וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צער ואשמה בילד השני: האם בפעם הראשונה היית פנויה יותר?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 9:19

מזל טוב, נולד לכם ילד שני ואיתו נולדו גם רגשות אשם חדשים. נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה ומנחת NLP, עם כל מה חשוב לדעת על רגשות האשמה שיופיעו עם לידתו של התינוק השני

"בילד הראשון היה לי יותר זמן להשקיע", "אני מרגישה שבילד השני אני לא מעניקה אותו הדבר כמו שהענקתי לראשון" - המחשבות האלה נשמעות לך מוכרות? זה לא מפתיע, אימהות רבות לילד שני מגלות שהן מרגישות אשמות על הרבה דברים, אם לא מספיקים רגשות האשמה ה"רגילים" שמתלווים לאימהות.

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה ומנחת NLP, מבארת את הנושא: כשילדת לראשונה, התינוק שלך היה כל עולמך, זה היה רק את והוא. עוד מההיריון ידעת מה קורה איתך ואיתו בכל רגע נתון. בדקת מה התפתח, מה חדש, באיזה שלב הוא שומע וכבר מאז התחלת לדבר איתו. כשנולד, הוא היה הראשון איתו חוווית את האימהות שלך. יחד עם ההתרגשות, חווית איתו גם את החששות, הפחדים, הדאגות ותהיות לגבי ההורות שלך.

כשהילד השני הגיע, כבר היית יותר בטוחה בעצמך. ידעת יותר מה לעשות והתמודדת עם כל דבר חדש בהרבה יותר קוליות, כי זכרת מהילד הראשון שבסופו של דבר את בלמידה והייתה לך פרופורציה. יחד עם זאת, לעתים את מרגישה שאת לא מעניקה לילד השני כמו שהענקת לבכור.

אולי את מרגישה שאת לא מסבירה או מלמדת בסבלנות כמו שהסברת לבכור, אולי את מרגישה שאין לך את הזמן והפניות כמו שהיה לך אז, אם זה לקחת לחוגים, פעילויות, מפגשים עם חברים ועוד. אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמשמעות של עוד ילד היא שעלייך לייצר עוד זמן וללמוד לחלק את עצמך אחרת ואכן זה אתגר לא פשוט, ורגשות האשמה - הם לא מאחרים להגיע.

ילדה מנשקת את הבטן ההריונית של אמה. ShutterStock
רגשות האשמה לא מאחרים להגיע. ילדה מנשקת את הבטן ההיריונית של אימה/ShutterStock

מספיקה בהחלט

שוב פעם את מוצאת את עצמך חוזרת ללופ של "אני לא מספיקה". אבל את כן. את צריכה לקבל שמסגרת החיים השתנתה ושסל המשאבים שלך צריך להיות מחולק בחשיבה מחודשת. ה-100% שלך בעבודה, בבית, בזוגיות ובילדים וכמובן בעצמך נשאר 100%, אולי הוא לא כמו שהיה לפני, אבל הוא עדיין שם. את עושה כמיטב יכולתך לנוכח הנסיבות הקיימות.

הילד השני שלך לא יודע מה הענקת לבכור. מבחינתו הוא מקבל אותך איך שאת בידיעה שזה הכי טוב עבורו. הוא לא עושה את ההשוואות האלה שאת עושה בראש שלך. מעבר לכך, כל ילד מקבל משהו אחר בהתאם לצורך שלו.

בילד הראשון היית בלמידה - אם זה באופן הטיפול בתינוק, או אם זה מבחינה רגשית, תודעתית, מנטלית וזה תהליך לא פשוט לעבור אותו. בילד השני את הרבה יותר מדויקת מכל הבחינות. מבחינה רגשית את מגיעה הרבה יותר מוכנה לטיפול בתינוק. אז נכון שאולי חלוקת הזמן השתנתה, אבל הילד השני קיבל אותך כבר עם כל הידע והניסיון שצברת בילד הראשון, שזה לא מעט, גם אם זה אומר שהוא ילבש את אותם בגדים או ישחק באותם המשחקים של אחיו הגדול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כך תיצרו לעצמכן סביבה תומכת הנקה

בשיתוף JAMA

אימא בשלה יותר ואח שהוא מודל לחיקוי

תהליכי הלמידה של הילד השני הם שונים מעט משל הראשון כתוצאה מתהליכי הלמידה וההתפתחות שלך, שכן כל ההוויה וההתנהלות שלך הרבה יותר בשלה ולכן הוא גם יכול לקבל, למשל, אימא שהרבה יותר מחוברת לעצמה, לדרך ולהורות שלה. מה שנבנה והתפתח בילד הראשון מגיע עם יותר ביטחון בילד השני. מעבר לכך, אל תשכחי שהאח או האחות הבכורים, גם הם פריווילגיה בסופו של דבר לילד השני. מדובר בעוד דמות משמעותית לחיקוי, ללמידה, לאינטראקציה ולמערכת יחסים.

אם תסתכלי על זה במבט על - כולם יוצאים מורווחים. הבחירה היא באיזו נקודת מבט את בוחרת לראות את הדברים. כדאי לך לזכור לכל אורך הדרך שאת תמיד עושה כמיטב יכולתך בכל רגע נתון וכל ילד מקבל בדיוק את מה שהוא אמור לקבל ממך כי את הכי טובה עבורו בדיוק באופן ובדרך שאת נוכחת בהם.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully