וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשהתינוק שלכן הוא סרבן בקבוקים מוצהר? מומחית מסבירה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 7:18

האכלה של תינוק היא אלמנט של התקשרות ולכן אימהות רבות, וגם אבות, מוטרדים לפני החזרה לעבודה או בכלל - מהמעבר לבקבוק. יועצת הנקה מוסמכת מספקת כמה עצות שיכולות להרגיע

אין ספק שמטריד מאוד לגלות שהתינוק היונק שלכן מסרב לקחת בקבוק, בדיוק לפני שאתן ממש חייבות שהוא יעשה זאת כי אתן צריכות להיעדר ממנו לכמה שעות. הסיבות לסירוב יכולות להיות מאוד מגוונות ולהופיע גם אצל תינוקות שכבר לקחו בקבוק בעבר, אך נפוץ יותר לראות זאת אצל תינוקות מבוססי הנקה שנהנים ממנה ורגילים לה. נירית אוליבקוביץ', יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מציעה כמה טיפים שיכולים להקל עליכן את ההתמודדות:

הטיפ החשוב ביותר: להוריד לחץ
להרבה אימהות פתאום נגמר ה"דד ליין" והן צריכות לחזור לעבודה, לטוס לחו"ל או כל היעדרות אחרת ואז בעקבות הלחץ הן מנסות מהר מהר לתרגל עם התינוק את לקיחת הבקבוק ואז הוא מרגיש את הלחץ. הוא מבין שיש אמא במצוקה בצד השני וככל שמלחיצים אותו בסיטואציה הוא הרבה פחות משתף פעולה. אם ניסיתן פעמיים בכל יום בקבוק והתינוק מביע תרעומת וחוסר נוחות - הפסיקו. תנו לתינוק כמה ימים של מנוחה, הורידו את הלחץ והרגיעו את הרוחות. אפשר לחכות שבוע, אפילו שבועיים, ולתת לתהליך לקרות ואחר כך לנסות לחזור ולחדש את התרגול.

שלבו גורם חיצוני בתרגול עם הבקבוק
עדיף לעשות הפרדה בין הנקה שהיא מערכת יחסים עם האמא, לבין האכלה בבקבוק. התינוק, הרי, מזהה את האמא שמניקה אותו. רצוי מאוד לתרגל בקבוק כאשר אתן לא נוכחות - אפשר להקצות את המשימה לאבא, למטפלת, לסבתא או לחברה טובה. ברגע שאתן נוכחות, אפילו עומדות בצד ומביטות מעבר לדלת, זה מלחיץ את המערכת והתינוק יזהה אתכן ויעדיף, כמובן, אתכן.

תינוק אוכל. ShutterStock
עדיף שהאבא יאכיל מהבקבוק. תינוק אוכל מבקבוק/ShutterStock

הקפידו על תקשורת עם התינוק
חשוב להבין שבבקבוק יש בו אלמנט של תקשורת ואתן רוצות ליצור לתינוק חוויה נעימה ולא אגרסיבית. כדאי לשלב שיח עם התינוק במקביל להצעת הבקבוק, למשל: מי שייתן לתינוק את הבקבוק - ינהל איתו שיח. הוא יתבונן לו בעיניים, יחייך אליו, ידבר איתו לפני שיציע לו את הבקבוק. כך התינוק יבין שיש כאן חוויה מקרבת על אף שהוא מבין שמתחיל כאן תהליך של היפרדות מכן. ההתבוננות תאפשר מתן תשומת לב למבט של מצוקה או חוסר שביעת רצון. כמו כן, חשוב לזהות אם התינוק סובל מרפלקס הקאה מגורה ומיד להוציא את הבקבוק.

גוונו בסוגי הבקבוקים והפטמות
גישה של מתן בקבוק בנוסף להנקה נקראת האכלה תומכת הנקה. מומלץ לבחור בבקבוק עם זרימה איטית, פומית קצרה ובייס רחב, אבל אם זיהיתן שמשהו אחר עובד - המשיכו איתו והחליפו בהמשך לבקבוק תומך הנקה. המטרה היא שהתינוק יתרגל את הפלואו ויחוש את החלב זורם לתוך הפה, ולכן אין צורך להצטייד במותג בקבוקים יקר בהתחלה ואפשר לנסות גם את הבקבוקים הפשוטים ביותר.

הטיימינג של הפרקטיקה - מתי להתחיל בתרגול של בקבוק?
הרבה אימהות חושבות שהטיימינג הכי טוב לתרגל בקבוק זה לתת לתינוק להגיע למצב שהוא ממש רעב ואז הוא בטוח לא יסרב לאוכל, אבל אם הוא לא יודע לעשות זאת - זה פשוט לא יקרה והוא יישאר רעב. לכן, אין לתרגל במצב של רעב. דאגו שההאכלה בבקבוק תהיה בין ארוחות, כשהתינוק קצת רעב ולא מאוד. חשוב גם לבחור בטיימינג בו התינוק לא עייף מאוד או מגורה מאוד, אלא בזמן שהוא פנוי ללמידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה! הורות

כך תיצרו לעצמכן סביבה תומכת הנקה

בשיתוף JAMA

טכנית - איך עושים את זה?

קחו את הבקבוק, שימו על האף והחליקו לעבר השפה העליונה, שהבקבוק ייכנס בזווית ויגע בחך העליון. אל תדחפו לעבר הלשון כי זו תתחיל לנוע לצדדים. מומלץ לנסות את התרגול הראשוני עם מעט חלב אם. אפשר לשאוב 20 או 30 מ"ל וזה מספיק בהחלט לתרגול. במידה ואתן לא מעוניינות להמשיך לשאוב, התחילו בשילוב. כאשר התינוק לומד לקחת בקבוק (עם חלב שאוב) ומבין את המיומנות, אפשר לשלב בין 70% חלב אם ועוד 30% תמ"ל. נכון, מרכיבי החלב שלכן ייפגעו אך זה נועד רק לתרגול. עשו זאת במשך יומיים ואז הפכו את הכמויות ל-50%-50% ואח"כ יותר תמ"ל מאשר חלב אם עד שתגיעו לכמות המלאה.

חשוב לזכור כי תינוקות לא חייבים לאכול חלב מבקבוק. הם יכולים לשתות מכוס, לאכול מכפית או לעבור ישר למוצקים. יש כל כך הרבה אלטרנטיבות ולכן הלחץ על הבקבוק הוא מיותר. אם תלמדו את הבייבי לשתות מכוס פלא, או אפילו מבקבוק של מים מינרליים עם פומית מתכווננת ולשים בתוכו מעט חלב - זה יותר טוב מאשר להתפטר מהעבודה כי ההאכלה מבקבוק לא עובדת.

קחו בחשבון כי גם תינוק שהצליח לתרגל בקבוק עלול לחזור אחורה בעת הפרידה מכן (כשאתן חוזרות לעבודה והתינוק נכנס למסגרת) ולשוב לשביתת הבקבוקים. לפעמים פשוט מדובר במצב נפשי ולא רק במיומנות טכנית ועליכן לקבל זאת. שחררו את הלחץ, היו יצירתיות ונסו כל מני דברים עד שמשהו יעבוד. אם זה לא הצליח עכשיו - זה ממש לא אומר שזה לעולם לא יצליח.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully