וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול בתא לחץ: לנשום מחוץ לקופסה

ד"ר זיו דרור, בשיתוף zap doctors

23.6.2022 / 15:03

רבים לא מודעים לכך אבל כבר במאה ה-19 הרפואה הקונבנציונאלית הסתייעה בתאי לחץ כדי לטפל במגוון מצבים דלקתיים של הגוף. ד"ר זיו דרור מרשת פראנה - תאי לחץ, מטפל בכיר ברפואה היפרבארית ובתאי לחץ מרחיב על השיטה

תא לחץ. ShutterStock
תא לחץ/ShutterStock

תאי לחץ הם חלק מהזרם המרכזי של הרפואה הקונבנציונלית ואף קיימים בסל הבריאות כבר 50 שנים. כיום משרד הבריאות מציע טיפולים בתאי לחץ ללא עלות במצבים אלו בלבד: תסחיף אוויר או גז, מחלת הדקומפרסיה, גנגרנת גז, הרעלת ציאניד, חד תחמוצת הפחמן, הרעלה משאיפת עשן, איסכמיה חבלתית ופריפרית חריפה, אנמיה קיצונית, שתלי עור, זיהומים פטרייתיים, נמק שרירי וזיהומי הרקמה הרכה, וכן במצבים כרוניים שונים כמו טיפול בפצעים קשים לריפוי (גם כתוצאה מסוכרת), טיפול בנזקי קרינה לעצם ולרקמה הרכה, טיפול משולב עם כירורגיה משקמת לאחר טיפול קרינה, טיפול בנמק העצם וזיהום בעצמות.

בעולם נהוג לטפל בתאי לחץ גם לאחר תרדמת, כחלק מתהליך שיקום לאחר ניתוח, חבלות ספורט, חבלות מוחיות, מחלות כאב כמו פיברומיאלגיה, מיגרנות, חרשות או אובדן שמיעה, אובדן זיכרון, תסמינים על הספקטרום האוטיסטי, שיתוק מוחין ואף כאמצעי אנטי-אייג'ינג לשיפור מראה העור. את הטיפולים בתאי הלחץ ניתן לקבל במסגרת פרטית ברשת מרפאות פראנה.

מנגנון הפעולה של תא לחץ

ש להדגיש שתהליך מלאכותי זה אינו שונה מהתהליך שמתרחש בגוף באופן טבעי ואינו מחליף אותו – חמצן מגיע מהריאות לרקמות הדם ודרך הדם נישא על ההמוגלובין

מנגנון הפעולה של תא הלחץ פועל בדומה לתהליך ייצור של משקה סודה במכשיר סיפולוקס. כדי ליצור סודה משלבים בין פחמן דו-חמצי (Co2) למים וסוגרים בבקבוק לחץ, כשפותחים את הבקבוק כל הלחץ משתחרר. כך גם פועל הטיפול בתא הלחץ - גז חמצן מומס בזרם הדם ויוצר תהליך של חמצון, שמאפשר לייצר תאי גזע נוספים, תאי דם חדשים, למתן את המנגנון שיוצר את הדלקת, להפחית כאבים, להשפיע על הפרשת הורמונים מוחיים, לחדש רקמות בעור ובמעי ולבצע תהליך של אנטי-אייג'ינג.

יש להדגיש שתהליך מלאכותי זה אינו שונה מהתהליך שמתרחש בגוף באופן טבעי ואינו מחליף אותו - חמצן מגיע מהריאות לרקמות הדם ודרך הדם נישא על ההמוגלובין, אך יחד עם זאת כאשר אנחנו מעבירים חמצן בלחץ גבוה, אנחנו יוצרים דרך חדשה להעביר חמצן מהריאות והרקמות שמומס בדם בצורה חופשית ולא על ידי ההמוגלובין.

סיכונים וסיבוכים אפשריים כתוצאה מהטיפול

טיפול בתא לחץ נחשב לטיפול בטוח עם סיכונים סבירים וסיכונים סבירים פחות. הסיכונים הסבירים מכונים "חבלות לחץ", והם נובעים מעליית הלחץ באוזניים, ממש כפי שלחץ זה מורגש בעת המראה של מטוס או צלילה במים. סיכון זה מביא לחוסר נוחות אך חולף לאחר מספר שעות עד מספר ימים. הסיכון קיים גם כאשר הטיפול נעשה בלחצים מתונים במרפאה תא לחץ פרטית. יש להדגיש שבמרפאות הפרטיות מוצעים טיפולים בלחצים משתנים, ולכן חשוב לברר מראש מי הגורם המטפל והאם הטיפול נעשה בדרגת לחץ יעילה.

לעומת זאת את הטיפול בתא לחץ בבתי החולים נהוג לבצע בלחצים גבוהים יותר מאשר הלחצים הניתנים במרפאות הפרטיות. הטיפול מוגבר יותר ועלול לגרום להרעלת חמצן. יחד עם זאת בבית החולים ישנו מערך בקרה תומך, שכולל אחות וחדר טיפול נמרץ כך שאם חלילה התרחיש מתקיים יש טיפול מידי. יש לציין שחולים הנדרשים לטיפול מוגבר לא מתקבלים לטיפול במרפאות פרטיות העוסקות בתחום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

למה כדורסלן מחטיא מהעונשין? על הקשר בין ספורט תחרותי לחרדה

בשיתוף zap doctors

טיפולי חמצן בלחץ מתון

טיפולי חמצן בלחץ מתון ניתנים במסגרת הרפואה הפרטית. מרפאות תאי הלחץ הוקמו מתוך מטרה לתת מענה לפער בין הביקוש ההולך וגובר של הציבור לטיפול בתאי לחץ לבין היכולת של בתי החולים לספק אותו. במרפאות הפרטיות ניתן לטפל במגוון מצבים רפואיים לרבות טיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי וילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי חולי פיברומיאלגיה, מבוגרים שמעוניינים לשפר את הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית, חולי סכרת עם סיבוכים, אנשים הסובלים מבעיות נפשיות כתוצאה מדיכאון, חרדה או פוסט טראומה, חולי פרקינסון, חולים לאחר אירוע מוחי, אנשים המעוניינים בטיפול תומך ושיקומי לאחר פציעות וניתוחים ואף ספורטאים שמעוניינים לשפר את ביצועיהם הגופניים.

לא פעם מגיעים למרפאה אנשים המעוניינים לשפר את מראה העור ונעזרים בשיטת טיפול זו כדי להשיג מראה רענן ורווי. הטיפולים מתאימים מגיל שלוש ועד הגיל הרביעי ומחליפים במקרים רבים טיפולים תרופתיים, כך למשל ניתן ליצור באמצעות הטיפול הפרשה טבעית של הורמוני "מצב רוח" כמו סרוטונין ודופמין ולסייע בהפגת כאבים.

סוד ההצלחה טמון בהתמדה

טיפול בתאי לחץ נעשה במסגרת סדרה של טיפולים ומותאם באופן פרטני לכל מטופל. הטיפול אורך כשעה וחצי וסוד הצלחתו טמון בחזרתיות ובהתמדה. ברוב המוחלט של המקרים לאחר שהבעיה הרפואית נפתרת אין צורך לחזור על הטיפול, אך במקרים של בעיות כרוניות מומלץ לתחזק את הבריאות מעת לעת ולגשת לטיפול נוספים.

אם אתה או מי מקרוביך סובל מבעיה רפואית דלקתית, ירידה ביכולת השכלית, ירידה בשמיעה או מכל בעיה רפואית אחרת שמתוארת בכתבה זו - תוכל לבקש מרופא המשפחה להפנותך לטיפול בתא לחץ מתון. כיום חברות הביטוח מכירות בטיפולים אלו והם מגולמים בפוליסות הבריאות הפרטיות.

ד"ר דרור זיו הוא רופא בכיר לטיפולים ברפואה היפרבארית. את הכשרתו וניסיונו המקצועי הוא רכש בעת ששירת כרופא וקצין בחיל הים הישראלי, וכעת בשנים האחרונות מטפל בחולים הסובלים ממגוון תחלואות ומצבים רפואיים במסגרת קליניקה פרטית לטיפול בחמצן בלחץ מתון. לקביעת פגישת ייעוץ לבירור מטרות הטיפול, תכנון תוכנית טיפולים וטיפול ראשוני צרו קשר באמצעות קישור זה או התקשרו: 077-8040045.

ד"ר זיו דרור, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • תא לחץ
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully