וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה בחדר המיטות - מהן השלכות הנגיף על התפקוד המיני?

פרופ' אילן גרינולד, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 28.10.2021 / 9:41

אין כמעט תחום בחיים שלנו שלא נפגע או הושפע ממגפת הקורונה, כולל חדר המיטות שלנו. לנגיף הקורונה (covid-19) עשויה להיות השפעה משמעותית על התפקוד המיני - האם זה הפיך? כיצד מתמודדים?

זוג מקיים יחסי מין במיטה. ShutterStock
יחסי מין/ShutterStock

הפרעה בתפקוד המיני הגברי, או ליתר דיוק בתפקוד הזקפתי, מושפעת משורה של גורמי סיכון מוכרים, בהם בעיות בכלי הדם ומחלות קרדיו-וסקולריות, בעיות עצביות - החל מסכרת ועד לפגיעות עמוד שדרה ופריצות דיסק בעמוד השדרה, עישון, מצב הורמונלי וכמובן גורמים פסיכולוגיים ובעיות בקשר הבין-זוגי.

בשנה וחצי האחרונות נוסף לרשימת גורמי הסיכון גורם חדש שכולנו מכירים היטב - נגיף הקוביד-19. על אף שעדיין איננו מודעים לכלל ההשפעות ארוכות-הטווח של הנגיף, ניתן בהחלט לראות את השפעתו על התפקוד המיני, הן מבחינה פיזיולוגית, בקרב גברים שחלו בקורונה, והן בקרב כלל האוכלוסייה, המושפעת מההשלכות ההתנהגותיות והנפשיות של המגפה.

השלכות הקורונה על מנגנון התפקוד הזקפתי

ההתמודדות עם הנגיף יצרה מצבים התנהגותיים חדשים עבור כולנו. מצד אחד, נאלצנו לבלות חלק ניכר מהשנה וחצי האחרונות כשאנחנו סגורים בבית ו"תקועים" אחד עם השני, ומצד שני סיגלנו לעצמנו מושגים והתנהגויות חדשות כמו ריחוק חברתי ובידוד. כל אלו השפיעו על הקשר הבין-זוגי וכתוצאה מכך, גם על התפקוד המיני. בחלק מהמקרים, לדוגמה, הובילה הקרבה הכפויה שנגזרה עלינו בעקבות הסגרים להתקרבות של בני הזוג, בעוד שבמקרים אחרים הפך הזמן המשותף לסיר לחץ שהציף בעיות ובסופו של דבר הוביל להתרחקות. לכך ניתן להוסיף גם את תחושת המתח, הסטרס והדיכאון שהצטרפו לחיי רבים עם הופעת הנגיף, ואשר גם להם השפעה ברורה על התפקוד הזקפתי והמיני.

מעבר לכך, ידוע כי מחלת הקורונה עלולה לגרום לתגובה דלקתית קשה בגוף, בעיקר בלב ובכלי הדם, דבר שעשוי לגרום לפגיעה וסקולרית ובעקבותיה לבעיות במנגנון הזקפתי, זאת מעבר לחולשה הגופנית הכללית ממנה סובלים החולים במחלה, בעיקר אלה שמצבם הגופני ההתחלתי ירוד, אשר מלכתחילה נוטים יותר לפתח הפרעה בזקפה. ההשלכות ארוכות-הטווח של המחלה עדיין לוטות באפלה ויתכן כי נמצא בעתיד שהווירוס לא חסך בפגיעה במנגנון הזקפה.

כיצד מטפלים בהפרעה בתפקוד המיני?

ראשית, חשוב לדעת ולהיות מוכנים לכך שהתפקוד המיני עלול להיפגע, בין אם יהיה זה עקב הידבקות במחלה או בעקבות השלכותיה ההתנהגותיות והנפשיות. ברוב המקרים, המצב ניתן לטיפול והוא בהחלט הפיך.

אם ישנה פגיעה בתפקוד הזקפתי, יש לפנות לרופא על מנת לברר את הגורמים, זאת לא רק לטובת הטיפול בבעיה עצמה אלא גם כיוון שבעיה בתפקוד הזקפתי עשויה להעיד, כאמור, על החמרה בסכרת, בעיה במערכת הקרדיו-וסקולרית, מצב הורמונלי לא תקין ועוד. בהתאם לגורמים שיימצאו, יקבע הרופא טיפול אינדיבידואלי מתאים. ישנן אפשרויות טיפול תרופתיות, מכשירי ואקום, טיפול בגלי הלם, טיפולים בהזרקות ועוד. במקרים רבים, בעיקר אם ישנן בעיות בקשר הבין-זוגי, מומלץ לפנות לטיפול זוגי או טיפול מיני-זוגי.

כמו כן, חשוב לדעת כי כיום ישנו פיתוח חדשני וחסר תקדים - מכשיר לטיפול ביתי בהפרעות זקפה, המבוסס על גלי רדיו. בעוד שנטילת ויאגרה גורמת לשיפור הזקפה עבור גירוי מיני נקודתי (החל משעה לאחר נטילת הכדור), הטיפול במכשיר נעשה באופן שוטף, בתדירות של פעמיים-שלוש בשבוע, ותוך תקופה של חודש ניתן לצפות לשיפור במנגנון הזקפה. המכשיר קיבל לאחרונה אישור להימכר בארץ, והניסיון בשימוש בו מועט ורק בתחילת הדרך, אך מסתמן כמאוד חיובי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מקומה של בת הזוג

גם אם ההפרעה בתפקוד המיני איננה נובעת מבעיות בקשר הבין-זוגי, מהווה הקשר גורם חשוב בהתמודדות עם הבעיה. אם בן הזוג חלה בקורונה, עליו ועל בת הזוג להפנים שאינם יכולים לצפות לתפקוד מיני תקין בתקופת המחלה וכחודשיים לאחריה, ובכל מקרה חשוב כי שניהם יגלו סבלנות - כל אחד כלפי עצמו ואחד כלפי השנייה. בנוסף, חשוב לזכור כי יכולה בהחלט להיווצר גם הפרעה בתפקוד המיני של האישה, שגם היא עלולה לסבול בעקבות הקורונה מלחץ, דיכאון, מתח ועומס פיזי ונפשי, ובעקבותיהם מירידה בחשק ובמוכנות שלה למין.

מורה נבוכים ונבוכות! הפרעות בתפקוד המיני גם אצל נשים. לקריאה>>

התקשורת בין בני הזוג היא המפתח להתמודדות המשותפת עם הבעיה. ככל שבני הזוג ישוחחו על הנושא בפתיחות, יתאמו ציפיות ויבינו בדיוק מה המצב ומה הוא דורש תוך שמירה על סבלנות, קבלה והכלה, כך יוכלו לעבור את המשבר בצורה נכונה יותר, ולחזור בהדרגה - ועם הטיפול המתאים - לקשר מיני בריא ותקין.

פרופ' גרינולד הוא מומחה לכירורגיה אורולוגית, מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה והמרפאה להפרעות בתפקוד המיני במרכז הרפואי רמב"ם, חיפה.

פרופ' גרינולד מקבל מטופלים גם במרפאתו הפרטית בחיפה. לקביעת תור: 077-2311155

פרופ' אילן גרינולד, בשיתוף zap doctors
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully