וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב: כל מה שצריך לדעת על רפואה נכונה לגיל השלישי

פרופ' אלי מזרחי, בשיתוף zap doctors

5.1.2022 / 14:30

האם תהיתם מה הבדל בין רפואת ילדים לרפואה גריאטרית? פרופסור אלי מזרחי, גריאטר ופסיכוגריאטר, מסביר מהי הרפואה הנכונה לגיל השלישי ומדוע היא מועילה גם לאנשים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין

חולה מבוגר מתלונן על כאבי בטן בפני רופא. ShutterStock
חשוב לדעת/ShutterStock

אוכלוסיית הגיל השלישי מהווה כ 11% מהאוכלוסייה הכללית אך צורכת כ-50% מסל הבריאות. חרף נתון זה רבים מבני הגיל השלישי מגלים יחס חשדני עד עוין לתחום הגריאטריה, שכן מבחינתם זהו תחום שמזוהה עם אנשים מוגבלים מבחינה תפקודית, אנשים שלא מזהים אחרים, אנשים מנותקים, קשישים שסובלים מנפילות חוזרות, או אנשים שעברו אירוע מוחי וכתוצאה מכך הפכו לסיעודיים. אין ספק שרפואת הגריאטריה "זכתה" לדימוי שלילי אך לאמיתו של דבר מטרתה של רפואת הגיל השלישי היא למנוע מבני 65 ומעלה להגיע למצב הזה.

ההבדל בין גריאטר לרופא משפחה

גריאטר הוא הרופא המטפל בבני הגיל השלישי ובשונה מייתר תחומי התמחות אחרים ברפואה, הוא מאמץ גישה הוליסטית הנוגעת למצב הנפשי - המנטלי - והגופני של המטופל. הגריאטר הינו בעל ידע עמוק והבנה עמוקה ברפואת אנשים בני 65 ומעלה ולכן הוא יכול לזהות מצבים רפואיים ומטאבוליים שונים בקרב אוכלוסיית המטופלים המבוגרים וכן לבצע הערכה לגבי היכולת השכלית והמנטלית של הניבדק ומתוך כך להציע מגוון עצות רפואיות שייסעו לנבדק לשמור על איכות החיים תוך מיצוי תוחלת החיים.

הגריאטרים מטפלים במגוון הבעיות הרפואיות מהן סובלת אוכלוסיית האנשים המבוגרים , אולם הם מתמקצעים בעיקר במספר מחלות מסוימות שמאפיינות את הגיל השלישי כמו אי שליטה במתן שתן או שלפוחית רגיזה שאופיינית בקרב 30% מסך האוכלוסייה בגילאים אלו, בירור נפילות, דיכאון, הפרעות זיכרון ואיזון תרופתי.

נוסף לכך, ברבות השנים מסת השרירים של האנשים בני ה-65 ומעלה הולכת וקטנה (סרקופניה) וכתוצאה מכך גם היכולת התפקודית של אנשים אלו הולכת פוחתת. הגריאטר שמחזיק בגישה רפואית הוליסטית מוצא פתרונות הולמים למצב הנפשי, השכלי והגופני של המטופל, בוחן את התרופות שהוא נוטל ובונה תוכנית מותאמת שתפקידה לסייע לנבדק לשמור על רמת תפקוד גבוהה ככל הניתן. כמו כן הגריאטר פועל לאבחן ולטפל בבעיות הרפואיות והתפקודיות המאפיינות את הגיל השלישי, כמצוין לעיל, ומייעץ בשמירה על אורח חיים פעיל ובריא, סילוק גורמים בביתו של הנבדק שעלולים להביא לנפילה ואבחון מוקדם של מצבים בהם חלה ירידה קוגניטיבית שעלולה בהמשך להעיד על דמנציה (או שלא).

ברפואת הגריאטרית אנו מתייחסים לארבע קבוצות גיל:

1. בני 74-65 - בדרך כלל מדובר באנשים עצמאים מבחינה תיפקודית שמורים מבחינה קוגניטיבית, שבחלקם אף עובדים ומסייעים לילדיהם בגידול הנכדים.

2. בני 84-75 - אלו אנשים שמאופיינים ביכולות תפקודיות וקוגניטיביות ירודות יותר ביחס לקבוצת הגיל הקודמת, וזאת עקב שורה של שינויים פיסיולוגיים, כגון ירידה במסת השרירים, האטה במהירות הולכה העצבית, וירידה בחדות הראייה והשמיעה.

3. בני 85 ומעלה ה Old-Old - זוהי הקבוצה הקטנה ביותר מסך קבוצת האנשים בני ה -65 ומעלה, אך עם שיעור הגידול המהיר מאוד. אנשים אלו מצויים ברמת תפקוד יחסית נמוכה ובריאות יחסית ירודה ולכן המדינה נדרשת לתת לפלח גיל זה מענה מתאים.

4. קבוצת הגיל הרביעי - בני ה-100 ומעלה שמספרם באוכלוסייה נמצא בעלייה.

הגיל הכרונולוגי של האדם אינו מעיד על מצבו הפיזיולוגי והתפקודי. לדוגמה אדם בן 65 לאחר לא עלינו סדרה של התקפי לב, ואירועים מוחיים עקב טרשת קשה בכלי הדם יתפקד פחות טוב באופן משמעותי מאדם בן 90 ששמר על אורח חיים מאוזן ורגוע והגיע לגילו המופלג עם כלי דם שמתפקדים באופן תקין. לכן עבור הרופא הגריאטר הגיל הכרונולוגי הוא רק מספר ואילו הגיל הפיזיולוגי-ביולוגי הוא הסוגה העלית שלה מותאם הטיפול הנכון והמתאים לשמירה על איכות חיים גבוהה.

אדם מבוגר מתייעץ עם רופא על ניתוח החלפת מפרק הירך. ShutterStock
לאיזו קבוצת גיל אתם שייכים?/ShutterStock

אז מהו אותו גיל פיזיולוגי-ביולוגי?

הגיל הפיזיולוגי-ביולוגי משקף את היכולת השכלית והתפקודית שלא בהכרח תואמת את הגיל הכרונולוגי. כך למשל ישנם אנשים בגיל הזהב שמתפקדים כמו אנשים צעירים, הם עצמאיים, שומרים על קשרים חברתיים, פעילים וחיים חיים מלאים. אנשים אלו שומרים על תחזוקה נאותה, אחת לשנה נוקטים בצעדי מניעה ויוזמים בדיקה רפואית שכוללת הערכה שכלית, מנטלית ותפקודית, מיישמים שינויים קטנים שמסייעים להם לשמור על מצב רוח תקין ומאפשרים לרופא המטפל - שבמקרה זה מדובר על לא אחר מהגיראטר - לזהות את גורמי הסיכון מבעוד מועד, לטפל בהם ולהפחית את הסכנה למחלות שונות.

לסיכומו של עניין, כשם שהילדים שלכם מקבלים את המענה הרפואי המתאים להם מרופא הילדים, גם לכם מגיע לקבל את המענה הטוב ביותר בהתאם למאפייני הגיל. הגריאטר יוכל לסייע לכם לשמור על תפקוד תקין לאורך זמן, לשתף בטיפים טובים לגבי המצב הכללי, הנפשי, השכלי, הרפואי והתפקודי כך שתוכלו להמשיך לתפקד כתמול שלשום בצורה הטובה יותר ולמשך זמן רב יותר. נוסף על כך אם אתם חווים החמרה בתפקוד או אם אתם חווים דיכאון, הפרעות בזיכרון, התרופות מצרות את צעדיכם ומתגלה אי שליטה במתן שתן - פנו לגריאטר שמומחה לטיפול בקבוצת הגיל שלכם וניחן בהבנה עמוקה ברפואה הגיל השלישי (65 ומעלה). הגריאטר יוכל לייעץ לכם בנושאים שונים לפרט את התועלות והסיכונים מפעולות רפואיות שונות כמו ניתוחים בגיל מאוחר בהתאמה ובהלימה לאורח החיים שלכם ולמאפייני הגיל.

הכותב, פרופסור אלי מזרחי גריאטר ופסיכוגריאטר מנהל המרכז הרפואי גריאטרי "שמואל הרופא", בבאר יעקב. ליצירת קשר לתיאום ביקור בית ולקבלת מידע, התקשרו:

מרפאה: 03-6449976

נייד: 052-4738706

sheen-shitof

עוד בנושא

הפרעות זיכרון: איך יודעים אם יש לי דמנציה?

בשיתוף zap doctors
פרופ' אלי מזרחי, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully