יבאל 15, נצרת. פרטים נוספים בטלפון 04-6130808.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

שתלים קצרים - פתרון להשתלת עצם

בשיתוף zap doctors
ד״ר מג'ד עבאס, בשיתוף zap doctors
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully