וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי נפילה צריכה להדאיג אתכם? בירור נפילות חוזרות

פרופ' אלי מזרחי, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 11:23

נפילה בגיל השלישי היא כמו רולטה רוסית - אין ערובה שאחת לא תוביל לאחרת. פרופסור אלי מזרחי, גריאטר ופסיכוגריאטר, מרחיב בנושא

אישה נופלת במדרגות. ShutterStock
לא כל הנפילות דומות/ShutterStock

נפילות בגיל השלישי משולות לכאבים בחזה, וכאשר מטופל מגיע עם כאבים בחזה הוא עובר סדרה רוטינית של בדיקות מובנות על מנת לשלול בעיה קרדיאלית מקיפה. כך נכון הדבר לגבי מטופל שמתחיל ליפול - הוא צריך לעבור בירור מובנה כדי לזהות את אותו הגורם וכדי לטפל בו.

כ-40% מבני ה-65 ומעלה נמצאים בסיכון לנפילה

נפילה בגיל השלישי היא תופעה רווחת מאוד ומסתבר שכל שנה בין 30% ל-40% מהאנשים בני 65 שנה ומעלה נופלים, כששיעור זה מטפס לכ-50% מהאוכלוסייה אשר מתגוררת במחלקות הסיעודיות. יש לציין שקרוב למחצית מהאנשים שנופלים בגיל השלישי לא יכולים לקום בכוחות עצמם ולכן קיימת הסכנה שאם הם יישארו זמן רב על הרצפה הם יסבלו מהתייבשות, פצעי לחץ, פירוק שריר, היפותרמיה ואפילו דלקת ריאות. כמו כן נפילות חוזרות עלולות להביא למצב בו אדם לא יכול לתפקד בכוחות עצמו, ואף על פי שהנושא כה רווח הוא אינו מדובר עקב תחושות של מבוכה.

מהם הגורמים העיקריים לנפילות בגיל השלישי?

מרבית הנפילות בגיל השלישי נגרמות כתוצאה מצירוף של מספר גורמי סיכוי יחדיו ולאו דווקא מגורם בודד, כאשר המדד לניבוי נפילה יהיה בדרך כלל אירוע נפילה קודם. את גורמי הסיכון ניתן לחלק לשתי קבוצות: גורמי סיכון שמתקיימים במטופל עצמו וגורמי סיכון סביבתיים ומצביים.

• גורמי סיכון שמתקיימים במטופל עצמו - עשויים להיות ירידה בתפקוד, מחלות שונות כמו אנמיה, מחלה ריאות חסימתית כרונית , פגיעה במסתמי הלב, דמנציה, דלקת בפרקים, גלאוקומה, קטרקט, חסר בוויטמין -B12, תרופות וכן היעדר שיווי משקל.

• גורמי סיכון מצביים - קשורים בסביבה החיצונית כמו ריהוט, שטיחים, רצפה חלקה, יציאה בחיפזון מהאמבטיה, הליכה עם גרביים או עם נעלי עקב על רצפה רטובה, קימה בחיפזון לטלפון וכן הלאה.

sheen-shitof

עוד בנושא

כיצד מאבחנים ומטפלים בדיכאון בקרב בני הגיל השלישי?

בשיתוף zap doctors
אדם מבוגר יושב מדוכא על הספה. ShutterStock
למה אנחנו עלולים ליפול בגיל מבוגר?/ShutterStock

נטילת תרופות כגורם לנפילה בגיל השלישי

אחת הסיבות השכיחות ביותר לנפילות בגיל השלישי הן התרופות, תרופות לשיכוך כאבים ממשפחת האופטיים או תרופות שניתנות לאנשים הסובלים מהפרעות שינה, שגורמות לירידה ברמת הערנות או תרופות שניתנות למטופלים קרדיאליים שסובלים מהפרעות קצב ופוגעות בהספקת הדם למוח. כמו כן תרופות להורדת לחץ דם משפיעות על היקף הדם שמגיע למוח הקטן ואז האדם עלול להיקלע לסחרחורת וכתוצאה מכך ליפול. תרופות נוספות הן התרופות האנטי-פסיכוטיות לאנשים שסובלים מחזיונות שווא, שאף עלולות לגרום להופעה של מעין פרקינסיוניזם ומכאן המרחק לנפילה הולך וקטן. יתרה מכך הסיכון מחריף כאשר האדם נוטל שילובים של תרופות ממספר קבוצות, שכן הסכנה לנפילות גדלה ככל שמספר התרופות גבוה יותר.

היעדר שיווי משקל כגורם לנפילה

אנחנו היונק היחידי בטבע שמתנועע על שתי רגליים ולכן כדי לשמור על שיווי המשקל צריכים להתקיים כמה מרכיבים כדי לתפקד באופן תקין: שמיעה, ראייה, חיישנים הפזורים על פני העור. באוזן הפנימית של האדם יש מערך שלם שמטרתו לסייע לשמור על שיווי משקל, הראייה מסייעת לשמור על שיווי המשקל וחיישני העור מסייעים לנו להיות מודעים היכן נימצא כל איבר בגופנו מבלי שנראה אותו. עם השנים חלה ירידה בתפקודן של מערכות אלו, אך כדי להבטיח שמירה על שיווי משקל די בשתי מערכות מתוך השלוש שמתפקדות היטב. ולכן תמיד צריך להבטיח שלפחות שתי מערכות, מתוך השלוש, אכן מתפקדות. לדוגמה: חשוב להדליק את האור בלילה כשיוצאים מהמיטה ומבקרים בשירותים.

הסיבוכים שעלולים להתלוות לנפילות

סיבוכים כתוצאה מנפילה משפיעים על המטופל לטווח הקצר ולטווח הארוך ויכולים לגרום לירידה ביכולת האדם המבוגר לתפקד באופן עצמאי בגיל השלישי. פציעות או אשפוז הן פועל יוצא של נפילה וכן פחד של האדם ללכת גם אם מצבו תקין הם סיבוכים אפשריים שקיימים ויש להיות מודעים אליהם.

עם זאת מרבית הנפילות אינן חמורות ופוגעות רק ברקמה הרכה, אך מטופל שנפל ונחבל, יכול לסבול מכאבים מתמשכים למשך מספר שבועות. חרף זאת ישנן נפילות שגורמות לשברים שונים כך למשל כ-5% מהנפילות גורמות לשברים בזרוע, בשורש כף היד ובעצמות האגן כ-2% מהנפילות עלולות להסתיים בשבר בעצם הירך ו-10% מהנפילות עלולות להסתיים בפציעות ראש קשות. אלו נפילות בלתי מבוקרות, וזהו המאפיין העיקרי של נפילות בגיל זה.

אדם מבוגר בריא לחלוטין נמצא בסיכון לנפילה בגיל השלישי

נפילות בגיל השלישי נובעות מפגיעה בתקינות מערכת שיווי המשקל בגוף עקב ירידה במהירות ההולכה של הנתונים הן התחושתיים והן המוטוריים במערכת העצבית בגופנו, מצד אחד, וכן האטה בעיבוד הנתונים התחושתיים במוח המרכזי (צרבלום) ומצד שני, ירידה במסת השרירים בגופנו ושינויים ניווניים במערכת הפרקים בגוף. לכן גם אדם בריא לחלוטין בגיל השלישי נמצא בדרגת סיכון לנפילות וזאת נוסף לגורמים מצביים הנובעים מסביבת המגורים ותנועה חפוזה.

אילו דרכים ייסעו לכם למנוע את הנפילה הבאה?

קיימות מספר פעולות יום יומיות שמסייעות לאדם לשמור על כושר גופני ומנטלי. לדוגמה מומלץ להתמיד בתרגולת יום יומית לחיזוק שרירי הגפיים, תרגול הליכה וביצוע תרגילים לשיפור שיווי המשקל. את התרגילים הללו ניתן לבצע במסגרת ביתית, ו/או במועדון הגמלאים ובכך להפחית באופן משמעותי את הסיכון לנפילה בגיל המבוגר.

נוסף לכך, כמו שאנחנו נערכים ליצור סביבת מגורים בטוחה לטף כך נכון להיערך כאשר אדם מגיע לגיל הזהב, להתאים את סביבת המגורים שבה הוא מתגורר ולסלק כל גורם שעלול להביא להחלקה ואו לנפילה. לכן אם אתם מתרשמים שסביבת המגורים של ההורים אינה עונה לצורכיהם והיא מהווה סכנה, או מזהים שאבא ואמא סובלים מחוסר שיווי משקל ונעזרים בתמיכה בקירות או במכשור עזר, יש מקום להזמין את הגריאטר על מנת שיבצע הערכה מתאימה במטרה לצמצם את הסיכון לנפילות.

הכותב הוא פרופסור אלי מזרחי גריאטר ופסיכוגריטאר מומחה. ליצירת קשר, לתיאום ביקורי בית ולקבלת פרטים נוספים - צרו קשר: 03-6449976, מרפאה גריאטרית: 052-4738706

פרופ' אלי מזרחי, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • נפילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully